eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Usługi double i triple play w 2011 r.

Usługi double i triple play w 2011 r.

2012-10-18 11:30

Usługi double i triple play w 2011 r.

Usługi wiązane cieszą się dużą popularnością © Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Usługi wiązane (pakiety) cieszą się niesłabnącą popularnością konsumentów, co znajduje bezpośrednie przełożenie na działania marketingowe przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport z analizy usług wiązanych w Polsce i krajach Unii Europejskiej, ich ceny oraz zakres korzystania przez konsumentów.

Przeczytaj także: Ceny usług double play i triple play

Usługa wiązana jest to sprzedaż dwóch lub więcej produktów w jednym pakiecie, w tzw. formie „czystej" lub „mieszanej". Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, gdy produkty sprzedawane są wyłącznie razem, konsument nie ma możliwości zakupu tylko jednego z nich. Przykładem tego są tematyczne pakiety telewizyjne, z których korzystać mogą jedynie abonenci podstawowej usługi TV.

Forma mieszana występuje wówczas, gdy dla poszczególnych elementów oferty istnieje oddzielny rynek i kupujący może nabyć każdy z produktów niezależnie. W tym modelu występuje, niekiedy równocześnie:
  • wiązanie ceny - cena pakietu kilku produktów jest niższa niż ich zakup oddzielnie
  • wiązanie produktów - integracja dwóch lub więcej produktów, dzięki której konsument osiąga dodatkowe korzyści, np. jeden rachunek, jedna linia obsługi klienta etc.

fot. Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com

Usługi wiązane cieszą się dużą popularnością

Możliwość nabycia kilku usług w pakiecie staje się istotnym kryterium wyboru operatora


Rynek usług wiązanych Polsce


Rynek usług wiązanych w Polsce charakteryzuje dynamiczny rozwój, czego odzwierciedleniem jest sukcesywnie wzrastająca liczba abonentów. Na koniec 2011 r. było ich ponad 2,6 mln, o 23,5% więcej niż w 2010 r. Według badania konsumenckiego, w grudniu 2011 r. korzystanie z pakietów deklarowało 21,6% respondentów.

fot. mat. prasowe

Korzystanie z usług wiązanych w 2011 roku

Według badania konsumenckiego, w grudniu 2011 r. korzystanie z pakietów deklarowało 21,6% respondentów


Możliwość nabycia kilku usług w pakiecie staje się istotnym kryterium wyboru operatora. Dla 59% respondentów jest to ważne lub zdecydowanie ważne przy zakupie telefonu stacjonarnego, dla 20,3% natomiast przy wyborze dostawcy dostępu do Internetu.

Konsumenci deklarują wysoki stopień zadowolenia z różnych aspektów funkcjonowania rynku usług wiązanych. Jedynie poziom cen wypada nieco gorzej – 7,1% badanych negatywnie oceniło ten aspekt.

fot. mat. prasowe

Zadowolenia z różnych aspektów korzystania z pakietów usług

Konsumenci deklarują wysoki stopień zadowolenia z różnych aspektów funkcjonowania rynku usług wiązanych. Jedynie poziom cen wypada nieco gorzej.


Najczęściej oferowanym produktem był dostęp do Internetu – w swoim pakiecie miało go aż 93,6% abonentów. Ponad 39,8% posiadało telefon stacjonarny. Tradycyjna linia telefoniczna staje się coraz popularniejszym elementem oferty wiązanej, co stanowi przede wszystkim efekt niskich kosztów tej usługi w pakiecie.

Największą popularnością cieszyły się oferty typu double play – korzystało z nich niemal 80% wszystkich użytkowników. Większość zdecydowała się na opcję „telewizja kablowa + Internet” - 48,1%. Jednocześnie jednak rósł popyt na triple play - liczba abonentów usługi zwiększyła się w 2011 r. o ponad 32,5%.

fot. mat. prasowe

Udziały poszczególnych rodzajów pakietów pod względem liczby abonentów w 2011 r.

Większość abonentów zdecydowała się na opcję „telewizja kablowa + Internet” - 48,1%. Jednocześnie jednak rósł popyt na triple play.


Rynek usług wiązanych zdominowany był przez dziewięciu graczy, którzy w 2011 r. obsługiwali łącznie 94,3% abonentów pakietów. Największą bazę klientów posiadała TP oraz UPC. Udziały obu operatorów w 2011r. zmalały jednak o ponad 2 pp. jako skutek m.in. umacniania się pozycji spółek z Grupy Netia na rynku.

fot. mat. prasowe

Udziały operatorów w rynku usług wiązanych pod względem liczby abonentów

Rynek usług wiązanych zdominowany był przez dziewięciu graczy, którzy w 2011 r. obsługiwali łącznie 94,3% abonentów pakietów


Pakiety double play

Wśród ofert double play, najbardziej popularna była opcja łącząca Internet oraz telewizję Kablową. Jednocześnie był to najczęściej wybierany wariant spośród wszystkich typów pakietów - w 2011 r. roku zdecydowało się na niego 48,1% ogółu abonentów. Głównymi dostawcami usługi była TP oraz operatorzy TVK.

Drugim najczęściej wybieranym pakietem double play był wariant „telefonia stacjonarna + Internet”. Świadczenie tej usługi zdominowane było przez operatorów TVK – UPC oraz Vectra.

fot. mat. prasowe

Udziały operatorów oferujących pakiet „telefon stacjonarny + Internet”

Drugim najczęściej wybieranym pakietem double play był wariant „telefonia stacjonarna + Internet”. Świadczenie tej usługi zdominowane było przez operatorów TVK – UPC oraz Vectra.


Pakiety triple play

Oferty triple play cieszyły się znacznie mniejszym zainteresowaniem konsumentów niż double play. W 2011 r. korzystało z nich łącznie 19,7%, większość z nich zdecydowała się na wariant łączący telefonię stacjonarną, dostęp do Internetu oraz telewizję kablową. Głównymi dostawcami usługi byli operatorzy TVK – UPC oraz Vectra, a także Telefonia Dialog.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: