Rynek lotniczy będzie się rozwijał
2009-09-22 01:45
Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2012
Według najnowszej globalnej prognozy rynku lotniczego przygotowanej przez firmę Airbus (Airbus Global Market Forecast), w latach 2009-2028 zrealizowane zostaną dostawy ok. 25 000 nowych samolotów pasażerskich i towarowych o wartości 3,1 bln dolarów. Popyt będzie napędzany przez gospodarki wschodzące, rozwijające się sieci linii lotniczych, ekspansję tanich linii lotniczych oraz rosnącą liczbę mega-miast, a także przez rozwój ruchu lotniczego i wymianę starszych, mniej wydajnych maszyn na bardziej wydajne ekologicznie.Konieczność rozładowania dużego natężenia ruchu na lotniskach, sprostania intensyfikacji ruchu pasażerskiego w ramach istniejącej siatki połączeń oraz potrzeba uzyskania więcej za mniej, wymaga eksploatacji większych samolotów we wszystkich kategoriach. W porównaniu do długoterminowych harmonogramów inwestycji w samoloty oraz rotacji flot, okresy pogorszenia koniunktury są względnie krótkie, zaś silny popyt na podróże lotnicze będzie sprzyjać rozwojowi rynku. W 2009 r. spodziewany jest spadek wskaźnika RPK (Revenue Passenger Kilometre - dochód na pasażerokilometr) o 2 procent, ale już w 2010 r. oczekuje się wzrostu tego wskaźnika o 4,6 procent.
Według prognozy, w ciągu najbliższych 20 lat wskaźnik RPK w ruchu pasażerskim wykaże odporność na cykliczność i będzie rosnąć o 4,7 procent rocznie, tym samym podwajając się w ciągu następnych 15 lat. Wzrost ten oznaczać będzie popyt na ok. 24 100 nowych samolotów o wartości 2,9 bln dol. Jeśli uwzględnić konieczność zastąpienia ok. 10 tys. starszych maszyn, istniejąca na świecie flota samolotów pasażerskich o 100 miejscach na pokładzie lub więcej, licząca obecnie 14 tys. samolotów, zwiększy się dwukrotnie.
Liczba tonokilometrów w transporcie towarowym ma rosnąć rocznie o 5,2 procent. Uwzględniając modernizację floty oznacza to popyt na ok. 3440 samolotów transportowych. Ponad 850 maszyn będą stanowiły nowe samoloty o wartości 210 mld dol., a pozostałe samoloty będą przekształconymi na potrzeby transportu samolotami pasażerskimi.
Na rozwoju lotnictwa skorzystają mieszkańcy wszystkich regionów świata. Oxford Economics prognozuje, że za 20 lat w transporcie lotniczym pracować będzie 8,5 mln ludzi na całym świecie, a branża co roku będzie wytwarzać 1 bln dol. światowego PKB. Korzyści pośrednie i związane z turystyką będą jeszcze większe.
Airbus prognozuje, że największym źródłem popytu na samoloty pasażerskie będą linie lotnicze w regionie Azji i Pacyfiku oraz z rynków wschodzących. Region obejmujący Chińską Republikę Ludową i Indie odpowiada za 31 procent światowego popytu, na drugim miejscu jest Europa (25 procent) a dalej Ameryka Północna (23 procent). Biorąc pod uwagę krajowe rynki pasażerskie, Indie (10 procent) i Chiny (7,9 procent) odnotują najszybszy rozwój w ciągu najbliższych 20 lat. Największy ruch pod względem liczby lotów krajowych utrzyma się w Stanach Zjednoczonych.
Wzrost ruchu lotniczego, większa częstotliwość rejsów, redukcja kosztów, odpowiedzialność w stosunku do środowiska naturalnego i silne natężenie ruchu na lotniskach skłaniają linie lotnicze do eksploatacji większych samolotów, szczególnie w ramach rodzin samolotów, które pozwalają na minimalizację kosztów szkoleń i serwisowania.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek lotniczy w Polsce 2010
-
Lotniska regionalne będą rosły
-
Rynek lotniczy UE-USA uwolniony
-
Rynek lotniczy cargo. Zyskają Chiny, straci Europa i USA
-
Rynek lotniczy 2014
-
Największe lotniska świata stawiają na samoobsługę
-
Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów
-
Lotniska: liczba pasażerów rośnie wolniej
-
Porty lotnicze: liczba pasażerów wzrośnie?