eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Geolokalizacja: 5 niecodziennych zastosowań

Geolokalizacja: 5 niecodziennych zastosowań

2015-12-25 08:02

Przeczytaj także: Geolokalizacja w usługach bankowych


4. Nawigacja samochodowa


Niewątpliwie najpowszechniej geolokalizacja wykorzystywana jest w nawigacji samochodowej. Pierwsza nawigacja została wprowadzona przez firmę TravTek w latach 90., miała jednak liczne ograniczenia. Dopiero rok 2000 przyniósł o wiele lepsze modele i rozpoczął erę upowszechniania się nawigacji samochodowych. Dziś tradycyjny model, określany jako PND, coraz częściej przegrywa ze smartfonami wyposażonymi w moduły GPS.

Berg Insight w swoim raporcie zauważa, że jeszcze w 2010 roku sprzedano w Europie i w Ameryce Północnej 38 mln sztuk nawigacji PND, w roku 2013 – 22 mln sztuk, a w 2019 roku może to być już tylko 10 mln sztuk. Taka sytuacja nie powinna dziwić, ponieważ coraz częściej smartfon pozwala nie tylko korzystać z map offline, ale także umożliwia uzyskanie aktualnych informacji na temat sytuacji na drodze. Nie oznacza to jednak, że nawigacja PND odchodzi zupełnie do lamusa. Producenci coraz intensywniej rozwijają segment systemów geolokalizacji ściśle zintegrowanych z samochodami. W rezultacie coraz częściej mówi się już nie o nawigacjach, ale o urządzeniach towarzyszących codziennej podróży.

Przykładem mogą być rozwiązania, nad którymi pracuje firma TomTom. W założeniu będą to urządzenia, które nie tylko bazują na szybkich algorytmach obliczania trasy, podają aktualne informacje o płynności ruchu, ale także dbają o bezpieczeństwo (zmniejszenie prędkości przez jeden z samochodów jadących w kolumnie na autostradzie powoduje automatyczne zwolnienie innych aut z tyłu). Urządzenia opracowywane przez TomTom będą także bezpośrednio komunikowały się z komputerem samochodu, płaciły za parkingi, będą wyszukiwały najniższe ceny paliwa w okolicy i będą pokazywały aktualną prognozę pogody.

5. Geotargetowanie w marketingu


Geolokalizacja odgrywa również coraz większą rolę w targetowaniu reklam. Dobrym przykładem jest marketing SMS, który umożliwia prowadzenie działań reklamowych, podobnych do tych realizowanych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. SMS ma jednak tę przewagę nad aplikacjami, że nie trzeba niczego instalować i nie jest potrzebny dostęp do internetu.
Dzięki geotargetowaniu SMS wiadomości wysyłane są do konkretnych odbiorców, którzy przebywają w pobliżu danego sklepu, restauracji, galerii handlowej lub innego punktu handlowo-usługowego – mówi Andrzej Ogonowski, dyrektor PR i Marketingu w SMSAPI.pl, platformy do masowej wysyłki SMS-ów. – To niezwykle skuteczny sposób na wywołanie impulsu zakupowego u klienta, który znajduje się w okolicy wybranego sklepu. W tym przypadku do lokalizacji wykorzystywane są stacje przekaźnikowe BTS, co umożliwia dotarcie z dokładnością do kilkudziesięciu metrów. – dodaje Ogonowski.

Geolokalizacja pozwala na dystrybucję przekazu marketingowego do starannie wyselekcjonowanych odbiorców, co jest działaniem bardziej efektywnym niż wysyłanie ogromnej liczby wiadomości, które i tak w dużej części trafią do osób niezainteresowanych.

Liczne przykłady pokazują, w jak wielu różnych dziedzinach życia mamy obecnie do czynienia z systemami bazującymi na identyfikowaniu położenia obiektu w przestrzeni. Inne technologie stosowane do lokalizacji to m.in. bezprzewodowa transmisja danych Wi-Fi (wykorzystanie triangulacji na bazie sygnałów z Access Pointów), iBeacony (położenie ustalane względem markera BLE), RFID (obiekt rozpoznawany za pomocą radiowego sygnału identyfikującego), NFC (transmisja realizowana, gdy urządzenie znajdzie się w pobliżu tagu) czy geolokalizacja na podstawie IP komputera. Ilość tych obszarów będzie się zapewne zwiększać, ponieważ systemy geolokalizacji stają się coraz bardziej zaawansowane.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: