eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 37/2012

Polska: wydarzenia tygodnia 37/2012

2012-09-16 13:09

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 36/2012

  • Według Ministerstwa Finansów państwowy dług publiczny po II kwartale wzrósł do 842,65 mld zł.Od początku roku zwiększył się o 27 mld 310,5 mln zł, czyli o 3,3 proc. To w dalszym ciągu poniżej konstytucyjnego poziomu ostrożnościowego 55 proc. PKB. Zadłużenie sektora rządowego wynosi 777,35 mld zł (to 92,3 proc. długu ogółem), zadłużenie sektora samorządowego wynosi 63,8 mld zł (7,6 proc.), a sektora ubezpieczeń społecznych na poziomie 1,4 mld zł.Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (EDP), będący jednym z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht, wyniósł 891 mld 549,9 mln zł i od początku roku wzrósł on o 32 mld 577,2 mln zł, czyli o 3,8 proc.
  • Premier Tusk zapowiedział tzw. drugie exposé. Będą w nim przedstawione przede wszystkim sprawy gospodarcze.Zdaniem premiera Polska gotowa jest uczestniczyć w projektach unijnych, takich jak np. unia bankowa, ale to powinno być powiązane z prawem do uczestniczenia w różnych mechanizmach z tym związanych
  • Mimo kryzysu polskie banki bardzo dobrze prosperują. Według Komisja Nadzoru Finansowego po siedmiu miesiącach tego roku zysk całego sektora bankowego wyniósł 9,54 mld zł i był o 5 proc. wyższy niż w tym samum okresie 2011 roku. W roku ubiegłym banki zarobiły rekordową kwotę 15,5 mld zł.Równocześnie w ciągu roku zatrudnienie w sektorze spadło ze 178 tysięcy do 175,6 tys. osób.
  • Inflacja HICP wyniosła w sierpniu 3,8 proc. r/r (w lipcu była na poziomie 4 proc.). Spadły ceny żywności (o 1,3 proc.), a także odzieży i obuwia (o 2,8 proc.).
  • Min. Rostowski oświadczył, że Polska nie przystąpi do unii bankowej na warunkach zaproponowanych na warunkach przedstawionych przez KE.
  • W ciągu ostatnich kilku lat wzrosły płace nauczycieli. Połowa z nich zarabia już o 50 proc. więcej niż wynosi średnia krajowa
  • Szerokie tory na terenie polski kończą się w Sławkowie. Zgodnie z planami ten port przeładunkowy ma być gotowy w 2020 roku, a inwestycja ma kosztować 6,3 mld euro.Rząd stara się o wpisanie szerokiego toru na mapę strategicznych korytarzy europejskich oraz o zgodę na to, aby część unijnych dotacji, których nie wydadzą PKP PLK wykorzystać na realizację tej inwestycji. W odbiorze towarów z Dalekiego Wschodu Sławków ma konkurencję w postaci projektu rosyjsko-ukraińsko-słowacko-austriackiego z szerokimi torami do Wiednia. Obie grupy inwestorów walczą o rynek tranzytowy pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą szacowany na koniec dekady na ok. 20 mld euro
  • Sejm znowelizował ustawę o kredycie konsumenckim. Dostosowuje ona polskie przepisy dotyczące obliczania rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania kredytów konsumenckich do unijnego prawa.Jej jednolity sposób obliczania umożliwia konsumentom porównanie ofert kredytodawców z różnych państw członkowskich. Teraz kredytodawcy będą musieli podawać informację o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania w oparciu o ujednolicony model
  • Rada Ministrów przyjmuje rozporządzenie podwyższające minimalne wynagrodzenie o 100 zł do 1600 zł. W trakcie negocjacji w Komisji Trójstronnej związkowcy domagali się zwiększenia minimalnej płacy do 1626 zł, a nawet do 1676 zł
  • Według Ministerstwa Finansów deficyt budżetu po ośmiu miesiącach 2012 roku wyniósł ok. 23 mld zł wobec planowanego 29,2 mld zł.Rząd zakłada, że w tym roku deficyt budżetu wyniesie 31,7 mld zł.
  • W 2012 roku UE przeznaczyła na prace badawcze realizowane przez obiecujących naukowców 800 mln euro, przy czym do polski trafi tylko 1mln euro.
  • Europejska Rada ds. Badań Naukowych do końca 2013 r. dofinansuje w sumie na 7,5 mld euro ponad 3 tys. projektów, z czego Polacy zdobyli tylko 12 grantów.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

Sławków to kiedyś tylko końcowa stacja szerokotorowej magistrali, którą wożono rudę do Huty Katowice. Dziś jest to Międzynarodowe Centrum Logistyczne EUROTERMINAL w Sławkowie. Obecnie jest realizowany trzeci etap budowy tego przedsięwzięcia...

Nowa płyta do składowania kontenerów, suwnica do ich przeładunku, tory, drogi wewnętrzne, a także instalacja wodociągowa i elektryczna oraz kanalizacja deszczowa powstaną podczas realizacji ostatniego, trzeciego etapu Budowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego EUROTERMINAL w Sławkowie. Umowa została podpisana 12 września br. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 60,7 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosło 21,7 mln zł. Inwestycja zakończy się w grudniu 2014 roku.

Planowane inwestycje są technicznie i funkcjonalnie powiązane z już istniejącą infrastrukturą Euroterminala. Przedsięwzięcie jest kontynuacją dwóch projektów budowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego EUROTERMINAL w Sławkowie, zrealizowanych w ramach Programu Transport 2004-2006.

Rozstrzygnięte zostały już wszystkie przetargi na rzeczowy zakres projektu tj: zaprojektowanie wraz z dostawą i montażem suwnicy kontenerowej, zaprojektowanie i budowę stacji energetycznej P2 służącej do zasilania suwnicy, zaprojektowanie i budowa płyty kontenerowej oraz nadzór budowlany.

Efektem realizacji tych inwestycji będzie zwiększenie w 2015 r. wielkości obsłużonych ładunków do 284 810 TEU (twenty-feet equivalent unit – jednostka pojemności równoważna objętości standardowego kontenera o wymiarach 20 × 8 × 8,5 stopy, czyli 6,10 × 2,44 × 2,59 metra).

Fundusze Europejskie dla transportu intermodalnego - Transport intermodalny umożliwia zmniejszenie przewozów drogowych, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału kolei. Dzięki funduszom z Programu Infrastruktura i Środowisko wspieramy budowę ogólnodostępnych terminali kontenerowych i centrów logistycznych na liniach kolejowych i w portach morskich, a także wprowadzanie nowoczesnych technik zarządzania w terminalach i centrach – poinformował wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło, uczestniczący w uroczystości podpisania umowy na dokończenie budowy Euroterminala w Sławkowie.

W sierpniu br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło decyzję o zwiększeniu puli funduszy na rozwój transportu intermodalnego ze 111 mln euro do 145 mln euro.

Dofinansowaniem objęte będą projekty wyłonione w nowym naborze. – Wnioski w II turze konkursu można składać od 24 września do 17 grudnia 2012 r. Do rozdysponowania jest ponad 167,7 mln zł – dodał wiceminister Zdziebło.

Potencjalnymi beneficjentami tych środków są operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządy portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg) oraz przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego.

Projekty wybierane są wyłącznie w ramach procedury konkursowej. Maksymalny udział dofinansowania wynosi 50 proc. (na budowę i rozbudowę infrastruktury, urządzeń systemów instalacji oraz prace projektowe i przygotowanie dokumentacji w tym zakresie) lub 30 proc. (na zakup systemów oraz urządzeń, w tym taboru intermodalnego). Minimalna wartość projektu to 20 mln zł.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: