eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Geolokalizacja: 5 niecodziennych zastosowań

Geolokalizacja: 5 niecodziennych zastosowań

2015-12-25 08:02

Geolokalizacja: 5 niecodziennych zastosowań

Geolokalizacja © fot. mat. prasowe

Geolokalizacja wkracza coraz śmielej w kolejne dziedziny naszego życia. Technologie związane z ustalaniem pozycji w przestrzeni wykorzystywane są już nie tylko w wojskowości czy transporcie, ale także w rozrywce, biznesie czy marketingu. Najczęściej geolokalizacja kojarzy się z systemem GPS (Global Positioning System), który został stworzony do lokalizowania obiektów z użyciem współrzędnych geograficznych na podstawie sygnałów z satelitów.

Przeczytaj także: Geolokalizacja w usługach bankowych

Coraz częściej wykorzystywana jest również lokalizacja GSM. Nic dziwnego, skoro już 51% populacji świata, czyli 3,5 mld osób, używa telefonów komórkowych, a liczba ta stale rośnie. W 2015 roku liczba użytkowników telefonii mobilnej powiększyła się o 185 mln, czyli o 5% (źródło: http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mobile-worldwide-2015/). Dokładność geolokalizacji w tym przypadku zależy od liczby stacji bazowych na obszarze, w którym znajduje się obiekt.

1. Smart City, czyli inteligentne miasta


Okazuje się, że już połowa ludności świata mieszka w miastach, a 600 spośród tych miast jest na tyle dużych, że w sumie wytwarzają 60% globalnego produktu krajowego brutto. Coraz większe zaludnienie terenów zurbanizowanych wiąże się z koniecznością wdrożenia nowych technologii, które ułatwią zarządzanie tak ogromnym i skomplikowanym organizmem. Z tego właśnie powodu pojawiła się koncepcja Smart City, w której niebagatelną rolę odgrywają systemy oparte na geolokalizacji. Na bieżąco dostarczane są informacje potrzebne do zarządzania inteligentnym miastem i do zapewniania efektywnych usług miejskich, np. w obszarze transportu czy udrażniania ciągów komunikacyjnych.

W koncepcji Smart City z geolokalizacji powszechnie korzystają Inteligentne Systemy Transportowe (ITS), które nie tylko pomagają optymalizować ruch uliczny, ale także informują mieszkańców o utrudnieniach na drogach i proponują alternatywne trasy przejazdu. Tego typu systemy mogą nawet budzić wcześniej mieszkańców, żeby z powodu utrudnień nie spóźnili się do pracy.

Dobrym przykładem wdrażania koncepcji Smart City jest Montreal. Miasto to zdecydowało się na wykorzystanie technologii polskiej firmy Comarch. Tutaj ważnym elementem jest aplikacja mobilna oraz iBeacony. Aplikacja ta działa w dwóch segmentach: transportowym (pomaga poruszać się po Montrealu, wspomaga planowanie przejazdów transportem miejskim, śledzi zmiany w trasach metra i autobusów, przewiduje opóźnienia w dotarciu do wyznaczonego celu) oraz komercyjnym (mieszkaniec otrzymuje oferty handlowe kontekstowo dobrane do czasu i miejsca pobytu).

2. Geolokalizacja w wojsku


Nowoczesna armia nie może funkcjonować bez systemów pozwalających na lokalizację obiektów. W wojsku, obok wysokich umiejętności samych żołnierzy, coraz bardziej liczy się także zaawansowana technologia. Rakiety, statki, łodzie podwodne, lotnictwo, systemy naprowadzania i systemy obronne bazują na geolokalizacji. Dzięki lokalizacji wojskowi mogą dokładnie ustalać położenie własnych jednostek na polu walki, obliczać prędkość poruszania się platform bojowych i ustalać czas potrzebny, aby dotrzeć na wyznaczone pozycje. Coraz częściej geolokalizacja jest także wykorzystywana do monitoringu pozycji wartowników.

Zastosowanie geolokalizacji w wojsku jest dość szerokie, szczególnie jeśli chodzi o namierzanie wroga. Może do tego posłużyć nawet zwykła fotografia, czego dowodem jest działanie analityków amerykańskiego lotnictwa. Oto jeden z przykładów: dzięki temu, że jeden z bojowników Państwa Islamskiego zamieścił na Facebooku zdjęcie z geolokalizacją, wykonane w centrum dowodzenia terrorystów, analitycy szybko namierzyli położenie budynku, który został zbombardowany. Wszystko to za sprawą nagłówka EXIF w pliku zdjęcia oraz modułu GPS w telefonie.

3. Geolokalizacja w bankowości


Już w 2012 roku firma analityczna Deloitte w swoim raporcie „Doświadczenia klienta w relacji z bankami w Polsce” wskazywała na potrzebę większego wykorzystania geolokalizacji w bankowości, upatrując w tym sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej na trudnym rynku. Z jednej strony miał to być sposób na lepsze poznanie klienta, a z drugiej – skuteczne dopasowanie oferty do jego potrzeb i do jego aktualniej sytuacji.

Rozwijająca się obecnie niezwykle dynamicznie bankowość mobilna jest doskonałą okazją do wykorzystania geolokalizacji w bankowości. Jak wynika z danych TNS Polska, już 58% Polaków posiada smartfony i korzysta z nich przeciętnie 3 godziny dziennie, a 21% używa bankowości mobilnej.

fot. mat. prasowe

Geolokalizacja

Geolokalizacja pomaga między innymi w walce z... terrorystami


Przykładem może być aplikacja IKO, udostępniona przez PKO BP, w której klient, przełączając się na mapę, uzyskuje informacje o własnym aktualnym położeniu oraz może wyszukać placówki PKO BP, bankomaty czy najbliższe punkty handlowe, w których zapłaci IKO. Podobnie działa aplikacja mobilna Credit Agricole, która ponadto wykorzystuje geolokalizację do wskazania najbliższych punktów handlowych, w których klient może uzyskać rabaty i w których przygotowano specjalne promocje. Natomiast aplikacja Banku Zachodniego WBK, oprócz wspomnianych powyżej opcji, pozwala także lokalizować punkty handlowe, w których klient już wcześniej dokonywał płatności kartą.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: