eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Ewolucja spamu VII-IX 2012

Ewolucja spamu VII-IX 2012

2012-11-19 12:18

Przeczytaj także: Ewolucja spamu IV-VI 2012


Nowe nośniki reklam: wady i zalety

Spadek udziału spamu


W drugim kwartale 2012 roku zauważyliśmy, że reklamy zaczynają przenosić się ze spamu na inne nośniki: reklamy banerowe, portale społecznościowe, reklama kontekstowa oraz serwisy zakupów grupowych. W III kwartale 2012 r. trend ten utrzymał się, a udział spamu w całym ruchu pocztowym zmniejszył się o kolejne 2,8 punktów procentowych.

fot. mat. prasowe

SPAM

Udział spamu w całym ruchu pocztowym zmniejszył się o kolejne 2,8 punktów procentowych


Powyższy wykres ilustruje typowy spadek ilości spamu z okresie letnim, po którym we wrześniu ma miejsce charakterystyczny wzrost. Jesienny wzrost występuje prawie każdego roku, ponieważ wraz z końcem letnich wakacji ludzie wznawiają rutynowe zachowania dotyczące korzystania z internetu, a reklamodawcy próbują wypuścić więcej reklam, w tym również za pomocą spamu. Mimo to nadal widoczna jest wyraźna tendencja spadkowa w ilości spamu.

„Szare strefy”

W internecie można znaleźć wiele serwisów kuponowych i zniżkowych, oferujących użytkownikom tzw. zniżki grupowe. Serwisy te wykorzystują popyt na całym świecie i odwodzą reklamodawców od spamu. Z jednej strony jest to pozytywny proces. Z drugiej strony jednak, nie wszystkie z tych serwisów rozsyłają własne reklamy w sposób zgodny z przepisami prawa. W efekcie, obserwujemy pojawienie się tzw. „szarych stref” w odniesieniu do spamu.

Niektóre serwisy kuponowe rozsyłają spam w celu promowania się i przyciągnięcia nowych klientów. Część ich wysyłek jest kierowanych do zarejestrowanych użytkowników jak również do znacznie szerszej bazy adresów. A zatem, jeżeli odbiorca nie jest zarejestrowanym użytkownikiem, wtedy wysyłka stanowi spam, nawet jeśli zawiera wiadomości, artykuły tematyczne lub wszelkie inne istotne informacje obok jawnej reklamy. Co więcej, ponieważ niemal wszystkie państwa posiadają przepisy prawne, a nawet określone ustawy o spamie, tacy reklamodawcy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności sądowej.

Innymi słowy, niemal każdy może wytoczyć sprawę nieuczciwemu reklamodawcy rozsyłającemu spam. O ile w przypadku klasycznego spamu, gdzie mamy do czynienia z anonimowym nadawcą, zidentyfikowanie i pociągnięcie do odpowiedzialności winnego reklamodawcy może okazać się trudne, proces ten jest znacznie prostszy w sytuacjach “szarej strefy”.

Szkodliwe oprogramowanie pod przykrywką serwisów kuponowych

Spamerzy wykorzystują rosnącą popularność nowych legalnych nośników reklamy. Głównie robią to poprzez wysyłanie szkodliwych wiadomości e-mail imitujących oficjalne powiadomienia. Kaspersky Lab odnotowuje wzrost ilości szkodliwego spamu, który wygląda jak powiadomienia z serwisów kuponowych.

Problem wykorzystywania kuponów w spamie został już opisany w poprzednim raporcie Kaspersky Lab (dla II kwartału 2012 r.). Do ponownego zajęcia się zjawiskiem spamu kuponowego skłoniło pojawienie się w ruchu spamowym szkodliwych wysyłek podszywających się pod e-maile od znanego serwisu kuponowego Groupon.
Przeczytaj także: Spam V 2014 Spam V 2014

poprzednia  

1 2 3 4 ... 8

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: