eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Plany życiowe i marzenia Polaków

Plany życiowe i marzenia Polaków

2011-09-05 00:20

Przeczytaj także: Marzenia i plany życiowe Polaków


Druga edycja badania pokazała, jak zmieniają się priorytety rodaków od czasu edycji wiosennej. W najnowszym badaniu respondenci na pierwszym miejscu wskazali remont mieszkania lub domu (47 proc. wszystkich badanych internautów, poprzednio 28 proc.) jako najistotniejszy obszar realizacji planów.

Na drugie miejsce awansowała kategoria podróże (44 proc. wskazań, poprzednio 24 proc.). Wskazań w tej kategorii częściej dokonywały kobiety niż mężczyźni. Popularność podróży wyraźnie zaznaczała się wśród osób z wykształceniem wyższym, mieszkających w dużych miastach (100-500 tys. mieszkańców). Wśród celów podróży najczęściej wymieniano kraje Ameryki Północnej, Hiszpanię, ogólnie Europę oraz Włochy.

Spadek na trzecie miejsce odnotowała kategoria zakup samochodu (obecnie 40 proc. wskazań, poprzednio 38 proc.). Tak jak w poprzednim badaniu mężczyźni zdecydowanie częściej niż kobiety wskazywali tę kategorię jako istotną (46 proc. w stosunku do poprzednich 34 proc.). Co ciekawe, zakup nowego auta częściej wskazywali mieszkańcy wsi (48 proc.) niż największych miast (28 proc.), co może świadczyć o poprawie sytuacji finansowej na wsi.

Badanie BNP Paribas Banku wskazuje na podział na marzenia bardziej „męskie” (samochód, sprzęt AGD itp.) oraz „kobiece” (podróże, pobyt w kurorcie wypoczynkowym SPA, zakup nowych mebli, organizacja przyjęcia, nauka czy zabiegi medycyny estetycznej). Marzenia „męskie” wiążą się częściej z zastosowaniem praktycznym i chęcią posiadania, a „kobiece” raczej z chęcią doświadczania nowych wrażeń.

Warto także zauważyć, że plany i marzenia Polaków są odzwierciedleniem stopnia rozwoju naszego społeczeństwa. Ciągle jesteśmy w fazie gromadzenia kapitału i dlatego konsumpcja i posiadanie dóbr są wciąż kluczowym elementem marzeń internautów.

– Na razie nie widać, by polscy konsumenci żyli w strachu przed kryzysem. Powyższe zachowania Polaków nie są specjalnie zaskakujące. Doświadczenia przeszłości pokazują bowiem, że znacząca weryfikacja postaw konsumentów ma miejsce dopiero wtedy gdy efekty kryzysu stają się namacalne. A wziąwszy pod uwagę że na razie polska gospodarka ma się całkiem dobrze (na co wskazuje choćby 4,3-procentowa dynamika PKB za 2 kwartał tego roku) do znaczących zmian w planach i marzeniach konsumentów może być wciąż daleko – podsumowuje Marcin Mróz.

Komentarz


Wciąż jest o czym marzyć!

Polacy, to wciąż niepoprawni romantycy. Przynajmniej tak można określić naszą postawę poprzez pryzmat wyników badań zaprezentowanych przez BNP Paribas. Z analizy planów życiowych i marzeń Polaków wynika, że chociaż mamy doświadczenia niedawno co zażegnanego kryzysu, a podobno jak twierdzi część ekonomistów, stoimy u progu następnego, to wciąż jesteśmy romantykami. Cecha ta, z której jako naród jesteśmy znani w świecie, z jednej strony pozwala nam marzyć o kupnie domu, czy remoncie mieszkania; snuć plany o dalszych i bliższych, ale za to zawsze fascynujących podróżach i pomimo kasandrycznych wizji niektórych polityków, wciąż wykazywać się dużą dozą optymizmu, co potwierdza właśnie przeprowadzony sondaż.

Niestety tym postawom można także przypisać i inne właściwości; dziecięcą nieomalże naiwność wyrażającą się nieadekwatnością zamiarów do posiadanych środków, przede wszystkim finansowych, czy niekonsekwencję a czasami lekkomyślność związaną zarówno z konsumpcyjnym charakterem potrzeb jak też łatwą rezygnacją z wcześniej poczynionych ustaleń, czy planów.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: