eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rekrutacja pracowników: oczekiwania są odmienne

Rekrutacja pracowników: oczekiwania są odmienne

2013-11-05 13:49

Rekrutacja pracowników: oczekiwania są odmienne

Pracodawcy za mało przyjaźni © apops - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zdecydowania większość firm (73%) uważa, że dba o relacje z kandydatami, podczas gdy w opinii większości kandydatów (68%) pracodawcy nie przywiązują wagi do przyjaznej rekrutacji i nie interesują się ich opiniami - to najważniejszy wniosek, jaki płynie z pierwszego w Polsce badania Candidate Experience. Badanie zostało przeprowadzone z inicjatywy Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
Wyniki jedynego do tej pory w Polsce badania, w którym poruszono kwestię przyjaznej rekrutacji w firmach i oczekiwań kandydatów w tym względzie, przedstawiono podczas pierwszego spotkania członków Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Firm, które chcą promować dobre praktyki w rekrutacji jest już 52 i z dnia na dzień ich liczba się zwiększa. – Koalicja ruszyła tuż przed wakacjami i to, co nas niezmiernie cieszy, to zainteresowanie inicjatywą i zaangażowanie firm, które do niej przystąpiły. Z jednej strony chcą one chwalić się swoimi osiągnięciami na polu Candidate Experience i udoskonalać swoje praktyki, z drugiej widzą konieczność promowania wysokich standardów w tym zakresie i namawiania innych pracodawców do bycia otwartym się na potrzeby kandydatów - mówi Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający firmy eRecruitment Solutions, która jest pomysłodawcą Koalicji. Jak pokazują wyniki badania i debata członków Koalicji, jest jeszcze wiele do zrobienia w tym obszarze.

Pracodawcy za mało przyjaźni

Z badania wynika na przykład, że choć większość firm uważa, że dba o relacje z kandydatami, to tylko 45% z nich wskazało, że zawsze potwierdza kandydatom otrzymanie ich aplikacji. Z kolei informacje o przebiegu rekrutacji najczęściej wysyłane są tylko do osób, które otrzymały zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną – tak deklaruje 64% respondentów. To pokazuje, że potrzeby reszty aplikujących nie są dla nich istotne. Ogromna większość, bo 7 na 10 badanych pracodawców nie podtrzymuje kontaktu z kandydatami, którzy nie przeszli do finalnego etapu, a tylko zachowuje ich dane w bazie. – Takie działanie, a w zasadzie jego brak, może mieć negatywne skutki w przyszłości, kiedy sytuacja na rynku pracy czy w danej branży będzie mniej sprzyjająca dla firm – uważa Marcin Sieńczyk.

fot. apops - Fotolia.com

Pracodawcy za mało przyjaźni

Informacje o przebiegu rekrutacji najczęściej wysyłane są tylko do osób, które otrzymały zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną – tak deklaruje 64% respondentów. To pokazuje, że potrzeby reszty aplikujących nie są dla nich istotne.


Firmy nie są też szczególnie zainteresowane tym, jak kandydaci oceniają procesy rekrutacyjne w ich firmach. Co piąta firma nie widzi potrzeby badania ich opinii, a 4 na 10 pyta kandydatów o ich wrażenia, ale tylko raz na jakiś czas. Pracodawcy nie są też zbyt skłonni, by postawić się w roli kandydata i samemu sprawdzić, jak wygląda proces rekrutacyjny w ich firmie.

Największa grupa pracodawców (64%) sprawdza publikowane przez siebie oferty pracy, ale już tylko niespełna połowa weryfikuje informacje zawarte w firmowej zakładce Kariera, a zaledwie 37% z nich próbowało aplikować na własne ogłoszenie za pośrednictwem formularza rekrutacyjnego.

fot. mat. prasowe

Odmienne wrażenia pracodawców i kandydatów

Zdecydowania większość firm (73%) uważa, że dba o relacje z kandydatami, podczas gdy w opinii większości kandydatów (68%) pracodawcy nie przywiązują wagi do przyjaznej rekrutacji i nie interesują się ich opiniami.


Kandydaci wymagający

Deklaracje firm nie pokrywają się z tym, co mówią o procesach rekrutacji przebadani kandydaci. Ci w większość uważają, że firmy nie dbają o ich potrzeby w tym względzie. Oczekują natomiast przede wszystkim tego, że pracodawcy będą się z nimi komunikować, by wiedzieli, jaki jest ich status w procesie rekrutacji (zadeklarowało tak 77% z nich). Równie ważne jest dla nich to, by firmy dawały im informację zwrotną, dlaczego nie dostali pracy i jakich kompetencji im brakuje. Jak wynika z badania, aż 73% kandydatów nigdy nie zostało poinformowanych, dlaczego nie zostało przyjętych i co powinni poprawić, by móc starać się o pracę na podobnym stanowisku w przyszłości – To oczywiście wyzwanie dla rekruterów, bo jak wynika z dyskusji członków Koalicji, często po prostu trudno udzielić szczegółowej informacji zwrotnej na temat kompetencji kandydatów, jeśli w procesie rekrutacyjnym uczestniczy kilkaset albo nawet kilka tysięcy osób - ocenia Julia Matulewicz, ekspertka eRecruitera, zajmująca się zagadnieniem Candidate Experience.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Rejestracja REGON IX 2013

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: