eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rozwój e-commerce: czy polskie magazyny są na to gotowe?

Rozwój e-commerce: czy polskie magazyny są na to gotowe?

2015-11-09 11:05

Przeczytaj także: Ile kryzysów potrzeba do skrócenia łańcuchów dostaw?


Według ankietowanych operatorów logistycznych, najważniejsze cechy magazynu odpowiedniego do obsługi branży e-commerce to: elastyczność kontraktu i możliwość ekspansji, dodatkowa powierzchnia zlokalizowana np. na antresolach, wysoki poziom bezpieczeństwa, dodatkowe pomieszczenia socjalne, większa moc, wydajniejszy system HVAC a także obszerny parking dla pracowników. Co do samej lokalizacji, kluczowym czynnikiem jest dostępność kadr, odpowiedniej infrastruktury drogowej oraz bliskość odbiorcy końcowego.

Deweloperzy działający na polskim rynku są świadomi specyfiki działalności firm e-commerce i charakteru poszukiwanych przez nich nieruchomości.
„Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce sięgają obecnie 9,6 mln mkw. To projekty, które w dużej mierze spełniają oczekiwania najemców e-commerce. Zdarza się też, że deweloperzy dostosowują swoje istniejące projekty pod konkretne potrzeby klientów, dodając na życzenie najemcy m.in. antresole czy zwiększając moc systemu zasilania. Możliwe są też inwestycje szyte na miarę”, wyjaśnia Paweł Sapek.

Popyt na ścieżce dynamicznego wzrostu – nowe umowy na 700 000 mkw. do 2020


Wysoki popyt ze strony branży e-commerce z roku 2013 był efektem trzech dużych transakcji firmy Amazon.

fot. Prologis, JLL

Jak rozwój e-commerce wpłynie na usługi logistyczne?

Co piąty respondent uważa, że e-commerce będzie głównym czynnikiem wzrostu zapotrzebowania na usługi logistyczne


Z analiz JLL wynika, że udział najemców e-commerce w popycie brutto sięgnął 5,8% w 2014 r. 70% ankietowanych operatorów spodziewa się znacznego wzrostu zapotrzebowania na usługi logistyczne. W efekcie wzrośnie także popyt na powierzchnie magazynowe, generowany przez sprzedaż takich produktów jak odzież i dodatki, artykuły gospodarstwa domowego, kosmetyki, elektronika, multimedia i żywność.

fot. Prologis, JLL

Najważniejsze cechy magazynu e-commerce

Najistotniejsza dla najemców jest elastyczność w zwiększaniu lub zmniejszaniu wynajmowanej powierzchno


“E-commerce ma szansę stać się głównym motorem napędowym popytu na powierzchnię magazynową w nadchodzących latach. Zakładając, ze wartość handlu internetowego w Polsce będzie rosnąć w tempie 15% rocznie, szacujemy, że do roku 2020 firmy z sektora e-commerce mogą wynająć nawet 700 000 mkw. magazynów. Zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie będzie generowane m. in. przez międzynarodowych graczy zaczynających działalność w Polsce oraz rozwój rynku krajowego. Popyt będzie pochodzić z trzech rodzajów umów. Są to: umowy bezpośrednie ze strony firm internetowych lub tradycyjnych sieci, które zainwestowały w magazyn dedykowany dla kanału internetowego, umowy operatorów logistycznych, gdzie obsługa zamówień internetowych jest zlecona partnerowi zewnętrznemu, a także transakcje omni-channel, gdzie jedynie część powierzchni jest przeznaczona na obsługę zamówień internetowych”, informuje Jan Zombirt.

Polska nadal pozostaje atrakcyjną lokalizacją dla zagranicznych firm ze względu m.in. na niższe koszty najmu powierzchni magazynowej.

fot. Prologis, JLL

Średnia długość kontraktu z operatorem logistycznym

40% umów zawierana jest na okres od roku do dwóch lat


„Spodziewamy się kolejnych firm e-commerce przenoszących się do Polski Zachodniej, która daje możliwość uruchomienia efektywnego kosztowo centrum zamówień i dystrybucji produktów np. na rynek niemiecki. Z drugiej strony, regiony bliżej centrum kraju doskonale nadają się do zarządzania dystrybucją na skalę krajową”, dodaje Paweł Sapek.

Rosnący popyt będzie również dotyczył wyspecjalizowanych projektów (np. typu cross-dock) bliżej obszarów miejskich. Najemcy z sektora e-commerce będą coraz bardziej interesować się lokalizacjami umożliwiającymi sprawniejsze dystrybucje dóbr w miastach.
„Podmiejskie parki pozostaną lokalizacjami najlepiej nadającymi się dla hubów dystrybucyjnych, ale najemcy równolegle skierują swoją uwagę na istniejące już miejskie centra logistyczne i obiekty typu SBU”, podsumowuje Paweł Sapek.


poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: