Koniec wszechobecnych tablic i płacht reklamowych?
2015-04-17 22:13
Mniej reklam w przestrzeni publicznej? © andersphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Mniej reklam w przestrzeni publicznej? Sejm przyjął uwagi Senatu
Ustawa wprowadza ograniczenia w instalowaniu tablic i urządzeń reklamowych, definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego i krajobrazu priorytetowego. Rada gminy będzie mogła ustalić nową opłatę lokalną - od reklam umieszczanych na jej terenie. Na wysokość opłaty wpływ będzie mieć lokalizacja oraz wielkość i rodzaj tablicy lub urządzenia reklamowego. Zwolnione z opłat będą niewielkie szyldy, reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie oraz reklamy, które realizują obowiązek nałożony przez przepisy prawa. Nie będzie również opłat za tablice upamiętniające osoby, a także zawierające informacje o charakterze religijnym, związane z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, usytuowane w miejscach kultu i działalności religijnej oraz na cmentarzach.Ustawa nakłada ponadto na samorządy województw obowiązek identyfikacji i waloryzacji krajobrazów poprzez sporządzanie nie rzadziej niż raz na 20 lat audytu krajobrazowego (po raz pierwszy w ciągu 3 lat od wejścia w życie nowych przepisów). Projekt takiego audytu będzie sporządzał zarząd województwa, który przed przedłożeniem go sejmikowi do uchwalenia będzie musiał m.in. zasięgnąć opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska, dyrektorów parków narodowych i krajobrazowych w granicach województwa, wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz rad gmin położonych na terenie województwa. W audycie mają być zdefiniowane obszary krajobrazów priorytetowych. Dla tych obszarów sejmik województwa będzie ustalać normy prawne dotyczące wysokości, kształtu budynków i ewentualnie stosowania materiałów miejscowych lub tradycyjnej architektury.
Samorządy otrzymają również szereg instrumentów prawnych w celu ochrony krajobrazu. Obecnie na obszarach chronionego krajobrazu i w parkach krajobrazowych często powstają farmy wiatrowe, kominy, silosy czy maszty telefonii komórkowej i nie ma prawnych możliwości, aby temu zapobiegać.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ustawa krajobrazowa zrujnuje polskie gminy?
-
Branża reklamowa vs. ustawa krajobrazowa, czyli trudna sztuka kompromisu
-
Co agencje reklamowe powinny wiedzieć o deep learningu
-
Tablice reklamowe w obrębie drogi: ile zapłacimy?
-
5,5 miliarda fałszywych reklam usuniętych w 2023 roku
-
Po postanowieniach noworocznych zostały już tylko niechciane reklamy
-
Reklama zewnętrzna czarnym koniem rynku w 2023 roku
-
Biedronka, Allegro i Lidl liderami YouGov Ad Awareness 2023
-
Wzrosły wydatki na reklamę telewizyjną
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)