eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek lotniczy będzie się rozwijał

Rynek lotniczy będzie się rozwijał

2009-09-22 01:45

Airbus prognozuje, że w ciągu następnych 20 lat światowy rynek lotniczy będzie potrzebował 25 tys. samolotów. Popyt będzie napędzany przez gospodarki wschodzące, rozwijające się sieci linii lotniczych, ekspansję tanich linii lotniczych oraz rosnącą liczbę mega-miast, a także przez rozwój ruchu lotniczego i wymianę starszych, mniej wydajnych maszyn na bardziej wydajne ekologicznie.

Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2012

Według najnowszej globalnej prognozy rynku lotniczego przygotowanej przez firmę Airbus (Airbus Global Market Forecast), w latach 2009-2028 zrealizowane zostaną dostawy ok. 25 000 nowych samolotów pasażerskich i towarowych o wartości 3,1 bln dolarów. Popyt będzie napędzany przez gospodarki wschodzące, rozwijające się sieci linii lotniczych, ekspansję tanich linii lotniczych oraz rosnącą liczbę mega-miast, a także przez rozwój ruchu lotniczego i wymianę starszych, mniej wydajnych maszyn na bardziej wydajne ekologicznie.

Konieczność rozładowania dużego natężenia ruchu na lotniskach, sprostania intensyfikacji ruchu pasażerskiego w ramach istniejącej siatki połączeń oraz potrzeba uzyskania więcej za mniej, wymaga eksploatacji większych samolotów we wszystkich kategoriach. W porównaniu do długoterminowych harmonogramów inwestycji w samoloty oraz rotacji flot, okresy pogorszenia koniunktury są względnie krótkie, zaś silny popyt na podróże lotnicze będzie sprzyjać rozwojowi rynku. W 2009 r. spodziewany jest spadek wskaźnika RPK (Revenue Passenger Kilometre - dochód na pasażerokilometr) o 2 procent, ale już w 2010 r. oczekuje się wzrostu tego wskaźnika o 4,6 procent.

Według prognozy, w ciągu najbliższych 20 lat wskaźnik RPK w ruchu pasażerskim wykaże odporność na cykliczność i będzie rosnąć o 4,7 procent rocznie, tym samym podwajając się w ciągu następnych 15 lat. Wzrost ten oznaczać będzie popyt na ok. 24 100 nowych samolotów o wartości 2,9 bln dol. Jeśli uwzględnić konieczność zastąpienia ok. 10 tys. starszych maszyn, istniejąca na świecie flota samolotów pasażerskich o 100 miejscach na pokładzie lub więcej, licząca obecnie 14 tys. samolotów, zwiększy się dwukrotnie.

Liczba tonokilometrów w transporcie towarowym ma rosnąć rocznie o 5,2 procent. Uwzględniając modernizację floty oznacza to popyt na ok. 3440 samolotów transportowych. Ponad 850 maszyn będą stanowiły nowe samoloty o wartości 210 mld dol., a pozostałe samoloty będą przekształconymi na potrzeby transportu samolotami pasażerskimi.

Na rozwoju lotnictwa skorzystają mieszkańcy wszystkich regionów świata. Oxford Economics prognozuje, że za 20 lat w transporcie lotniczym pracować będzie 8,5 mln ludzi na całym świecie, a branża co roku będzie wytwarzać 1 bln dol. światowego PKB. Korzyści pośrednie i związane z turystyką będą jeszcze większe.

Airbus prognozuje, że największym źródłem popytu na samoloty pasażerskie będą linie lotnicze w regionie Azji i Pacyfiku oraz z rynków wschodzących. Region obejmujący Chińską Republikę Ludową i Indie odpowiada za 31 procent światowego popytu, na drugim miejscu jest Europa (25 procent) a dalej Ameryka Północna (23 procent). Biorąc pod uwagę krajowe rynki pasażerskie, Indie (10 procent) i Chiny (7,9 procent) odnotują najszybszy rozwój w ciągu najbliższych 20 lat. Największy ruch pod względem liczby lotów krajowych utrzyma się w Stanach Zjednoczonych.

Wzrost ruchu lotniczego, większa częstotliwość rejsów, redukcja kosztów, odpowiedzialność w stosunku do środowiska naturalnego i silne natężenie ruchu na lotniskach skłaniają linie lotnicze do eksploatacji większych samolotów, szczególnie w ramach rodzin samolotów, które pozwalają na minimalizację kosztów szkoleń i serwisowania.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: