eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka XII 2014

Koniunktura konsumencka XII 2014

2014-12-22 18:24

Koniunktura konsumencka XII 2014

Nastroje konsumenckie podwyższyły swe loty przed świętami © contrastwerkstatt - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Święta tuż tuż, więc i humory zaczęły Polakom dopisywać - w grudniu tego roku nastroje konsumenckie podwyższyły swe loty. Polepszeniu uległ zarówno bieżący jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej. Dla większości składowych wskaźników syntetycznych zanotowano wartości wyższe niż przed miesiącem.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2014

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,4 p. proc. i ukształtował się na poziomie -12,5.

Większość składowych BWUK osiągnęła wartości wyższe niż przed miesiącem. Poprawiły się zwłaszcza oceny dotyczące przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 4,5 p. proc. i 3,9 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 3,9 p. proc.). Spadek odnotowano jedynie dla wartości dotyczącej możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 1,6 p. proc.).

W porównaniu do grudnia 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,5 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 4,3 p. proc. i ukształtował się na poziomie -17,9.

Dla wszystkich składowych WWUK odnotowano wartości wyższe niż w listopadzie. Najbardziej poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 6,4 p. proc.) oraz oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 4,5 i 3,9 p. proc.).
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 9,6 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.

W 2014 r. BWUK ukształtował się na poziomie -17,0 i osiągną wartość o 9,7 p. proc. wyższą niż w 2013 r. Natomiast wartość WWUK wyniosła -21,8 i była o 11,9 p. proc. wyższa niż w ubiegłym roku.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe

W porównaniu z poprzednim miesiącem bieżące nastroje konsumentów uległy poprawie.


Zdecydowanie największa poprawa dotyczyła przewidywań przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 22,6 p. proc.) oraz oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 15,3 i 12,8 p. proc.).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: