eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: Turcja bez szans na powodzenie?

Wakacje 2016: Turcja bez szans na powodzenie?

2016-02-16 13:10

Wakacje 2016: Turcja bez szans na powodzenie?

Turcja © seqoya - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Mamy najnowsze wyniki cyklicznego opracowania Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA odnośnie wyjazdów turystycznych, które odbędą się w nadchodzącym sezonie letnim. Obejmuje ono pierwszy tydzień sierpnia, a więc okres tzw. wysokiego sezonu. Zawarte w nim dane wskazują m.in., że Tunezja i Egipt nie będą już prawdopodobnie jedynymi przegranymi tego sezonu. Czarne chmury zbierają się także nad Turcją, której zagrażają obecnie nie tylko ataki ze strony terrorystów, ale i potencjalne uczestnictwo w konflikcie zbrojnym.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: media pogrążają biura podróży?

Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej


1. Wydaje się, że mniejsze wrażenie zrobiła w branży turystycznej kolejna edycja prestiżowej klasyfikacji przedsiębiorstw, które w trzech ostatnich latach najbardziej dynamicznie zwiększały swoją wartość, czyli tzw. Diamentów miesięcznika Forbes.

Zestawienie to od 2006 roku jest przygotowywane przez firmę Bisnode (dawniej D&B). Jak informują organizatorzy tego ciekawego konkursu w rankingu są brane pod uwagę firmy, które w terminie złożyły do KRS sprawozdanie finansowe za rok obrachunkowy lub opublikowały je w Monitorze Polskim B. Eliminowane są przedsiębiorstwa znajdujące się w upadłości lub likwidacji. Wyselekcjonowane zostały te o dodatnim wyniku finansowym i o współczynniku ryzyka niższym niż 4 (według ratingu Bisnode). Analitycy i eksperci Bisnode Polska dla potrzeb tego zestawienia wyceniają przedsiębiorstwa posługując się tzw. metodę szwajcarską, która łączy metody majątkową i dochodową, a w przygotowanej klasyfikacji uwzględniono łącznie ponad 1,9 tysiąca przedsiębiorstw.


Co może dla niektórych osób być bardzo zaskakujące, to fakt, że branża turystyczna w podklasyfikacji dużych przedsiębiorstw (o rocznych przychodch ponad 250 mln złotych) liczącej 155 podmiotów dosłownie znokautowała wszystkie inne, a jej wiodący touroperatorzy w pierwszej szóstce zajęli aż trzy prestiżowe pozycje. Na drugiej wylądował specjalista od imprez turystycznych w Grecji, czyli Grecos Holiday, który wyprzedził uniwersalną Itakę (czwarta) oraz giełdowego Rainbowa (szósty). Zaskoczenie może być o tyle duże, że firmy turystyczne nie kojarzą się zanadto inwestorom z wartością i dużymi jej przyrostami, ale raczej z dość nieokreślonym ryzykiem wynikającym ze zmiennego charakteru otoczenia, w którym prowadzą swoją działalność.

Tajemnica bezprzykładnego sukcesu naszych liderów turystyki wyjazdowej tkwi w alternatywnym podejściu metodologicznym, które w dużym stopniu uwzględnia czynniki słabo uwzględniane w klasycznych metodach wyceny. W standardowych wycenach wskaźnikowych np. bazujących na zysku EBIDTA, firmy turystyczne nie miałyby większych szans, preferują one bowiem podmioty obciążone dużym i kosztownym majątkiem trwałym oraz posiadające wysoki poziom zadłużenia. Można powiedzieć, że podejście takie zostało stworzone po to, żeby uzasadnić przedsięwzięcia, które często są z czysto logicznego punktu widzenia trudne do uzasadnienia.

Tak przynajmniej twierdzi najsłynniejszy współczesny inwestor Warren Buffet, który uważa zresztą EBIDTA za wskaźnik zupełnie pozbawiony sensu. Firmy turystyczne, które z reguły są podmiotami typu „light assets” oraz zamiast długów mają spore nadwyżki gotówki (w Polsce) nie wypadają przy klasycznych metodologiach wyceny zbyt korzystnie. Dobrze wypadają za to np. kopalnie węgla kamiennego jak np. giełdowa Jastrzębska Spółka Węglowa, która za ostatni kwartał miała imponujący zysk EBIDTA w wysokości prawie 365 mln złotych. Z tego jak wygląda rzeczywista kondycja naszych kopalń węgla kamiennego zdają sobie natomiast sprawę już chyba wszyscy Polacy.

Na problem nieadekwatnych wycen i niedoszacowania firm turystycznych TravelDATA zwracała już kilkakrotnie uwagę i również z tego względu uważamy inicjatywę prowadzona przez Bisnode oraz miesięcznik Forbes za bardzo pożyteczną. Może ona dać uczestnikom życia gospodarczego sporo do myślenia, a nawet być powodem pożytecznej refleksji.

Inną sprawą, która budzi w tej kwestii nasze zadowolenie jest to, że tak prestiżowe miejsca w konkursie zajęły akurat dokładnie te podmioty, na które TravelDATA konsekwentnie wskazuje jako na liderów polskiej turystyki wyjazdowej i którzy w największym stopniu kształtują bieżący kształt, konkurencyjność i przyszłość tej branży.

 

1 2 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • To było do przewidzenia

    Magda Kajzer / 2016-02-19 13:52:37

    v odpowiedz ] [ cytuj ]

  • To było do przewidzenia

    Magda Kajzer / 2016-02-19 13:52:55

    O tym, że zmienią się kierunki turystyczne Polaków i Europejczyków w ogóle było wiadomo już dawno. Turcja, Tunezja, Maroko po zamach i wydarzeniach, o których w mediach ciągle jest głośno nie mają co liczyć na rzesze turystów. Za to mogą zyskać kierunki egzotyczne, które z roku na rok tanieją, np. Karaiby czy Tajlandia, a więcej o tym pisałam na https://wakacyjnapolisa.pl/tanie-wakacje/wakacje-2016/, zapraszam do lektury. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: