Usługi double i triple play w 2011 r.
2012-10-18 11:30
Usługi wiązane cieszą się dużą popularnością © Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ceny usług double play i triple play
Usługa wiązana jest to sprzedaż dwóch lub więcej produktów w jednym pakiecie, w tzw. formie „czystej" lub „mieszanej". Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, gdy produkty sprzedawane są wyłącznie razem, konsument nie ma możliwości zakupu tylko jednego z nich. Przykładem tego są tematyczne pakiety telewizyjne, z których korzystać mogą jedynie abonenci podstawowej usługi TV.Forma mieszana występuje wówczas, gdy dla poszczególnych elementów oferty istnieje oddzielny rynek i kupujący może nabyć każdy z produktów niezależnie. W tym modelu występuje, niekiedy równocześnie:
- wiązanie ceny - cena pakietu kilku produktów jest niższa niż ich zakup oddzielnie
- wiązanie produktów - integracja dwóch lub więcej produktów, dzięki której konsument osiąga dodatkowe korzyści, np. jeden rachunek, jedna linia obsługi klienta etc.
fot. Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com
Usługi wiązane cieszą się dużą popularnością
Rynek usług wiązanych Polsce
Rynek usług wiązanych w Polsce charakteryzuje dynamiczny rozwój, czego odzwierciedleniem jest sukcesywnie wzrastająca liczba abonentów. Na koniec 2011 r. było ich ponad 2,6 mln, o 23,5% więcej niż w 2010 r. Według badania konsumenckiego, w grudniu 2011 r. korzystanie z pakietów deklarowało 21,6% respondentów.
fot. mat. prasowe
Korzystanie z usług wiązanych w 2011 roku
Możliwość nabycia kilku usług w pakiecie staje się istotnym kryterium wyboru operatora. Dla 59% respondentów jest to ważne lub zdecydowanie ważne przy zakupie telefonu stacjonarnego, dla 20,3% natomiast przy wyborze dostawcy dostępu do Internetu.
Konsumenci deklarują wysoki stopień zadowolenia z różnych aspektów funkcjonowania rynku usług wiązanych. Jedynie poziom cen wypada nieco gorzej – 7,1% badanych negatywnie oceniło ten aspekt.
fot. mat. prasowe
Zadowolenia z różnych aspektów korzystania z pakietów usług
Najczęściej oferowanym produktem był dostęp do Internetu – w swoim pakiecie miało go aż 93,6% abonentów. Ponad 39,8% posiadało telefon stacjonarny. Tradycyjna linia telefoniczna staje się coraz popularniejszym elementem oferty wiązanej, co stanowi przede wszystkim efekt niskich kosztów tej usługi w pakiecie.
Największą popularnością cieszyły się oferty typu double play – korzystało z nich niemal 80% wszystkich użytkowników. Większość zdecydowała się na opcję „telewizja kablowa + Internet” - 48,1%. Jednocześnie jednak rósł popyt na triple play - liczba abonentów usługi zwiększyła się w 2011 r. o ponad 32,5%.
fot. mat. prasowe
Udziały poszczególnych rodzajów pakietów pod względem liczby abonentów w 2011 r.
Rynek usług wiązanych zdominowany był przez dziewięciu graczy, którzy w 2011 r. obsługiwali łącznie 94,3% abonentów pakietów. Największą bazę klientów posiadała TP oraz UPC. Udziały obu operatorów w 2011r. zmalały jednak o ponad 2 pp. jako skutek m.in. umacniania się pozycji spółek z Grupy Netia na rynku.
fot. mat. prasowe
Udziały operatorów w rynku usług wiązanych pod względem liczby abonentów
Pakiety double play
Wśród ofert double play, najbardziej popularna była opcja łącząca Internet oraz telewizję Kablową. Jednocześnie był to najczęściej wybierany wariant spośród wszystkich typów pakietów - w 2011 r. roku zdecydowało się na niego 48,1% ogółu abonentów. Głównymi dostawcami usługi była TP oraz operatorzy TVK.
Drugim najczęściej wybieranym pakietem double play był wariant „telefonia stacjonarna + Internet”. Świadczenie tej usługi zdominowane było przez operatorów TVK – UPC oraz Vectra.
fot. mat. prasowe
Udziały operatorów oferujących pakiet „telefon stacjonarny + Internet”
Pakiety triple play
Oferty triple play cieszyły się znacznie mniejszym zainteresowaniem konsumentów niż double play. W 2011 r. korzystało z nich łącznie 19,7%, większość z nich zdecydowała się na wariant łączący telefonię stacjonarną, dostęp do Internetu oraz telewizję kablową. Głównymi dostawcami usługi byli operatorzy TVK – UPC oraz Vectra, a także Telefonia Dialog.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
NSA ws. interesu prawnego firm w zakresie dopłat na rynku telekomunikacyjnym
-
Branża telekomunikacyjna: nadeszły niespokojne czasy?
-
Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2011
-
Firmy a rynek telekomunikacyjny 2011
-
Substytucja usług głosowych w Polsce i UE
-
Nowe prawo telekomunikacyjne chroni abonentów
-
Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?
-
UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
-
Firmy a rynek telekomunikacyjny 2010
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)