Pozyskiwanie klientów? Liczy się głównie mobile
2016-06-29 12:41
Najczęściej wykorzystywanym narzędziem komunikacji mobilnej jest e-mail © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Badanie dowodzi również, że branża e-commerce wydaje na działania związane z komunikacją mobilną niemal 1/3 swojego budżetu marketingowego. W przypadku przedsiębiorstw trudniących się handlem stacjonarnym odsetek ten sięga 17%. Średnio jedna czwarta firm z obydwu segmentów wskazała przedział 1-10%, a jedna piąta – od 11 do 20%.Jakie tendencje zdominowały ubiegłoroczny rynek komunikacji mobilnej w Polsce? Respondenci badania wskazali przede wszystkim na płatności mobilne (przeszło 70% odpowiedzi). W kategorii tej zawiera się ogół płatności bezgotówkowych przeprowadzanych przy użyciu urządzenia mobilnego i technologii mobilnych, czyli np. płatności zbliżeniowe kartą płatniczą, BLIK, system NFC, a także operacje dokonywane za pomocą tradycyjnego SMS-a.
Na drugim miejscu wśród trendów komunikacji mobilnej znalazły się kampanie wielokanałowe, które cieszą się popularnością, a postrzegane są jako działania o wysokiej skuteczności i stosunkowo niskich kosztach dotarcia. Automatyzacja i działania remarketingowe, wykorzystujące powtórzenia przekazu reklamowego przy użyciu np. Google AdWords, znalazły się na trzecim miejscu. Kolejne trendy, które wskazało powyżej 50% ankietowanych, to geolokalizacja oraz Big Data – czyli gromadzenie przez firmy danych dotyczących swoich klientów, a następnie porównywanie ich, analizowanie i wyciąganie na ich podstawie wniosków w celu dalszej optymalizacji działań.
Listę trendów zamykają Real Time Marketing oraz Virtual Reality, czyli rozwiązania, dzięki którym można przenieść klientów za pomocą specjalnych urządzeń w świat wirtualnej rzeczywistości. Jest to trend, który niebawem powinien odgrywać coraz ważniejszą rolę w handlu.
Cele komunikacji mobilnej
Głównym celem prowadzonej komunikacji mobilnej, wskazywanym przez respondentów w wyniku pogłębionych wywiadów na zlecenie SMSAPI.pl, było pozyskiwanie nowych klientów. Na akwizycję wskazywało aż 46% firm e-commerce oraz 40% firm z obszaru handlu tradycyjnego. Na drugim miejscu znalazło się zwiększenie lojalności obecnych klientów, w efekcie zwiększające częstotliwość zakupów. Warto jednak zauważyć zróżnicowanie w zależności od wielkości przedsiębiorstwa – im większa firma, tym bardziej na znaczeniu zyskiwały działania retencyjne w przeciwieństwie do akwizycyjnych. Na kolejnych miejscach pojawiło się „podwyższanie wartości paragonu”, czyli zwiększenie wydatków klientów podczas pojedynczego zakupu oraz usprawnienie komunikacji w zakresie operacyjnej obsługi klientów, w skład których wchodzą powiadomienia, informacje o statusie zamówienia itd.
fot. mat. prasowe
Zmiana wydatków na komunikację mobilną
Obecnie najczęściej wykorzystywanym narzędziem komunikacji mobilnej w e-commerce jest e-mail. Wskazało na niego 94% respondentów. Z social mediów korzysta obecnie 84% badanych, z SMS-ów – 63%, a z aplikacji mobilnych – 22%. W sklepach tradycyjnych trend jest podobny. Najczęściej wykorzystywany jest e-mail (84%) przed social mediami (81%), SMS-ami (60%) i aplikacjami mobilnymi (16%).
fot. mat. prasowe
Udział wydatków na komunikację mobilną
W jakim celu firmy e-commerce wykorzystują komunikację za pomocą e-maila? Przede wszystkim do obsługi klientów (86%), ale też do wysyłki ofert handlowych do własnej bazy (63%). Połowa firm deklaruje, że używa poczty elektronicznej, aby rozsyłać spersonalizowane oferty handlowe. Natomiast tylko 14% z nich korzysta z maila jako z kanału służącego do akwizycji.
fot. mat. prasowe
Trendy w komunikacji mobilnej 2015
Także firmy zajmujące się handlem tradycyjnym wskazały e-maila jako przede wszystkim narzędzie do wysyłki ogólnych ofert handlowych, chociaż ich odsetek (80%) był nieco niższy niż w przypadku firm e-commerce. Poza tym firmy handlu tradycyjnego wskazywały, że używają maila do wysyłki spersonalizowanych ofert (67%) oraz do wysyłki powiadomień w trakcie realizacji zamówienia bądź rozpatrywania zgłoszenia (61%).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Connected stores, czyli synergia e-commerce i tradycji
-
E-sklepy: 5 najważniejszych zasad komunikacji z klientem
-
Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?
-
Rekomendacja kręci sprzedażą w e-commerce?
-
Zakupy online (ale nie spożywcze) wybiera już 88 proc. Polaków
-
Akt o usługach cyfrowych. Jak wpłynie na e-commerce?
-
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
-
Jak AI zmieni e-commerce? Trendy 2024
-
Sprzedaż e-commerce ruszyła za granicę. Skąd ten pęd?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)