eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel międzynarodowy 2010

Handel międzynarodowy 2010

2011-05-30 13:06

Przeczytaj także: Handel światowy ulega transformacji


Sektor motoryzacyjny: Niemcy zwiększają przewagę względem Japonii

Według analizy Euler Hermes, w 2010 r. eksport samochodów osiągnął wartość 1.000 miliardów EUR, czyli spadł o 16% względem roku 2007.
  • W 2010 r. Niemcy potwierdziły swoją pozycję czołowego eksportera w sektorze motoryzacyjnym: ich udział w światowym eksporcie samochodów wyniósł 22%, osiągając wartość 215 miliardów dolarów. Pod względem wartości niemiecki eksport przewyższył dwukrotnie wynik Japonii i czterokrotnie Francji.
  • Także Korea Południowa odnotowała silny wzrost eksportu. tj. o niemal 30% w porównaniu z rokiem 2007.
  • Spadek japońskiego eksportu jest bezpośrednio związany z pogorszeniem koniunktury na rynku Stanów Zjednoczonych: w ciągu ostatnich czterech lat liczba sprzedanych aut spadła w USA z 17 milionów do 11,5 miliona.
  • Choć wzrost chińskiego importu rzędu 120% robi wrażenie, a w 2010 r. Chiny zdobyły pozycję największego rynku samochodowego na świecie, ich udział w światowym imporcie wynosi zaledwie 4%, więc jest nadal bardzo niski.

Kwestie specjalizacji i uzależnienia od sektora kształtują się różnie w poszczególnych krajach
  • Gospodarki Niemiec i Japonii są do siebie bardzo podobne. W przypadku obu krajów eksport zdominowany jest przez sektor dóbr kapitałowych i branżę samochodową.
  • Profil eksportu Francji jest bardzo nietypowy: przeważają w nim chemikalia i produkty rolno-spożywcze.
  • Wydaje się, że najbardziej globalny charakter ma handel produktami technologicznymi. Mają one znaczny udział w eksporcie Chin i znajdują się na samej górze listy towarów importowanych przez większość najważniejszych krajów, szczególnie Stany Zjednoczone.
  • Choć zarówno Stany Zjednoczone, jak i Francja produkują samochody, są importerami w sektorze motoryzacyjnym. Uzależnienie USA od importu wynika ze spadku produkcji wewnętrznej w obliczu konkurencji ze strony japońskich producentów. Francja natomiast jest zmuszona importować samochody, ponieważ przeniosła produkcję aut z niskiego segmentu do krajów oferujących niższe koszty produkcji.
  • Chiny są mocno uzależnione od importu chemikaliów i – w coraz większym stopniu – produktów rolno-spożywczych.

– Nasza analiza sektorowa demonstruje, że zamiast zachwiać bilansami handlowymi na świecie, kryzys tak naprawdę jedynie umocnił dotychczasowe pozycje poszczególnych krajów – twierdzi Karine Berger, Dyrektor Działu Zarządzania Rynkowego i Marketingu Strategicznego oraz Główny Ekonomista Euler Hermes.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: