eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe

Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe

2017-07-21 10:54

Rosja i Ukraina celują w polskie centra handlowe

Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com

Centra handlowe w Polsce rosną w siłę. Wprawdzie I kwartał tego roku z trudem można nazwać spektakularnym otwarciem (do użytkowania oddano tylko 36 800 mkw. nowej powierzchni), ale już perspektywy na nadchodzące miesiące prezentują się całkiem obiecująco - w budowie znajduje się kolejne 650 000 mkw., z czego znakomita większość przypada właśnie na centra handlowe. Być może nawet bieżące 12 miesięcy zasłuży sobie na miano roku spektakularnych otwarć - uważają eksperci firmy JLL.

Przeczytaj także: Centra handlowe: rok spektakularnych otwarć

W I połowie bieżącego roku na rynek trafiło 63 100 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 16 600 mkw. stanowiły centra handlowe, 21 500 mkw. - parki handlowe, a 25 000 mkw. - wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe. Do użytkowania oddano kilka pokaźnych obiektów, w tym m.in. wolnostojący sklep Agata Meble w Rzeszowie (18 000 mkw.), kaliski park handlowy Kalinka (9 700 mkw.) czy wrocławskie Tarasy Grabiszyńskie (8 500 mkw.).
„O ile I połowa bieżącego roku nie przysporzyła nam ogromnych emocji, jeżeli chodzi o nowe otwarcia, to nadchodzące miesiące będą zgoła odmienne. Pod koniec czerwca w budowie znajdowało się bowiem 700 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego przeszło 90% przypadało na centra handlowe. Zakładamy, że w II półroczu br. rynek powiększy się o ok. 372 000 mkw. nowej przestrzeni handlowej. Najbardziej pokaźne z nich to Galeria Północna w Warszawie oraz Wroclavia we Wrocławiu”, informuje Agnieszka Tarajko-Bąk, Starszy Analityk Rynku, JLL.

fot. zhu difeng - Fotolia.com

Centrum handlowe

Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek.


Rynek w czasie zmian


Obecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln mkw., z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln mkw. (w ponad 400 obiektach).
„W warunkach coraz większej konkurencji i w wyniku starzenia się obiektów handlowych - często usytuowanych w atrakcyjnych i sprawdzonych lokalizacjach, deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych obiektów. Coraz więcej projektów przechodzi modernizacje, rozbudowy czy zmiany formatów. Takie działania mają na celu utrzymanie atrakcyjności już istniejących obiektów i przyciągnięcie nowych klientów”, tłumaczy Mariusz Czerwiak, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Rynek handlowy dynamicznie się zmienia nie tylko fizycznie - w wyniku naturalnego starzenia się obiektów handlowych, ale przede wszystkim w kontekście społecznym.
„Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli, jaką odgrywają centra handlowe. Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Zarówno właściciele obiektów handlowych, jak i najemcy muszą poszukiwać coraz to nowszych sposobów, aby sprostać tym potrzebom, które niewątpliwie zmienią centra handlowe w przyszłości”, dodaje Mariusz Czerwiak.

Kolejnym wyzwaniem dla polskiego rynku są kwestie zmieniającej sie legislacji, w tym m.in. kwestie podatkowe czy planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę.

Popyt


Polski rynek handlowy jest największy w regionie, rozwija się dynamicznie, co czyni go atrakcyjnym dla zagranicznych sieci i marek. Te najbardziej liczące się wybierają na nowe lokalizacje największe polskie aglomeracje. Przykładowo, w ostatnim czasie centrum handlowym Posnania w Poznaniu swój pierwszy w Polsce sklep otworzył rosyjski producent ubrań befree, a w warszawskim Domu Mody Klif butik uruchomiła Elisabetta Franchi.
„Ciekawym zjawiskiem jest wzrost aktywności wschodnioeuropejskich marek. Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek. Dwie z nich - Love Republic i Zarina zadebiutują w Galerii Północnej, która otwiera się już w sierpniu”, wymienia Mariusz Czerwiak.

Czynsze


Czynsze ”prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). Poza nią, w głównych aglomeracjach, stawki kształtują się w przedziale 45 - 60 euro za mkw.

Rynek inwestycyjny


„W pierwszym półroczu 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 955 mln euro. Ponad 800 mln euro przypadło na sam II kwartał. Przewidujemy, że wysoka aktywność inwestorów utrzyma się również w drugiej połowie roku, a świadczy o tym znacząca ilość transakcji w toku, na różnych etapach zaawansowania, z finalizacją zaplanowaną na najbliższe tygodnie i miesiące”, informuje Adam Kiernicki, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Największe transakcje sfinalizowane od stycznia do czerwca tego roku to sprzedaż czterech parków handlowych - dwóch w Aglomeracji Warszawskiej, po jednym w Katowicach i Poznaniu - przez IKEA Centres do Pradera European Retail Parks SCSp; zakup trzech centrów wyprzedażowych Fashion House w Piasecznie, Gdańsku i Sosnowcu przez Deutsche Asset Management od funduszu zarządzanego przez Peakside Capital oraz sprzedaż tzw. portfela Quadro przez Blackstone. Trzy centra ze wspomnianego portfela - Wzorcownię we Włocławku, Galerię Twierdza w Kłodzku i Galerię Twierdza w Zamościu, przejęło EPP. Kaliską Galerię Tęcza kupił nieujawniony inwestor. Do istotnych transakcji handlowych pierwszego półrocza należy również zaliczyć zakup CH Ogrody w Elblągu przez CPI Group od CBRE Global Investors (transakcja w ramach międzynarodowego portfela nieruchomości) oraz sprzedaż CH Zakopianka przez Tristan Capital Partners do EPP.

Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%, a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7,0%.

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: