Rynek makaronów w Polsce rośnie
2015-03-12 11:50
Makarony © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Budżet domowy: Polacy wiele ukrywają przed partnerami
Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w monitorowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 154 tys. ton makaronu. Wynika z tego, iż pojedyncze gospodarstwo domowe kupiło w ubiegłym roku przeciętnie prawie 12 kg makaronu (dokonując zakupu makaronu 18 razy) i wydało na ten cel 65 zł.Największy udział w rynku odnotowują makarony pszenne z 93 proc. udziałem wartościowym i 95 proc. udziałem ilościowym. Uwagę konsumentów przyciągają również makarony pełnoziarniste: owsiane, gryczane, orkiszowe, żytnie. Mają one łącznie odpowiednio 5 proc. (wartościowo) i 3 proc. (ilościowo) udziału w rynku.
fot. mat. prasowe
Wzrost segmentu makaronów kolorowych oraz pełnoziarnistych 2011-2014
Biorąc pod uwagę kanały sprzedaży, makarony kupowane były głównie w dyskontach – z 38 proc. udziałem wolumenowym w 2014 r. Gospodarstwa domowe pozostawiły tam ponad 30 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę kategorię produktów.
Marki własne stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec produktów innych producentów, na co decydujący wpływ ma ich niższa cena. Liderem na rynku makaronów jest Biedronka, która zanotowała ponad 15 proc. wzrost wartości w analizowanej kategorii. Marki własne Lidla straciły w 2014 r. zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Zatem za wzrost udziału dyskontów w rynku odpowiedzialna jest Biedronka, która od ubiegłego roku promuje włoskie smaki z nowymi markami: La Speciale oraz Luximo Premium.
Wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku posiada Maspex (12 proc.; główna marka Lubella). Pozostali czołowi producenci makaronów markowych to: Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard i Czarneckie Makarony.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ponad 160 mln zł kary za promocję "Tarcza Biedronki antyinflacyjna"
-
Rekordowa inflacja uderza w finanse Polaków
-
Jak recesja wpływa na sytuację finansową Polaków?
-
Biedronka, Lidl, Żabka - o nich Polacy rozmawiają w internecie
-
BLIX AWARDS 2022: najbardziej innowacyjne sieci handlowe w Polsce
-
5 sposobów na długi. Jak sobie radzić w czasach inflacji?
-
Popyt na kredyt konsumpcyjny wzrośnie?
-
ZPF: skłonność do wydatków rośnie, popyt na kredyty niski
-
Dyskonty w Polsce na fali wzrostu
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)