Handel międzynarodowy 2010
2011-05-30 13:06
Przeczytaj także: Handel światowy ulega transformacji
Sektor motoryzacyjny: Niemcy zwiększają przewagę względem Japonii
Według analizy Euler Hermes, w 2010 r. eksport samochodów osiągnął wartość 1.000 miliardów EUR, czyli spadł o 16% względem roku 2007.
- W 2010 r. Niemcy potwierdziły swoją pozycję czołowego eksportera w sektorze motoryzacyjnym: ich udział w światowym eksporcie samochodów wyniósł 22%, osiągając wartość 215 miliardów dolarów. Pod względem wartości niemiecki eksport przewyższył dwukrotnie wynik Japonii i czterokrotnie Francji.
- Także Korea Południowa odnotowała silny wzrost eksportu. tj. o niemal 30% w porównaniu z rokiem 2007.
- Spadek japońskiego eksportu jest bezpośrednio związany z pogorszeniem koniunktury na rynku Stanów Zjednoczonych: w ciągu ostatnich czterech lat liczba sprzedanych aut spadła w USA z 17 milionów do 11,5 miliona.
- Choć wzrost chińskiego importu rzędu 120% robi wrażenie, a w 2010 r. Chiny zdobyły pozycję największego rynku samochodowego na świecie, ich udział w światowym imporcie wynosi zaledwie 4%, więc jest nadal bardzo niski.
Kwestie specjalizacji i uzależnienia od sektora kształtują się różnie w poszczególnych krajach
- Gospodarki Niemiec i Japonii są do siebie bardzo podobne. W przypadku obu krajów eksport zdominowany jest przez sektor dóbr kapitałowych i branżę samochodową.
- Profil eksportu Francji jest bardzo nietypowy: przeważają w nim chemikalia i produkty rolno-spożywcze.
- Wydaje się, że najbardziej globalny charakter ma handel produktami technologicznymi. Mają one znaczny udział w eksporcie Chin i znajdują się na samej górze listy towarów importowanych przez większość najważniejszych krajów, szczególnie Stany Zjednoczone.
- Choć zarówno Stany Zjednoczone, jak i Francja produkują samochody, są importerami w sektorze motoryzacyjnym. Uzależnienie USA od importu wynika ze spadku produkcji wewnętrznej w obliczu konkurencji ze strony japońskich producentów. Francja natomiast jest zmuszona importować samochody, ponieważ przeniosła produkcję aut z niskiego segmentu do krajów oferujących niższe koszty produkcji.
- Chiny są mocno uzależnione od importu chemikaliów i – w coraz większym stopniu – produktów rolno-spożywczych.
– Nasza analiza sektorowa demonstruje, że zamiast zachwiać bilansami handlowymi na świecie, kryzys tak naprawdę jedynie umocnił dotychczasowe pozycje poszczególnych krajów – twierdzi Karine Berger, Dyrektor Działu Zarządzania Rynkowego i Marketingu Strategicznego oraz Główny Ekonomista Euler Hermes.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Polski handel przed wzrostami
-
Polski handel zagraniczny wzrośnie o 125% do 2025 r.
-
Czy gospodarka Chin daje nadzieje na lepsze jutro światowego handlu?
-
Handel światowy: czy USA i EU porzucą wymianę handlową z Chinami?
-
Światowy handel walczy z wahaniami podaży i popytu
-
Handel światowy zależy od Chin i USA
-
Handel światowy wyhamowuje
-
Handel zagraniczny II 2024. Eksport spadł o 10%, a import o 11,1% r/r
-
Handel zagraniczny I 2024. Eksport spadł o 12%, a import o 14,6% r/r