eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Mniej reklam w przestrzeni publicznej? Sejm przyjął uwagi Senatu

Mniej reklam w przestrzeni publicznej? Sejm przyjął uwagi Senatu

2015-04-24 16:22

Mniej reklam w przestrzeni publicznej? Sejm przyjął uwagi Senatu

Gminy będą mogły karać za nielegalne reklamy © Henry Bonn - Fotolia.com

Sejm przyjął wszystkie poprawki Senatu do ustawy o ochronie krajobrazu, w tym te wprowadzające znaczne kary za nielegalne reklamy. Kary finansowe za nielegalne reklamy w przestrzeni publicznej będą wynosić czterdziestokrotność opłat reklamowych.

Przeczytaj także: Koniec wszechobecnych tablic i płacht reklamowych?

Sejm w przyjętej pierwotnie 20 marca ustawie, zdecydował, że kary za nielegalne reklamy będą mogły wynosić najwyżej 5 tys. zł. Z tak niskimi kwotami kar nie zgodził się jednak Senat, bowiem byłyby nieefektywne w walce z nielegalnie wystawianymi reklamami.

Senat zaproponował do ustawy poprawki, które zmieniają m.in. sposób karania za nielegalne reklamy. Senatorowie chcieli, aby kara za każdy dzień umieszczenia reklamy niezgodnie z przepisami była obliczana jako iloczyn powierzchni tablicy reklamowej oraz 40-krotności ustalonej przez gminę stawki części zmiennej opłaty reklamowej. Do tego doliczana byłaby jeszcze 40-krotność stawki części stałej tej opłaty. Sejm przyjął poprawki Senatu.

Na wysokość opłaty reklamowej wpływ będzie mogła mieć m.in. lokalizacja oraz wielkość i rodzaj tablicy lub urządzenia reklamowego. Zwolnione z opłat będą m.in. reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie oraz niewielkie szyldy. Maksymalne stawki takich opłat to 2,5 zł opłaty stałej za dzień postawienia reklamy, a także dodatkowo 20 groszy dziennie za każdy metr kwadratowy powierzchni reklamy.

Kary będą nakładane na podmiot, który umieścił reklamę, ale w przypadku niemożności jego ustalenia karani będą właściciele nieruchomości, na której stoi reklama. Sejm przyjął też senacką poprawkę dotyczącą ustawiania przy drogach reklam nieprzytwierdzonych do gruntu (np. balonów reklamowych) – zasady będą w takim przypadku takie same jak te dotyczące obiektów budowlanych.

Senat doprecyzował też przepis, który zwalnia z opłat szyldy – jako tablice informacyjne o działalności gospodarczej prowadzonej na danej nieruchomości. Do ustawy trafił też przepis przejściowy dotyczący reklamodawców, którzy reklamy postawili przed wejściem nowych przepisów w życie. Zgodnie z nim samorządy mają ustanowić minimum 12-miesięczny termin na dostosowanie się reklamodawców do nowych regulacji.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Mniej reklam...

    tunam / 2015-04-29 16:42:36

    Obok wszechobecnych reklam "tablicowych" zasypywani jesteśmy przeróżnymi ulotkami reklamowymi, nagabującymi do odwiedzenia przeróżnych marketów lub zaciągnięcia atrakcyjnej pożyczki. Ulotki te są nam wpychane do skrytek pocztowych, podrzucane na wycieraczkę, wsuwane do drzwi mieszkania. Czy nasz Parlament o produkcji tej ewidentnej makulatury nie wie, czy wie, ale nie ma odwagi krytycznie odnieść się do tego całego marnotrawstwa pieniędzy nas wszystkich? Bo, że za wszelkie reklamy to my klienci płacimy - nie ulega wątpliwiści. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: