eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Strategia marketingowo-rynkowa

Strategia marketingowo-rynkowa

2011-04-12 13:57

Przeczytaj także: Strategie marketingowe: rozszerzanie marek


Natomiast firmom, którym udaje się wdrożyć strategiczne zarządzanie, wiedzie się zdecydowanie lepiej. Wszystkie aspekty ich biznesu są bowiem zoptymalizowane i ukierunkowane na efekty na różnych płaszczyznach.

Dla przykładu, jedno z polskich przedsiębiorstw z branży budowlanej przez lata wydawało całkiem sporo pieniędzy na standardowe działania reklamowe. Handlowcy swoje, dział marketingu swoje. Ot zwykła firma oferująca membrany dachowe. W momencie, kiedy pojawiła się idea strategiczna „Zahartowany w każdych warunkach”, która pozwoliła określić wyróżnik marki i powiązać go z faktyczną wartością użytkową oferty (pozycjonowanej jako marka premium), wszystkie działania operacyjne w firmie podporządkowane zostały wspólnym celom. Materiały reklamowe zyskały wyrazistość i spójność. Powołano plan marketingowy, a budżet promocji marki został ściśle pozwiązany z aktywnościami wpisującymi się w przewagę rynkową marki: (www.probaodpornosci.pl). Efektem przyjęcia strategii jest dalszy rozwój firmy i umacnianie jej pozycji rynkowej, a nawet debiut giełdowy. Także wśród pracowników można zauważyć większą determinację, zaangażowanie oraz zrozumienie procesu budowania marki.

Przykład z innej kategorii – producent ubranek dziecięcych praktycznie w ogóle niestosujący dotąd polityki marketingowej, przynajmniej w sposób świadomy. Pomimo zarządzania całkiem sporą liczbą sklepów w sieci, w tym salonów franczyzowych, działania wspierające sprzedaż ograniczały się do wymiany witryn dwa razy do roku oraz sklepowych wywieszek na białym papierze formatu A4 z informacją handlową.

Obserwacja klientów tej sieci dała wiele wskazówek na temat oczekiwań względem firmy (np. aby zająć czymś dziecko, kiedy mamy przeglądają wieszaki z ubrankami, aby poszerzyć ofertę o atrakcyjne uzupełnienia podstawowej kolekcji – przez dodatki czy program lojalnościowy). Co ciekawe, klienci marki bardzo wysoko ocenili samą kolekcję, jej jakość oraz ceny. Idea strategiczna wdrożyła wartościowanie marki w oparciu o claim „Get_Fun – bawiąc uczymy, uczymy bawiąc”. Dzięki temu producent nawiązał współpracę z innymi, bardzo popularnymi markami dziecięcymi i wdrożył wiele rozwiązań marketingowych, m.in. kolorowanki z kuponami rabatowymi i nagrodami dla dzieci, akcje profilaktyczne dla dzieci, cross promocje z producentem żelek, batoników etc.

Idea zapoczątkowała proces budowania marki, która uwzględniła w komunikacji potrzeby rodziców (czyli płatnika) oraz dzieci (de facto klienta). Strategia rynkowa w należyty sposób uzmysłowiła menedżerom tej firmy, że klienci uważają ich produkty za markowe, a co za tym idzie oczekują więcej od oferty, sposobów jej komunikacji, atmosfery w salonach oraz obsługi. Obecnie na każdym szczeblu w firmie, przed podjęciem decyzji handlowej, marketingowej, produkcyjnej, pierwszeństwo ma pytanie: czy wpłynie to na dalszy wzrost zadowolenia naszych klientów?

Strategia marketingowo‑rynkowa to wartość sama w sobie. Poszerza bowiem horyzont myślenia o miejscu, czasie i sposobie działania firmy na rynku. Wprowadza politykę logicznego myślenia w przedsiębiorstwie: przyczyna – skutek. Efektywna strategia upraszcza i ujednolica system zarządczy, bo rozumie przepływ wartości w przedsiębiorstwie. Optymalizuje procesy i standardy. Ludzie wpływają na sukcesy firm, ale pamiętajmy o tym, że to klienci płacą za wszystko. Zatem rynkowa strategia marketingowa jest elementem koniecznym, aby dać się kupić częściej przez stworzenie odpowiedniego świadczenia oraz przez wysoki współczynnik zadowolenia wśród klientów.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: