eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy eksporterzy ofiarami oszustów

Polscy eksporterzy ofiarami oszustów

2013-03-15 11:58

Polscy eksporterzy ofiarami oszustów

Polscy eksporterzy ofiarami oszustów © soleg - Fotolia.com

Euler Hermes Collections z grupy Allianz, firma windykująca należności biznesowe, monitorująca płatności w Programie Analiz Branżowych oraz dostawca raportów handlowych zbadała problemy eksporterów. Z najnowszych informacji wynika, że polskie firmy mają niespotykane od lat problemy z odzyskaniem należności z tytułu eksportu.

Przeczytaj także: Polscy eksporterzy: są problemy z kontrahentami

Duzy wzrost wartości spraw kierowanych do windykacji przez polskich eksporterów

- Obserwujemy bardzo szybko rosnący popyt na odzyskiwanie należności polskich eksporterów – i nie jest to kwestia tylko ostatnich tygodni, czy nawet miesięcy. Przez cały 2012 rok wartość i ilość zleceń od polskich eksporterów na odzyskanie ich należności była większa o blisko 50 proc. w porównaniu do 2011 roku (podczas gdy analogicznie polski eksport w 2012 r. vs. do 2011 r. liczony w euro wzrósł o niecałe 4 proc., a denominowany w złotych wg. cen bieżących wzrósł o ok. 7 procent) – mówi Tomasz Delman, Dyrektor Handlowy w Euler Hermes Collections.

Wzrost ten jest więc większy niż wzrost eksportu w tym okresie – jest to jednoznaczne potwierdzenie pogorszenia płynność finansowej na wielu, głównie europejskich rynkach. Struktura zleceń windykacji na rzecz polskich firm za granicą, jakie otrzymuje Euler Hermes Collections odpowiada strukturze polskich hitów eksportowych: nabywców znajduje, ale jednocześnie ma problemy z samodzielnym odzyskaniem należności, m.in. polski przemysł spożywczy (m.in. mięso) czy meblowy.

W odzyskaniu należności, zwłaszcza za granicą liczy się czas

- Duży wzrost zleceń jest także efektem skuteczności, z jaką odzyskujemy należności polskich przedsiębiorców – m.in. brytyjski oddział Euler Hermes Collections uzyskał nagrodę najlepszej firmy windykacyjnej w tym kraju – dodaje Tomasz Delman. W dobie spowolnienia, z którym wciąż mamy do czynienia (zwłaszcza na naszym kontynencie) od 2009 roku można powiedzieć, iż skuteczność w odzyskiwaniu należności jest uzależniona od szybkości działania w odzyskiwaniu należności. – Na wszystkich rynkach współpracujemy z naszymi własnymi, lokalnymi i sprawdzonymi oddziałami, co przynosi efekty – polscy zleceniodawcy nie są już na straconej pozycji w porównaniu z innymi, lokalnymi wierzycielami.

Czas jest istotny nie tylko dlatego, iż na niektórych rynkach – np. niemieckim postępowanie upadłościowe przebiega w czasie tygodni a nie miesięcy od złożenia wniosku przez jednego z wierzycieli. Skuteczną formą odzyskiwania należności jest postępowanie upominawcze – np. na rynku brytyjskim czy niemieckim jest ono stosunkowo tanie, a jednocześnie znaczną część spraw udaje się zakończyć na tym etapie postępowania sądowego. Wiedzą o tym lokalni wierzyciele, a obecnie polskie firmy mogą również sprawnie korzystać z tych procedur – to dlatego Euler Hermes na wszystkich rynkach współpracuje z własnymi, lokalnymi i sprawdzonymi oddziałami, których pracownicy reprezentują polskich klientów. Przynosi to efekty – polscy zleceniodawcy nie są już na straconej pozycji w porównaniu z innymi, lokalnymi wierzycielami.

fot. soleg - Fotolia.com

Polscy eksporterzy ofiarami oszustów

Przez cały 2012 rok wartość i ilość zleceń od polskich eksporterów na odzyskanie ich należności była większa o blisko 50 proc. w porównaniu do 2011 roku (podczas gdy analogicznie polski eksport w 2012 r. vs. do 2011 r. liczony w euro wzrósł o niecałe 4 proc., a denominowany w złotych wg. cen bieżących wzrósł o ok. 7 procent).


Oszustwa – narastający problem za granicą, a można przecież ich uniknąć…

- Oszustwa nie dotykają tylko dostawców z za granicy, generalnie cały rynek jest zdestabilizowany, najczęściej w branży mięsnej – mówi Agnieszka Sztyber, Dyrektor Windykacji Międzynarodowej w Euler Hermes Collections. Źródłem problemu nie są przy tym dostawcy z nowych krajów członkowskich, jak się usiłuje nieraz wskazać – np. branża mięsna w Wielkiej Brytanii jest także w skali lokalnej branżą podwyższonego ryzyka z dużą liczbą opóźnień płatności i nieprawidłowości (w tym oszustw). – Mamy z nimi do czynienia w bardzo zróżnicowanej formie – np. poprzez powoływanie firm, które z góry maja służyć tylko do wyłudzania towaru podczas swojej krótkiej działalności. Często, np. we Francji napotykaliśmy przypadki podszywania się od początku do końca – od złożenia zamówienia do odbioru towaru pod legalnie działającą, szanowaną firmę. Nierzadko też zamówienie składa rzetelny, sprawdzony kontrahent, ale oszustwo ma miejsce na samym końcu transakcji – przy dostawie, gdy ktoś nieuprawniony, a dobrze o niej poinformowany przejmuje towar (stosunkowo częste z kolei w Wielkiej Brytanii).

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: