eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Tydzień 25/2005 (20-26.06.2005)

Tydzień 25/2005 (20-26.06.2005)

2005-06-27 10:26

Przeczytaj także: Tydzień 22/2005 (30.05-05.06.2005)

  • Pracom nad kontrolowaną syntezą termojądrową poświęcana jest duża uwaga czołowych krajów świata. Udane opanowanie tej technologii zapewni dostęp do praktycznie nieograniczonych zasobów energii. Wspólne prace w tym zakresie prowadzą UE, USA, Japonia, Chiny, Rosja i Korea Płd. Japonia zrezygnowała ze starań o lokalizację u siebie pierwszego, doświadczalnego reaktora termojądrowego na rzecz Unii Europejskiej. Ma on powstać we Francji w Cadarache pod Marsylią.
  • Według OECD bezpośrednie inwestycje zagraniczne w 30 krajach OECD wyniosły 407 mld USD wobec 459 w 2003 roku (spadek o 11,3%). We Francji spadek był większy (z 43 mld USD w 2003 roku do 24 mld USD w 2004). Największy wzrost BIZ zanotowała Wieka Brytania, do której napłynęły środki wartości 78,5 mld USD (w roku 2003 byly na poziomie niemal 4 razy niższym). Najwięcej inwestycji przyciągnęły USA -106,8 mld USD. Nakłady krajów OECD w innych krajach wzrosły o 12,6%. Do Chin napłynęły inwestycje rzędu 55 mld USD (47 mld w 2003 roku) +Hongkong -34 mld USD. Singapur przyciągnął 16 mld USD, a Brazylia 18 mld USD.
  • USA przeznaczą kolejne 45 mld USD na kontynuację wojny w Iraku i w Afganistanie. Projekt budżetu obronnego wynosi teraz 409 mld USD.
  • Według renomowanej organizacji pozarządowej Oxfam obecnie na subsydiowanie produkcji żywności wydaje się rocznie 250 mld USD. Rezultatem jest duża nadprodukcja żywności, która jest sprzedawana po niskich cenach, odbierając możliwość konkurowania na tym rynku innym, biednym krajom.
  • Szczyt ministrów krajów G8 postanowił całkowicie anulować zadłużenie krajów najbiedniejszych. W trybie natychmiastowym mają być umorzone długi o wartości 40 mld USD. Całkowita kwota redukcji zadłużenia ma wynieść 55 mld USD. Jednak już kilka dni po szczycie ujawniły się różnice poglądów. Już dziś eksperci wyrażają wątpliwości co do szans zatwierdzenia tej decyzji przez przywódców tych krajów w przyszłym miesiącu w szkockim Gleneagles.
  • Po obu stronach Atlantyku nikt nie ukrywa trudności związanych z przełamaniem istniejących barier. Jedną z nich jest bariera w sferze usług finansowych. Eksperci rozważają sposoby i konsekwencje stworzenia "zintegrowanych, otwartych, ale i konkurujących rynków finansowych".
  • Zdaniem OECD zniesienie kontroli cen w Unii (deregulacja) zwiększyłaby europejskie PKB o 2,8% na osobę.
  • General Electric poinformował o decyzji o reorganizację swojej struktury. Podyktowane to jest koniecznością oszczędności oraz podniesieniem na wyższy poziom sprawności funkcjonowania firmy.
  • Ceny ropy pobiły kolejny rekord (60 USD/b).
  • Ford i GM mają zadłużenie przekraczające łącznie 400 mld USD, tracą też udział w amerykańskim rynku samochodowym na rzecz azjatyckich producentów. GM-największy koncern samochodowy w USA do 2008 roku zamierza zwolnić 25 tys. pracowników. Oszczędności też zapowiedział Ford. Przewiduje zwolnienia w grupie administracyjnej, a menedżerowie nie dostaną rocznej premii, ograniczone też będą wydatki na świadczenia emerytalne.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

CONCORDE BĘDZIE ZASTĄPIONY FRANCUSKO-JAPOŃSKIM NADDŹWIĘKOWYM SAMOLOTEM PASAŻERSKIM

Francusko-brytyjski CONCORDE -jedyny samolot naddźwiękowy, który został skonstruowany w 1969 roku i przez trzydziesci lat był eksploatowany, do dziś jest chlubą europejskich konstruktorów, wizytówką europejskiej technologii i próbką możliwości Europy w tej bardzo zaawansowanej branży. Samoloty te osiągały prędkość 2150 km/h, miały zasięg ponad 6,5 tys. kilometrów i latały na trasach atlantyckich pokonując je w czasie około 3,5 godziny. Co prawda wyprodukowano ich tylko kilkanaście, a eksploatowały je Air France i British Airways, jednak w tej klasie samolotów nie było dalszych prób poza rosyjskim samolotem z wytwórni Tupolewa. Europejski samolot wycofano z eksploatacji dwa lata temu, a przyczyniła się do tego katastrofa jednego z tych samolotów, która miała miejsce pod Paryżem trzy lata wcześniej. Sukces CONCORDE'a był na pewno sukcesem konstrukcyjnym, technologicznym, ale nie był sukcesem finansowym.

Wielkie możliwości europejskich firm lotniczych zaowocowały nieco później już w ramach europejskiego koncernu lotniczego EADS, którego firma Airbus dokonała tego, co wydawało się nierealne, wyprzedziła w produkcji samolotów pasażerskich dotychczasowego lidera, Boeinga. Wiele wskazuje na to, że tanio nie sprzeda skóry i będzie dalej walczyć o pierwszeństwo w tym prestiżowym rankingu.

Naddźwiękowy samolot pasażerski to wyzwanie. O następcy CONCORD'a rozmawiały rządy Francji i Japonii. Zdecydowały, że wspólnie zbudują nowy samolot tej klasy. Będzie zabierał na pokład 300 pasażerów (trzykrotnie więcej niż poprzednik). Francuzi w to przedsięwzięcie włączą swoje doświadczenie konstrukcyjne i eksploatacyjne, a Japończycy swoje osiągnięcia w dziedzinie silników energooszczędnych. Pierwszy, badawczy etap tej współpracy będzie skoncentrowany na eliminację podstawowych wad poprzednika, czyli wysokiego zużycia paliwa i wysokiego poziomu hałasu.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: