eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Era nieznanych niewiadomych w biznesie

Era nieznanych niewiadomych w biznesie

2017-06-07 08:23

Era nieznanych niewiadomych w biznesie

Era nieznanych niewiadomych © fot. mat. prasowe

O ile koncepcja znanych wiadomych, znanych niewiadomych i nieznanych niewiadomych była już powszechnie znana od jakiegoś czasu węższej grupie, o tyle do powszechnej świadomości dotarła ona podczas niesławnej konferencji prasowej dotyczącej zaginionej broni masowego rażenia w Iraku (12 lutego 2002roku) , podczas której Amerykański Sekretarz obrony oświadczył: "Raporty, które wskazują, że coś się nie wydarzyło są zawsze dla mnie bardzo interesujące, ponieważ jak wiemy, są fakty znane, są rzeczy o których istnieniu wiemy. Wiemy również o faktach nieznanych, które dotyczą świadomości niewiedzy oraz nieznane niewiadome – czyli fakty o których niewiedzy nie wiemy. Ta ostatnia kategoria jest najtrudniejsza".
Nieznane niewiadome stały się rzeczywistością biznesową, ze względu na zaburzenia charakteryzujące nawet najbardziej tradycyjne, stabilne i dojrzałe rynki. Zaburzenia są powodowane nowymi granicami warunków ekonomicznych, społecznych oraz technologicznych:
  1. Globalizacja, która stworzyła powiązania, których nie oczekiwaliśmy, ani których nie widzimy, kryzys w amerykańskim systemie finansowym rozciągnął się na banki za granicą, które postawiły na instrumenty CDS (Credit Default Swap) i pochodne. Chińscy inwestorzy, ktorzy posiadają duża część amerykańskiego długu, podczas gdy Włoscy i Greccy pożyczkobiorcy winni są pieniądze francuskim instytucjom finansowym.
  2. Pseudo – innowacje: szalona idea „lepszego i ulepszonego”, która skróciła cykl życia produktów, poprzez rozciągnięcie dolnego poziomu nowych produktów. Kopiowanie pewnych idei jest łatwiejsze niż kiedykolwiek a element przewagi wynikający z bycia „pierwszym na rynku” nie istnieje już prawie od 30stu lat.
  3. Transformacja cyfrowa/innowacje modeli biznesowych – to wyzwania dla podstaw naszych modeli ekonomicznych, ale również rozciagają granice naszego społecznego dobrobytu oraz prawa pracy (np.Uber, AirBnB, Upwork)
  4. Ogół innowacji powstaje pod wpływem dygitalizacji: wymiar cyfrowy wywiera nacisk na tradycyjne kanały innowacyjne. Produkty związane z środowiskiem IOT starają się utrzymać tempo zmian ekosystemów i pionów IOT (np. Jeśli dwa lata temu kupiłeś podłączoną żarówkę, prawdopodobnie nie jest to już zgodne z bieżącą wersją ekosystemu). Firmy motoryzacyjne na przykład, starają się zrównoważyć i dopasować ramy czasowe w zakresie własnych innowacji - tradycyjnie trwającymi latami - z elektronicznymi i programowymi ramami czasowymi, w których postęp jest o wiele szybszy – mierzony nawet w tygodniach i miesiącach.

fot. mat. prasowe

Era nieznanych niewiadomych

Nieznane niewiadome stały się rzeczywistością biznesową, ze względu na zaburzenia charakteryzujące nawet najbardziej tradycyjne, stabilne i dojrzałe rynki.


Podczas gdy „znane niewiadome” należą do zakresu zarządzania ryzykiem, „nieznane niewiadome” pochodzą z obszaru niepewności i nie można ich traktować tradycyjnymi metodami biznesowymi. Głosowanie w Wielkiej Brytanii, w którym wyborca wybiera wyjście z UE oraz wybór Trumpa na prezydenta USA, są zarówno świetnymi przykładami, dlaczego tradycyjne metody zawodzą w burzliwych okolicznościach. W obu przypadkach tradycyjne modele statystyczne przewidywały wynik odwrotny. Wynika to z faktu, że model predykcyjny oparty jest na warunkach historycznych, które miały miejsce w 20-30 lat temu. Warunkach, które uległy zmianom i, które nie są prawdziwe w dzisiejszych czasach. W czasach hiperłączy, naciśnięcia klawisza, który połączy z bliską - ideologicznie i duchowo - grupą w sieci społecznościowej. W czasach w których możemy wyrazić naszą odmienną opinię lub alternatywne spojrzenie na fakty i dotrzeć do milionów ludzi na całym świecie. W tej epoce nie mamy wiarygodnego modelu statystycznego do przewidywania wyników wyborów, zwłaszcza gdy populistyczni kandydaci rosną w siłę.

Jak przedsiębiorstwa i managerowie mogą się dostosować do burzliwych czasów nieznanych niewiadomych?
  1. Bankrutuj szybko-ucz się szybciej: w swoim artykule „Lingua Franca Innowacji” dla „IESE Insight”, prof. Jay Rao z Uniwersytetu Babson twierdzi, że jeśli warunki są chaotyczne i nieprzewidywalne, ryzyko jest złożone i niejasne, a jedyny rozsądna logika biznesowa to "działanie przed analizą". Innymi słowy, musimy wykorzystać naszą intuicję, aby wypróbować nowe podejścia i uczyć się na własnych błędach. Logika jest zdefiniowana jako twórcza, a strategia - wyłaniająca, wykorzystująca zasadę „zwinnego zarządzania”(Agile management) : należy skupić się na przedsiębiorczym przywództwie , małych zespołach oraz prostych rozwiązaniach skupiających się na klientach.
  2. Naucz się jak wykrywać objawy: zanim Twoja organizacja zbierze i przeanalizuje dane, może być za późno, aby rozwinąć awaryjną strategię. Powinieneś używać swojej twórczej intuicji, sprawdzając ją za pomocą jedynego metrycznego sensu w tej sytuacji: trafności klientów. Uczenie się w celu wykrycia objawów oznacza, że „łabędź” , który nie jest wystarczająco biały, jest w rzeczywistości czarny - do czasu udowodnienia, że jest inaczej inaczej. Prawdziwy kierunek procesu polega na czynnościach dobrych dla klienta – odkładając politykę na bok.
  3. Rzuć wyzwanie modelowaniu danych: zrozum, jakie pytanie zadajesz i czy odpowiedź udzielona przez dane odpowiada na nie, czy nie. Każda metodologia badań rynkowych jest modelem. Modele mają tendencję do upraszczania rzeczywistości, koncentrując się na pewnych wymiarach, które są krytyczne, a w przypadku modelu statystycznego zakładają, że pewne zachowanie jest normalnie rejestrowane przez określony rozkład. W naszym poprzednim przykładzie głosowanie wyborców formuje rzeczywistość, począwszy od prawdopodobnych wyborów wyborców, którzy często głosują. Ale co się dzieje z modelem, gdy mało prawdopodobni wyborcy mają powód, aby się pokazać i głosować? Przewidywania są bardzo błędne.
  4. Odczuwanie to nowe myślenie: odczuwanie odbiera rzeczywistość bezpośrednio przez zmysły, zajmując się praktycznymi elementami rzeczywistości i faktów. Koncentruje się na tym, co jest rzeczywiste, w teraźniejszości lub w przeszłości (During D. 1999. Intuicja w projektowaniu: „Perspektywa kreatywności projektantów” podczas Asia Design Conference (str. 2-3)). Wrażenie polega na ustanowieniu stanowczego podejścia ze swoimi konsumentami, polega na obserwowaniu współpracy; To także koncentracja na przyszłości i właściwym typie przywództwa. Odczuwanie polega na generowaniu wczesnego konsensusu wewnętrznego (takiego jak prototypowanie w firmie Pepsi) przy jednoczesnym obserwowaniu doświadczeń konsumentów, jak sugeruje Jon Kolko w HBR.
  5. "Poznaj siebie", naucz się radzić sobie z własnymi uprzedzeniami poznawczymi. Co ważniejsze, uważaj na zachowania osobiste i grupowe, gdy informacje są rzadkie, a ciśnienie w dostarczaniu jest wysokie. Zbuduj test lakmusowy na potrzeby konsumentów i trafność danego rozwiązania. Również uważaj, że ludzie mają tendencję do niekorzystnego wpływu na ryzyko podczas wygranej, a także bardziej skłonni do podejmowania ryzyka podczas utraty. Czynniki kognitywne stanowią to, co sprawia, że fałszywe wiadomości i alternatywne fakty są możliwe.
  6. Piwot (oznacza koszykarski zwód z obrotem) mimo że określenie to jest dość nadużywane obecnie, jest to nadal potężna i skuteczna koncepcja. Kiedy warunki rynkowe są zawirowane, obrót oznacza zmianę strategii wzmocnienia związku między właściwym klientem, propozycją wartości i pozycjonowaniem. Piwotowanie oznacza gotowość do weryfikacji głównych założeń przedsięwzięcia, ale także weryfikacji modelu biznesowego w danej sytuacji.

Podsumowując: rozwiązując nieznane nieznane


Kiedy warunki są trudne, strategia nie jest już grą szachową. Nie możesz zaplanować kilku ruchów naprzód, w oparciu o oczekiwane ruchy przeciwnika. Duży zestaw danych zapewnia tylko jedną stronę obrazu, a dogłębna analiza może zakończyć Twoje przedsięwzięcie. „Zwinne zarządzanie” , Odczuwanie, myślenie projektowe i kreatywna intuicja to lepsze narzędzia, które zapewnią Ci dostarczanie trafnych doświadczeń swoim klientom.

Filiberto Amati,

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.