eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zarządzanie firmą w czasach kryzysu to wyzwanie

Zarządzanie firmą w czasach kryzysu to wyzwanie

2012-11-03 00:20

Zarządzanie firmą w czasach kryzysu to wyzwanie

Prawdziwy lider sprawdza się w kryzysie © FotolEdhar - Fotolia.com

Od pięciu lat świat zmaga się z kryzysem ekonomicznym. Niewydolność budżetów, spowolnienie gospodarcze, groźba recesji. W trudnych czasach przedsiębiorstwa potrzebują lidera. Nowoczesne i innowacyjne przywództwo polega obecnie przede wszystkim na przygotowaniu spółki na możliwe gwałtowne zmiany, przewidywaniu przyszłości, ale przede wszystkim na współpracy z ludźmi. Z badań firmy doradczej Deloitte wynika, że wycena sprawnie zarządzanej spółki może wzrosnąć aż o 16 proc., źle kierowanej, spaść o blisko 20 proc. Dodatkowo, dla inwestorów styl zarządzania firmą, którą są zainteresowani, jest drugim, po wynikach finansowych, najważniejszym kryterium jej oceny.

Przeczytaj także: Dobre przywództwo to lepsze wyniki finansowe firmy

Przygotowując zestawienie CE TOP 500 eksperci Deloitte przeprowadzili szereg wywiadów z szefami największych firm, które najsilniej wpływają na kondycję ekonomiczną i wartość PKB krajów, w których działają. Na tej podstawie przygotowano wnioski i rekomendacje dotyczące zarządzania w czasie kryzysu. - „Firmy w Europie Środkowej czekają w najbliższej przyszłości poważne wyzwania. Jeden z naszych rozmówców powiedział, że gdy spółka staje przed okresem gwałtownych zmian, jedynie prawdziwy przywódca uchroni ją od kłopotów. Zdanie to nigdy nie było ważniejsze i prawdziwsze niż dziś” – mówi Alastair Teare, prezes firmy doradczej Deloitte na Europę Środkową.

Przede wszystkim przywódca nie może być sam. W coraz większej liczbie firm dominuje model „zbiorowego przywództwa”. W przywoływanym wcześniej raporcie respondenci zdecydowanie odrzucali postawę „Hero CEO”, czyli wszechmocnego szefa, w rękach którego skupiona jest cała moc decyzyjna. Ich zdaniem do skutecznego funkcjonowania organizacji niezbędna jest dobrze zorganizowana wyższa kadra kierownicza. Inwestorzy, analitycy rynku, a tym bardziej pracownicy nie chcą w firmach władców absolutnych. Na szczęście w tej roli nie widzą się też liderzy największych europejskich przedsiębiorstw, którzy uważają, że nie ma nic gorszego niż prezes zamknięty w swoim gabinecie, liczący jedynie na siebie i przekonany o własnej nieomylności. „Prawdziwe zadania lidera nie leżą w optymalizacji metod zarządzania, ale we właściwym wspieraniu relacji z jego drużyną” – uważa Józef Wancer, doradca zarządu Deloitte, który przez wiele lat kierował instytucjami bankowymi. „Przywództwo to przede wszystkim zadawanie pytań. Niech odpowiedzi przychodzą od ludzi, to motywuje pracowników, scala zespół i w dalszej perspektywie daje lepsze rezultaty niż zarządzanie z gotowymi receptami na wszystko” – dodaje Piotr Szeliga, prezes spółki Boryszew.

fot. FotolEdhar - Fotolia.com

Prawdziwy lider sprawdza się w kryzysie

Nowoczesne i innowacyjne przywództwo polega obecnie przede wszystkim na przygotowaniu spółki na możliwe gwałtowne zmiany, przewidywaniu przyszłości, ale przede wszystkim na współpracy z ludźmi.


Współczesny menedżer musi mieć otwarty umysł i patrzeć na wiele zagadnień wielopłaszczyznowo i z różnych perspektyw. „Lider ma coś czego nie mają inni. Przede wszystkim ma wizję, często inną od pozostałych, płynącą pod prąd. Wie czego chce, potrafi inspirować i wzbudzać w ludziach entuzjazm” – wylicza Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź, która w tym roku zdobyła prestiżową nagrodę Company of the Year za przeprowadzenie największej zagranicznej transakcji w historii polskiego biznesu, a mianowicie przejęcia kanadyjskiej spółki Quandra FNX.

Rewolucja cyfrowa na dobre zmieniła sposób w jaki firma komunikuje się z inwestorami, pracownikami czy swoimi klientami. Takie platformy jak Facebook czy Twitter w ciągu sekundy mogą zniszczyć reputację nawet najlepszej spółki. Dlatego idealny przywódca musi chronić wizerunek swojej firmy na zewnątrz, ale także wewnątrz poprzez odpowiednie kontakty z zatrudnionymi przez siebie ludźmi, pamiętając że świat się zmienia, ludzie dłużej pracują i planują kariery inaczej, niż to było jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Aż 62 proc. pracowników największych światowych firm, którzy planują zostać w swoim dotychczasowym miejscu pracy deklaruje wysokie zaufanie do swoich szefów. Dla porównania, wśród tych, którzy chcą odejść tylko 27 proc. ufa swoim przełożonym („Talent Edge 2020: Surveying the talent paradox from the employee perspective”). „Lider zawsze dotrzymuje słowa, bo wtedy ludzie będą w niego wierzyć. Trzeba umieć być empatycznym, nigdy nie zapominać, że zatrudnieni przez nas ludzie mają rodziny” – podsumowuje Ivo Kocian, dyrektor IT w CD Cargo z Czech.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: