eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor MŚP: ocena IV kw. 2011 i prognoza I kw. 2012

Sektor MŚP: ocena IV kw. 2011 i prognoza I kw. 2012

2012-02-28 10:03

Przeczytaj także: Koniunktura gospodarcza wg MŚP IV kw. 2011


Zamiast nowej maszyny, będzie kolejny remont tej wysłużonej, zamiast zakupu auta, będzie wypożyczenie go ewentualnie kupienie używanego. Skromniej, to również inwestowanie w mniej obszarów równocześnie. Należy jednak podkreślić, że mimo najgłębszego spadku nastrojów wśród przedsiębiorców (wskaźnik KERNA -74,07) small biznes nie mrozi całkowicie inwestycji. 45,8 proc. firm będzie realizować zakupy. Firm, które nie zamierzają inwestować wcale jest 54,2 proc. Liczba zdecydowanych na wydatki spadła kw/kw o 3,9 pkt. proc. Wygląda na to, że przedsiębiorcy przystosowują się do funkcjonowania w czasach niepewności i mimo bardzo kiepskich nastrojów starają się ‘normalnie’ funkcjonować. Na marketing i reklamę zamierza wydatkować 18,2 proc. badanych przedsiębiorstw (w poprzednim kwartale 23,2 proc.). Kolejne zakupy będą realizowane w obszarze technologii i maszyn – 15,5 proc., przedsiębiorcy zamierzają również podnosić kompetencje swoich pracowników – na tego typu działania wyda pieniądze 13,2 proc. firm. Nieznacznie wzrósł odsetek firm, które będą zatrudniać w tym kwartale – do 10,7 proc. z 8,2 proc. w poprzednim kwartale. Tradycyjnie już MŚP najmniej skłonne jest do inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną – spadek z 4,8 proc. do 2,2 proc.

fot. mat. prasowe

Indeks ZAIR

INDEX ZAIR wyniósł -73,7 pkt.


fot. mat. prasowe

Plany inwestycyjne w I kw. 2012

Na marketing i reklamę zamierza wydatkować 18,2 proc. badanych przedsiębiorstw


Izabella Młynarczyk, Instytut Keralla Research

Informacja o badaniu
Badanie sektora MŚP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MŚP, w badaniu ujęte są także firmy mikro zatrudniające do 9 osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) oraz branżowych zestawień bazodanowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach. Firmy dedykujące swoje produkty przedsiębiorstwom MŚP mogą zamawiać w tym badaniu własne pytania na wyłączność.

poprzednia  

1 ... 4 5

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: