eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Etykieta biznesu a relacje z klientami

Etykieta biznesu a relacje z klientami

2011-11-25 13:08

Przeczytaj także: Etykieta w biznesie


(8) Gdy na jakiejś imprezie następuje czas poczęstunku, należy uważać na talerze i kieliszki. Trzymanie talerza w jednej ręce, a kieliszka w drugiej uniemożliwia powitanie przez uścisk dłoni, psuje nasz wizerunek i w końcu przeszkadza w jedzeniu – nie da się przecież jeść widelcem czy łyżką, mając zajęte obie ręce czymś zajęte. Nie należy również mieszać dań na jednym talerzyku. Tworzy to wrażenie, że boisz się że zabraknie jakiejś potrawy (a więc poddajesz w wątpliwość zdolności organizacyjne gospodarza lub jesteś po prostu chciwy na jakąś potrawę). W dodatku efekt jest taki, że sałatka z majonezem miesza się z bitą śmietaną, wszystko staje się niejadalne i w konsekwencji pełny talerz ląduje na stole z brudnymi naczyniami. Uważaj też, aby nie trzymać kieliszka w prawej ręce – twoja ręka stanie się zimna i wilgotna. Jeśli podasz ją do uścisku, pozostawisz po sobie niemiłe wrażenie.

(9) Przebojem numer dwa wszelkiej konsumpcji jest pokrojenie całej potrawy albo dużej części „na zapas” i zjadanie samym widelcem. Robią tak troskliwe mamy swoim małym dzieciom, które nie mogą się skupić na posiłku. Gdy robi tak dyrektor czy menedżer samemu lub samej sobie, wygląda to dziecinnie i żenująco.

Przebojem numer jeden są oczywiście wykałaczki. Stoją one na stole, ponieważ to jest ich miejsce. Jednak ich przebywanie na stole nie oznacza przyzwolenia na dłubanie sobie nimi w zębach przy stole. Z wykałaczek należy korzystać wyłącznie w toalecie.

(10) Zdrowie to temat tabu na wszelkich oficjalnych wydarzeniach. Nawet gdy ktoś z życzliwością zapyta cię „Jak tam zdrówko?”, masz pełne prawo odpowiedzieć zdawkowo „Dziękuję, dobrze” i zmienić temat. Oczywiście mamy w Polsce tendencję do narzekania i wchodzenia w szczegóły jak to ostatnio nacierpieliśmy się, jakie problemy mieliśmy z opieką medyczną itd. Uroczystości rodzinne i święta są pełne takich opowieści, jest to jednak niewłaściwe przyzwyczajenie. Jeśli rzucisz podobny tekst np. w rozmowie podczas przerwy w konferencji z udziałem zagranicznych gości, szybko zrazisz do siebie rozmówców. To co dla ciebie było pełne dramatyzmu, dla słuchaczy jest tego napięcia pozbawione. Poza tym opowieści o chorobach często obfitują w szczegóły, które mogą być wręcz niesmaczne. Dobre wrażenie zyskasz, opowiadając ciekawą historię o swoim sukcesie lub świeżutką nowinkę branżową.

fot. mat. prasowe




Więcej przydatnych zaleceń biznesowej etykiety znajdziesz w książce „Kultura biznesu. Normy i formy” Ireny Kamińskiej-Radomskiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012).

poprzednia  

1 2

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo Naukowe PWN

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: