eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy: portfel należności VII 2013

Polskie firmy: portfel należności VII 2013

2013-08-09 14:02

Przeczytaj także: Polskie firmy: portfel należności I 2013


Poprawa w obszarze spływu należności przekłada się zdecydowanie na zmniejszenie udziału przeterminowanych faktur w portfelach należności polskich firm. W bieżącym badaniu przeciętny odsetek opóźnionych faktur spadł do poziomu 24,5%, przy czym w poprzednim kwartale wynosił aż 27,7%. O ile wyniki poprzednich badań wskazywały na powrót do sytuacji z czasów największego kryzysu (początek 2009 r.), o tyle obecnie odsetek przeterminowanych faktur jest na poziomie najniższym od stycznia 2012 r.

Spadek przeciętnego udziału opóźnionych faktur w ostatnich trzech miesiącach wynika głównie z mniejszego odsetka firm, które mają w swoich portfelach więcej niż 50% zaległych faktur. Jest to pozytywny sygnał, gdyż znaczny udział opóźnień wiąże się z bardzo wysokim ryzykiem utraty płynności. Zmniejszenie przeciętnego udziału przeterminowanych faktur w portfelu należności polskich firm zostało dodatkowo wzmocnione przez rosnącą grupę firm, które w ogóle nie mają problemu z otrzymywaniem należności. Ich udział sięga bowiem już 15,3% (wobec 10,5% poprzednio).

fot. mat. prasowe

Skala problemów z regulowaniem zobowiązań przez klientów/kontrahentów

W okresie od października 2012 r. do kwietnia 2013 r. skumulowany odsetek firm, w których problemy z należnościami zmniejszały się, oraz tych, w których problem w ogóle nie występował, utrzymywał się na poziomie niższym niż odsetek firm, w których problem z należnościami powiększał się.


W okresie od stycznia do kwietnia 2013 r. mieliśmy do czynienia z wydłużeniem przeciętnego okresu oczekiwania na opóźnione faktury. W kolejnym kwartale (od kwietnia do lipca 2013 r.) średni okres przeterminowania zaległych faktur w polskich firmach skrócił się z 4 miesięcy i 21 dni do 4 miesięcy i 9 dni. Skrócenie okresu oczekiwania na należności świadczy o znaczącej poprawie sytuacji przedsiębiorstw w ostatnim kwartale. Pokazuje to również, że wolniej rośnie liczba nowych niespłaconych faktur, a klienci/kontrahenci uregulowali już część zaległości. Tę tendencję potwierdza fakt, że spadła liczba mocno opóźnionych faktur – przeterminowanych ponad 12 miesięcy, a także zmniejszył się udział tych faktur, które nie zostały spłacone w okresie od 3 do 6 miesięcy temu.

W bieżącym badaniu mamy do czynienia ze zmianą częstości wskazywania dwóch najczęściej występujących barier. Trzy miesiące temu najbardziej istotną konsekwencją opóźnień w otrzymywaniu należności była konieczność ograniczania inwestycji. Obecnie na pierwsze miejsce powróciła niemożność regulowania własnych zobowiązań, co w konsekwencji może przekładać się na powstawanie zatorów płatniczych. Na utrudnienia w regulowaniu własnych zobowiązań wskazuje 34,8% firm w polskiej gospodarce.

fot. mat. prasowe

Należności przeterminowane

Poprawa w obszarze spływu należności przekłada się zdecydowanie na zmniejszenie udziału przeterminowanych faktur w portfelach należności polskich firm. W bieżącym badaniu przeciętny odsetek opóźnionych faktur spadł do poziomu 24,5%, przy czym w poprzednim kwartale wynosił aż 27,7%.


Względem sytuacji sprzed trzech miesięcy oznacza to wzrost o 1,1 pp. Na barierę inwestycyjną wskazuje zaś 34% ogółu badanych firm, co oznacza spadek o 1,4 pp. względem poprzedniego kwartału. Częstotliwość wskazywania bariery inwestycyjnej jest o ponad 6 pp. niższa niż w październiku 2012 r., kiedy odnotowaliśmy największe nasilenie tej bariery. Występowanie trudności z regulowaniem własnych należności jest natomiast wskazywane dużo rzadziej niż w okresie największego kryzysu, kiedy przejściowo nawet 43,2% przedsiębiorstw miało tego typu problemy (lipiec 2009 r.).
W poprzednim kwartale przedsiębiorcy przyznawali, że rosną koszty związane z nieterminową obsługą zobowiązań przez klientów/kontrahentów. W bieżącym badaniu odnotowujemy jednak spadek tych kosztów. Obecnie sięgają one 7,2% ogółu kosztów przedsiębiorstw. Stosunkowo niski poziom kosztów (niższy o 0,8 pp. od średniej z ostatnich osiemnastu kwartałów) jest sygnałem, że firmy dobrze sobie radzą z problemem opóźnień i są w stanie zamortyzować ich negatywne skutki.


poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: