eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy dbają o zaufanie klienta

Polskie firmy dbają o zaufanie klienta

2011-06-24 13:46

Polskie firmy dbają o zaufanie klienta

Przykłady wartości kwalifikowanych do rodziny © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polskie przedsiębiorstwa cenią najbardziej wartości związane z zaufaniem i satysfakcją klienta. Mniej uwagi poświęcają zaś wartościom związanym ze stosunkiem organizacji do zasad etyki i moralności - tak wynika z badań przeprowadzonych przez On Board PR.

Przeczytaj także: Zaufanie klienta ważne w handlu online

fot. mat. prasowe

Przykłady wartości kwalifikowanych do rodziny

Przykłady wartości kwalifikowanych do rodziny

Przedsiębiorstwa, określając wartości istotne dla ich tożsamości, nie zawsze używają identycznych słów. Czasami odwołują się do tych samych pojęć przy pomocy różnych określeń. Dlatego w badaniu pogrupowano wartości dodatkowo według ich znaczenia i obszaru, którego dotyczą. W ten sposób określono 8 głównych rodzin wartości w zależności od funkcji, którą pełnią.

W zestawieniach wartości korporacyjnych przedsiębiorstw funkcjonujących na polskim rynku dominującą rolę odgrywają wartości z rodziny Professional values. Wartości należące do tej rodziny mają wskazywać cechy, które decydują o możliwościach i umiejętnościach przedsiębiorstwa oraz cechach ich produktów. Ogółem, prawie 35 proc. wszystkich wartości, o których mówią polskie firmy, należy do Professional values. Oznacza to, że przedsiębiorstwa przykładają dużą wagę do takich wartości jak satysfakcja klienta, jakość i know-how.

fot. mat. prasowe

Najważniejsze wartości

Najważniejsze wartości


Combative values to druga pod względem popularności grupa wartości wśród polskich firm. Mówi ona o rynkowym podejściu do zarządzania organizacją oraz stosunku przedsiębiorstwa do konkurencji. Ogółem 18 proc. wszystkich określeń należy do tej grupy. Tak wysoka pozycja tej wartości wskazuje na dużą konkurencyjność rodzimych przedsiębiorstw. Podkreśla, że przedsiębiorstwa z uwagą śledzą kolejne posunięcia konsumentów. Promowanie wartości z rodziny Combative values często stanowi również zachętę dla pracowników do współzawodnictwa na rynku. Wartości należące do rodzin Professional i Combative odzwierciedlają kulturę handlową firmy oraz jej stosunek do rynku i konkurencji. Pokazują również w jakim stopniu firmy stawiają na rozwój wiedzy oraz know-how.

Jeśli uszeregujemy główne rodziny wartości według częstotliwości występowania należących do nich pojęć, trzecie miejsce zajmą Societal values – określające stosunek firmy do otoczenia, postawę wobec środowiska, w którym funkcjonuje firma. Ogółem, 14 proc. wszystkich wartości deklarowanych przez przedsiębiorstwa należy do tej rodziny.

Na czwartej pozycji uplasowała się grupa Behavioural values z 10 proc. wskazań. Czwarta pozycja wartości z tej rodziny wskazuje że firmy kładą nacisk na „zespołowość” pracy w swojej organizacji, ale też pasję i dumę z wykonywanego zawodu. Wartości należące do pozostałych rodzin Relational, Fulfilling values, Moral oraz Social włączane są zwykle przez firmy jako uzupełnienie podstawowej palety wartości. Spośród nich przedsiębiorstwa najczęściej odwołują się do wartości należących do rodzin Relational – 10 proc. oraz Fulfilling values – 8 proc. Wartości należące do rodzin Behavioural oraz Relational rzucają światło na to czy istnieją zasady określające relacje pomiędzy poszczególnymi członkami firmy, a także pomiędzy firmą a środowiskiem i jej partnerami biznesowymi.

W końcu wartości z rodzin Moral i Social - wyrażane są przez polskie przedsiębiorstwa na poziomie jednostkowym. Poziom tych wartości świadczy o wysokim stopniu rozwoju organizacji. Jak pokazują wyniki badania firmy funkcjonujące na polskim rynku dość rzadko odnoszą się do wartości takich jak: Moral values tylko 3 proc. oraz Social values – 2 proc.

Wyniki badania pokazują jak ważnym aspektem dla komunikacji polskich firm jest zdobywanie zaufania klientów oraz partnerów biznesowych. Coraz ważniejszą rolę w komunikacji firm odgrywają wartości z rodzin Behavioral i Relational values, których obecność ma budować zaufanie do przedsiębiorstwa. Coraz większą popularnością cieszą się również wartości nie związane bezpośrednio z podstawową działalnością firm, takie jak: pasja, tradycja, czy odpowiedzialność społeczna. Świadczy to o coraz bardziej świadomym wykorzystywaniu przez polskie firmy wartości korporacyjnych do budowania swojego wizerunku.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono na grupie 350 największych polskich firm.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: