eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakaz reklamy piwa nic nie zmieni?

Zakaz reklamy piwa nic nie zmieni?

2017-10-16 10:13

Zakaz reklamy piwa nic nie zmieni?

Zakaz reklamy piwa nic nie zmieni? © stokkete - Fotolia.com

Wprawdzie funkcjonujące w wielu krajach Europy Zachodniej powiedzenie "pije jak Polak" jest dla wielu z nas nieco krzywdzące, to jednak faktem pozostaje, że grono rodaków nadużywających i uzależnionych od alkoholu jest całkiem spore. Pomysłów na walkę z tym problemem jest wiele. Jedną z propozycji rządu jest zakaz reklamy piwa. Rozwiązanie to nie znajduje jednak szerokiego poparcia w społeczeństwie. Polacy opowiadają się raczej za edukacją młodych ludzi oraz akcjami społecznymi, których celem miałaby być promocja odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.
Z danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) wynika, że co czwarty Polak sięga po alkoholowe trunki minimum raz w tygodniu (38% mężczyzn i ponad 10% kobiet). Statystyki Instytutu Psychiatrii i Neurologii wskazują z kolei, że alkoholu nadużywa już blisko 12% dorosłej populacji populacji (18–64 lat), z czego uzależnionych jest około 600 tys. osób, a więc 2,4% populacji. Zaburzenia związane z konsumpcją alkoholu w większym stopniu dotyczą mężczyzn (20,5%) niż kobiet (3,4%). Największe natężenie problemów dotyczy mężczyzn w wieku 40–49 lat (27,2 oraz pań pomiędzy 30 a 39 rokiem życia (5,7%). Nie można również zapominać o rodzinach pijących Polaków – szacuje się, że grono odczuwające konsekwencje uzależnienia i nadużywania alkoholu przez ich bliskich może liczyć sobie około 3 mln osób. Najczęściej spożywanym trunkiem nad Wisłą jest piwo, które w 2013 r. stanowiło ponad połowę (55,6%) spożywanych napojów alkoholowych w przeliczeniu na 100% alkoholu. (por. Biuro Analiz Sejmowych, Wojciech Stefan Zgliczyński „Alkohol w Polsce”).

Powyższe dane to wyraźny dowód, że problemu uzależnienia i nadużywania alkoholu w naszym kraju nie można raczej zamieść pod dywan. Nic też dziwnego, że zmniejszenie konsumpcji alkoholu w Polsce to cel rozwiązań, nad którymi w ostatnich tygodniach intensywnie pracuje Ministerstwo Zdrowia. Resort zamierza walczyć z problemami spowodowanymi ryzykownym i szkodliwym piciem alkoholu za pomocą szeregu ograniczeń. W planach ministerstwa znajduje się m.in. wydłużenie zakazu emisji reklam piwa w telewizji do godziny 23:00 czy ograniczenie dostępności napojów alkoholowych poprzez limitowanie liczby sklepów oraz godzin sprzedaży. Kantar Public zapytał dorosłych Polaków, co sądzą o pomysłach rządu na walkę z problemami spowodowanymi nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu. Z odpowiedzi wynika, że większość społeczeństwa jest im przeciwna i sceptycznie ocenia ich skuteczność.

fot. stokkete - Fotolia.com

Zakaz reklamy piwa nic nie zmieni?

59 proc. Polaków jest przeciwnych ograniczeniu reklamy alkoholu.


Zniknie reklama, znikną problemy?


Większość (59 proc.) Polaków uważa, że rząd nie powinien zakazywać reklamy piwa. W to, że taki zakaz zmniejszy spożycie alkoholu wierzy 6 proc. respondentów. Niewiele więcej, bo 7 proc. jest zdania, że gdy z ekranów telewizyjnych zniknie reklama piwa, w Polsce spadnie odsetek osób uzależnionych. Dwie piąte respondentów (42 proc.) twierdzi, że wprowadzenie w życie tego rozwiązania niczego nie zmieni, jeśli chodzi o konsumpcję alkoholu w kraju. Może najwyżej ograniczyć wiedzę konsumentów na temat oferty browarów (10 proc. wskazań) albo utrudnić wybór między poszczególnymi markami (9 proc.).

Z badania wynika również, że blisko połowa (46 proc.) ankietowanych nie popiera ograniczenia liczby punktów sprzedaży i godzin sprzedaży napojów alkoholowych. Wśród zwolenników zaostrzenia przepisów w tym zakresie największym poparciem (18 proc. wskazań) cieszyłoby się wprowadzenie zakazu sprzedaży wyrobów spirytusowych po godz. 22:00.

Edukacja skuteczniejsza niż restrykcje


Wyniki badania Kantar Public pokazują, że Polacy bardziej wierzą w skuteczność edukacji niż siłę zakazów. Pytani o działania, które mogłyby pomóc rozwiązać problemy alkoholowe, wskazują przede wszystkim na edukację skierowaną do młodych ludzi (42 proc.) oraz kampanie społeczne promujące odpowiedzialne spożywanie alkoholu (28 proc.). Na trzecim miejscu w rankingu udzielanych odpowiedzi pojawiło się ograniczenie sprzedaży wódki po godz. 22:00. To rozwiązanie uważa za skuteczne 15 proc. ankietowanych. Tylko 9 proc. badanych zgadza się, że dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie zakazu reklamy piwa, a jedynie 4 proc. – podniesienie jego ceny.

Ryzykowne 7 procent


Z danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że zdecydowana większość, bo aż 80 proc. Polaków pije umiarkowanie, czyli nie więcej niż 6 litrów czystego alkoholu rocznie. To mniej niż przeciętny Szwed czy Niemiec. Tylko 7 proc. konsumentów spożywa alkohol w sposób problemowy, wypijając minimum 12 litrów 100-proc. alkoholu w ciągu roku. Grupa ta, do której należy zdecydowana mniejszość społeczeństwa, odpowiada za konsumpcję blisko połowy (46 proc.) alkoholu spożywanego każdego roku w Polsce. Jak pokazują wyniki badania modeli picia napojów alkoholowych w Polsce przeprowadzonego w tym roku przez CBOS, osoby pijące w sposób problemowy najwięcej alkoholu spożywają w postaci napojów spirytusowych. Polacy pijący ryzykownie i szkodliwie sięgając po piwo lub wino przyjmują przeciętnie tylko 60 proc. tej ilości czystego alkoholu, jaką konsumują pijąc wódkę. Z badania wynika również, że im trunek bardziej procentowy, tym częściej pijący tracą kontrolę nad ilością przyjmowanego alkoholu. W większości przypadków badani z grupy pijących ryzykownie i szkodliwie, którym zdarzyło się upić, upijali się wódką (57,1 proc.).

Informacje o badaniu
Badanie Kantar Public „Opinie na temat akcyzy na piwo w Polsce” zostało przeprowadzone w lipcu 2017 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 18 r.ż.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: