Rynek lotniczy 2012
2012-11-16 09:56
Przeczytaj także: Rynek lotniczy w Polsce 2010
Największy polski przewoźnik PLL LOT przewiózł na połączeniach rozkładowych 4,376 mln pasażerów. Wynik z działalności podstawowej za rok 2011 wyniósł minus 145,5 mln złotych, a współczynnik wykorzystania miejsc w samolotach kształtował się na poziomie około 74%.
Polski przewoźnik dostosowuje flotę do zmieniających się potrzeb rynku, wprowadzając do eksploatacji nowe, brazylijskie samoloty Embraer. Natomiast w listopadzie 2012 r. PLL LOT otrzyma jako pierwszy europejski przewoźnik europejski nowe samoloty – Boeing 787 Dreamliner.
W 2011 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 21 mln pasażerów, tj. 6% więcej niż w 2010 r. Największy udział w obsłudze pasażerów nadal posiadało lotnisko w Warszawie prawie 43% oraz największe regionalne porty lotnicze w Krakowie, Katowicach, Gdańsku oraz we Wrocławiu i w Poznaniu. W drugiej połowie 2011 r. nastąpiło ożywienie przewozów krajowych, oprócz PLL LOT, który oferuje połączenia na trasach do/z Warszawy, inny polski przewoźnik - EuroLot uruchomił połączenia pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi.
Pasażerowie podróżujący przewoźnikami niskokosztowymi byli obsługiwani prawie ze wszystkich portów lotniczych, z wyjątkiem Zielonej Góry. Najwięcej z nich zostało obsłużonych w Krakowie – 1,915 mln pasażerów. Także dużą liczbę pasażerów obsłużono także w Gdańsku i Katowicach.
Pasażerowie w ruchu regularnym najczęściej podróżowali do portów w Wielkiej Brytanii (Londyn, Liverpool), Niemczech (Frankfurt, Monachium, Dortmund) i we Włoszech (Mediolan, Rzym).
W 2011 r. przewozy czarterowe osiągnęły poziom 3,2 mln pasażerów. W 2011 r. najwięcej pasażerów zostało obsłużonych w Warszawie, zaś z portów regionalnych największą liczbę pasażerów odprawiono w Katowicach oraz w Poznaniu.
Głównymi kierunkami w zakresie obsługi podróżnych w segmencie podróży nieregularnych – czarterów są: Antalya (14% udziału w rynku), Hurgarda (11%) oraz Heraklion i Szarm el-Szejk.
Natomiast w zakresie obsługi rynku cargo w polskich portach lotniczych w roku 2011 obsłużono 86 tys. ładunków, tj. o 6 tys. więcej niż w roku 2010 i 15,8 tys. więcej niż w roku 2009. Największy udział w obsłudze cargo miało lotnisko w Warszawie. Wśród przewoźników obsługujących cargo wymienić należy LOT Cargo oraz największe firmy kurierskie: DHL, UPS czy TNT. Przewozy cargo zapewniają również poszczególne porty lotnicze.
fot. mat. prasowe
Wzrost liczby pasażerów wg miast w 2011 r. w porównaniu z rokiem 2010
Podsumowując, na atrakcyjność oferty usług lotniczych wpływa oferowana siatka połączeń, czyli liczba operowanych przez przewoźników destynacji. W celu zaspokojenia zmieniających się preferencji pasażerów oraz podmiotów instytucjonalnych towarzystwa lotnicze wraz z portami lotniczymi dążą do pozyskiwania najkorzystniejszych warunków i praw do obsługi wybranych połączeń.
Dariusz Tłoczyński
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek lotniczy 2014
-
Największe lotniska świata stawiają na samoobsługę
-
Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów
-
Rynek lotniczy będzie się rozwijał
-
Lotniska regionalne będą rosły
-
Rynek lotniczy UE-USA uwolniony
-
Tanie linie lotnicze mają 50 proc. rynku
-
Polski rynek lotniczy zasilą kolejni przewoźnicy
-
Ruch na lotniskach będzie rósł
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)