eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rozmowa kwalifikacyjna a informacja zwrotna

Rozmowa kwalifikacyjna a informacja zwrotna

2011-07-11 13:00

Przeczytaj także: Rekrutacja online: nie brakuje wpadek, czy przekreślają szanse na pracę?


fot. mat. prasowe

Skutki braku informacji po rozmowie kwalifikacyjnej

Skutki braku informacji po rozmowie kwalifikacyjnej


Nieco innym powodem jest według Adriana Rotkiewicza brak profesjonalizmu i pośpiech w prowadzeniu całego procesu rekrutacji. „Dodam również, że osoby odpowiadające za realizację projektu (np. specjaliści czy też konsultanci) niejednokrotnie są osobami młodymi, bez odpowiedniego przeszkolenia w kierunku jakości obsługi procesu rekrutacyjnego.” – dodaje rekruter.

Według specjalisty, zdarza się również tak, że agencja rekrutacyjna chce wykorzystać kandydaturę w kolejnym procesie rekrutacyjnym realizowanym na inne stanowisko bądź do innej firmy. „Jest to specyficzny przypadek, gdy informacja zwrotna nie jest podana, a zamiast niej kandydat trzymany jest w zawieszeniu w oczekiwaniu na zamknięcie procesu. Założeniem jest ponowne włączenie osoby w nowy proces, o którym wie dział HR lub rekruter prowadzący projekt. Niestety niejednokrotnie drugi proces nie zostaje uruchomiony, a osoby zaangażowane w projekt zapominają o informacji zwrotnej dla kandydata”- opisuje Rotkiewicz.

„Jakiejkolwiek jednak próby usprawiedliwienia braku informacji dawanej kandydatowi byśmy nie znaleźli, trzeba powiedzieć sobie otwarcie – nie jest to działanie korzystne ani z punktu widzenia samego kandydata, ani etyki pracy osób odpowiedzialnych za proces rekrutacji, ani samego wizerunku firmy. Czy to agencji rekrutacyjnej czy firmy rekrutującej bezpośrednio.” – komentuje Krzysztof Kirejczyk.

Kiepska laurka dla branży HR

Nieudzielanie informacji zwrotnej kandydatom nie tylko przeszkadza kandydatom. Złości też tych pracowników branży HR, którzy szanują swoją pracę, kandydatów i dbają o profesjonalizm procesu rekrutacji.” Aneta Szczygieł podkreśla, że takie postępowanie niezwykle szkodzi branży. „Kandydat, który nie otrzymuje informacji zwrotnej czuje się zlekceważony. Jeśli taka sytuacja zdarzy się kilkukrotnie, to uogólnia on swoje odczucia na wszystkie osoby rekrutujące. Stąd popularne wśród kandydatów opinie o tym, że osobom rekrutującym brak kultury, że wszyscy rekruterzy się nie znają i w zasadzie nie są potrzebni” – wyjaśnia Aneta Szczygieł.

A przecież rekrutują nie tylko profesjonaliści. Pracodawcy w małych firmach nie współpracują z agencjami – sami prowadzą projekty rekrutacyjne i bywa, że etyka ich pracy w zakresie rekrutacji różni się od standardu profesjonalnego rekrutera. Choć oczywiście nie znaczy to, że za brak informacji zwrotnych wobec kandydatów odpowiadają jedynie takie sytuacje. W wielu dużych firmach oraz agencjach rekrutacyjnych nie ma odpowiednich standardów pracy – co widać po wynikach sondażu.

Konsekwencje braku informacji zwrotnej dla firmy

Nieudzielanie informacji zwrotnej po rekrutacji kandydatom ma też wpływ na wizerunek firmy. Psycholog Aneta Szczygieł podkreśla: „bardziej pamiętać będzie kandydat tę firmę, która nie dała mu znać po rozmowie, co dalej będzie dziać się z jego kandydaturą. Tak już jesteśmy skonstruowani, że mocniej pamiętamy te negatywne doświadczenia. W efekcie cierpi na tym wizerunek firmy i marki – rodzą się bowiem wobec nich negatywne emocje u kandydata”. Potwierdzają to badania rynkowe. Z badań brytyjskiego oddziału firmy SHL z marca 2010 r. wynika, że 36% kandydatów, którzy poczują się źle potraktowani przez firmę na rekrutacji poskarży się znajomym i rodzinie, wymieniając oczywiście nazwę firmy. 18% zrezygnuje z korzystania jej produktów i usług – czy warto zatem w tak banalny sposób tracić potencjalnych klientów?

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: