eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bankowość mobilna ciągle w niszy?

Bankowość mobilna ciągle w niszy?

2016-02-16 12:00

Bankowość mobilna ciągle w niszy?

Bankowość mobilna ciągle w niszy? © weedezign - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Internetowy dostęp do usług bankowych jest już dzisiaj niemal standardem. Nieco inaczej jest w przypadku bankowości mobilnej - zrealizowane na początku tego roku badanie Lizard Media dowodzi, że nadal nie posiada jej 36 procent banków detalicznych. W bankach komercyjnych i spółdzielczych jest jeszcze gorzej.

Przeczytaj także: Banki i sieci komórkowe łączą siły w walce o klienta

Jak wynika z analizy zrealizowanej przez portal PRNews.pl, pod koniec minionego roku z bankowości mobilnej korzystało już ponad 5 mln Polaków. Trzy spośród najbardziej popularnych aplikacji używane są przez około milion klientów każda. Bez wątpienia mamy do czynienia z pewnym przełomem w bankowości. Banki, które nie dołączą do mobilnej rewolucji, będą patrzeć konkurencji na plecy.

Przypomnijmy, zgodnie z raportem PRNews.pl Rynek bankowości internetowej - II kw. 2015 – w naszym kraju zawartych zostało już 29 mln umów na bankowość internetową. W niektórych przypadkach jedna osoba ma kilka kont lub kilka produktów, które wymagają osobnego logowania do systemu np. karty kredytowe i konta osobiste. Tak, czy inaczej skala powszechności jest już olbrzymia.

Co daje bankowość mobilna bankom?


Banki chcąc być bliżej klienta, dawać łatwiejszy dostęp do konta, dokonywania płatności, brania kredytów etc. sięgnęły po bankowość mobilną. To również coraz ważniejszy argument dla konsumenta przy wyborze banku. Dlatego już w tej chwili większość banków detalicznych taką bankowość posiada.

Jednak 10 spośród 28 znaczących banków detalicznych oficjalnie działających w Polsce i obecnych w spisie banków NBP nadal nie oferuje dostępu mobilnego do swoich usług.

Teoretycznie taki dostęp możliwy jest poprzez stronę www wyświetlaną na ekranie smartfona, ale te wykonane w metodyce innej niż RWD (Responsive Web Design), czyli takiej dostosowującej się do rozdzielczości ekranu, praktycznie nie da się obsługiwać przy pomocy małego ekranu.

Najbardziej w tyle pozostały Banki Spółdzielcze, które mogą nie dysponować odpowiednimi budżetami na tworzenie zaawansowanych aplikacji. Rozwiązaniem jest jednak dostosowanie stron do standardu RWD.
- Dostosowanie strony banku z funkcją bankowości elektronicznej do standardów RWD nie jest procesem ani skomplikowanym, ani czasochłonnym, ani też kosztownym – przekonuje Marcin Wieczorek, Design Manager z Lizard Media. – Opieramy się na systemie i zabezpieczeniach, które już funkcjonują w banku i są sprawdzone. Dostosowujemy jedynie sposób wyświetlania treści co poprawia znacznie nawigację – mówi Marcin Wieczorek.

Tworzenie stron w oparciu o technikę projektowania RWD to obecnie powszechnie stosowany standard.

Dlaczego mimo rewolucji mobilnej duże banki wciąż mają opóźnienia w tej kwestii?


- Dedykowane aplikacje bankowości mobilnej takie jak w banku ING, Millennium, PKO S.A., czy mBanku są bardzo skomplikowane mimo swojej niezwykłej prostoty obsługi - mówi Paweł Biliński UX Manager w Lizard Media. - Główny problem stanowią zabezpieczenia, które na pierwszym miejscu muszą stawiać dane użytkownika, a przy tym aplikacja ma dawać bardzo łatwy dostęp do informacji i zasobów konta jego właścicielowi - tłumaczy Paweł Biliński.

fot. mat. prasowe

Dostęp mobilny

Dostęp mobilny posiada zaledwie co dziesiąty bank spółdzielczy.


- Każdy bank szukając rozwiązań mobilnych dla swoich klientów wymaga, aby były one dostosowane do oferty oraz charakteru użytkownika - mówi Mateusz Biliński Mobility Manager w Lizard Media. - Budowa takich aplikacji jest niezwykle pracochłonna i czasochłonna, ponieważ wymaga zachowania równowagi pomiędzy integracją ze zwykle już istniejącymi systemami bankowymi, a prostotą przeprowadzania podstawowych operacji, które sprawiają, że bankowość mobilna staje się kluczowym kanałem dostępu dla użytkowników - tłumaczy Mateusz Biliński.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: