eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy PR-owcy a social media

Polscy PR-owcy a social media

2011-06-03 10:18

Przeczytaj także: Czy biznes wykorzystuje social media?


…ale każdy chciałby znać nieprzychylne komentarze w sieci

Mimo, że co dziesiąty specjalista PR nie monitoruje dyskusji na temat firmy w mediach społecznościowych, praktycznie każdy chciałby znać liczbę nieprzychylnych komentarzy, wpisów i publikacji na temat swojej marki bądź firmy (99%). Wychwycenie negatywnych wypowiedzi na temat firmy lub marki jest dla specjalistów od komunikacji ważniejsze, niż informacja o ogólnej liczbie publikacji.

- Błędne jest pokutujące nadal przekonanie, że skoro nie prowadzimy komunikacji w Internecie czy mediach społecznościowych, to nie musimy jej monitorować – przestrzega Magdalena Grabarczyk-Tokaj – Opinie konsumentów, klientów o naszej firmie czy marce zawsze mogą w Internecie istnieć, nieważne, czy aktywnie komunikujemy się w sieci czy nie. Wychwycenie na czas krytycznych informacji pozwoli nam skuteczniej zarządzać ewentualnym kryzysem w sieci. Natomiast równie ważne jest posiadanie wiedzy na temat pozytywnych treści na nasz temat, internetowi liderzy opinii mogą być dobrymi i skutecznymi ambasadorami naszej marki. Jednak z badania wynika, że pozytywne opinie są dla specjalistów zdecydowanie mniej istotne niż negatywne. Nasuwa się smutny wniosek, że strategie komunikacyjne ograniczać się mogą głównie do gaszenia pożarów, a nie długofalowych działań.

Co PR-owcy chcą osiągnąć w social media?

fot. mat. prasowe

Efekty oczekiwane dzięki komunikacji w social media

Efekty oczekiwane dzięki komunikacji w social media

Jak podają autorzy raportu, najbardziej oczekiwane rezultaty prowadzenia komunikacji w social media to wzrost świadomości marki oraz lojalności klientów. Znacznie dalej znalazło się „dotarcie do określonych grup docelowych”. Jest to zaskakujące, ponieważ Facebook, najpopularniejsze narzędzie wśród PR-owców, daje duże możliwości w zakresie profilowania informacji, tj. kierowania jej do konkretnych grup. Na dalekich pozycjach znalazło się także pozyskanie nowych klientów i wsparcie obsługi klienta, mimo, że są to cele dające widoczne, mierzalne efekty.

– To efekt braku wiedzy na temat działania i możliwości wykorzystania mediów społecznościowych. Dlatego zanim decydujemy się na korzystanie z tego kanału komunikacji warto uprzednio przeanalizować jaką działalność chcielibyśmy tam prowadzić, do kogo kierować komunikaty, a co najważniejsze przetestować możliwości danego narzędzia. Warto też zwrócić uwagę na to, że chociaż PR-owcy chcą budować świadomość marki i lojalność klientów, to najbardziej interesują ich komentarze negatywne, a nie głębsza analiza wypowiedzi użytkowników sieci społecznościowych – komentuje Magdalena Popielewicz, autorka blogu 3M na PRoto.pl.

fot. mat. prasowe

Media najczęściej używane w komunikacji PR

Media najczęściej używane w komunikacji PR

Wszyscy w pracy siedzą na Facebooku i nie Bardzo Lubią Informować Przyjaciół

Facebook pozostaje niezaprzeczalnie królem i wyprzedza najbliższą konkurencję o 4 długości. Nk.pl mimo dużej liczby użytkowników nie jest atrakcyjnym kanałem komunikacji dla PR.

SEO i RSS – narzędzia nieskuteczne czy nieznane?

Podstawą obecności w Internecie pozostaje firmowa strona internetowa. 98% badanych uznało, że jest to skuteczne narzędzie w komunikacji PR. Prowadzenie firmowego profilu w serwisie społecznościowym jako bardzo skuteczny sposób komunikacji uznał co trzeci badany.

fot. mat. prasowe

Narzędzia do komunikacji w sieci uważane za bardzo skuteczne

Narzędzia do komunikacji w sieci uważane za bardzo skuteczne

Jako nieefektywny został oceniony mailing – być może dlatego, że jest kojarzony z aktywnością czysto marketingową. Najmniej znanymi i lubianymi przez PR-owców narzędziami komunikacji internetowej są firmowe blogi, kanały RSS oraz pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Jednak wcale nie oznacza to, że uważane są za złe rozwiązania. Po prostu ponad 50% badanych nie miało zdania (zatem możemy założyć, choć nie znamy odpowiedzi na to pytanie, że nie wykorzystuje lub nie zna żadnych danych) na temat skuteczności RSS. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku SEO.

Twitter medium przyszłości

21% badanych chce w przyszłości komunikować się przez Twittera, a nie robi tego obecnie. To bardzo optymistyczny wynik biorąc pod uwagę znikomą popularność tego kanału wśród polskich internautów.

Informacje o badaniu
Badanie „PR-owcu, co wiesz o social media?” jest pilotażowym projektem związanym z uruchomieniem portalu i usługi Kompas Social Media. Badanie przygotowane przez zespół PRoto.pl i Instytutu Monitorowania Mediów przeprowadzono za pomocą ankiety dostępnej na PRoto.pl między 1 a 20 kwietnia 2011 roku na grupie celowej 102 pracowników branży PR w Polsce.


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: