eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Odpowiedzialny biznes w Polsce 2010

Odpowiedzialny biznes w Polsce 2010

2011-04-01 12:31

Przeczytaj także: W biznesie dobre praktyki tylko na papierze


Jakie jeszcze działania w zakresie CSR podejmują firmy? Z raportu wynika m.in., że coraz więcej firm w Polsce uczy się, jak stwarzać pracownikom odpowiednie warunki do rozwoju, jak wspierać ich w godzeniu życia prywatnego z zawodowym i włączać w procesy decyzyjne. I tak np. NIVEA Polska Sp. z o.o. otworzyła firmowe przedszkole. Pomysł jego utworzenia był odpowiedzią na sygnały pracowników, którzy mieli kłopot z pogodzeniem obowiązków zawodowych i rodzicielskich ze względu na różne godziny pracy i otwarcia poznańskich przedszkoli oraz na przerwę wakacyjną w publicznych placówkach. Przedszkole powstało na terenie firmy NIVEA Polska – na jego siedzibę zaadaptowano część istniejącego budynku magazynowo-socjalnego. W 2010 roku przedszkole przyjęło 52 dzieci. Placówka zapewnia wysoki poziom przedszkola prywatnego w cenie przedszkola publicznego, co było ważnym postulatem pracowników.

Raport pokazuje także, jak firmy w Polsce kształtują swoje relacje z otoczeniem branżowym, regulacyjnym oraz konsumenckim. Tu warto przytoczyć np. przykład sieci Intermarché, która - wychodząc naprzeciw sporom toczącym się pomiędzy producentami żywności a sieciami handlowymi, dotyczącym wyboru dostawców przez placówki handlowe – stworzyła program „Dostawca Godny Polecenia”, mający być przykładem dobrej współpracy z dostawcami. W ramach programu sieć wybiera i promuje najlepszych producentów marek własnych Intermarché w oparciu o następujące kryteria: spełnienie wysokich norm jakościowych dostarczanych produktów, współpraca z siecią trwająca minimum 3 lata, obrót realizowany z centralą przekraczający 500 tysięcy zł, wspieranie lokalnych społeczności. Praktyka umocniła i polepszyła relacje z dostawcami oraz poprawiła wizerunek sieci, co jest istotne ze względu na cel osiągnięcia 7% wzrostu wartości sprzedaży w ciągu najbliższych 3 lat, który wyznaczyła sobie sieć Intemarché. Natomiast wyróżnione firmy uzyskały możliwość nieodpłatnej promocji dostarczanych produktów w obrębie sieci Intermarché, a ich rozpoznawalność wśród klientów zwiększyła się.

Z raportu wynika również, że prowadzenie biznesu zgodnie z koncepcją CSR pozwala firmom lepiej rozumieć i – co istotne – uzupełniać ten kontekst. Liczne przykłady dobrych praktyk w tym obszarze pokazują, że przedsiębiorstwa w Polsce są coraz bardziej świadome swojej społecznej roli i odpowiedzialności. Warto, aby te inicjatywy zostały teraz uzupełnione o innowacje społeczne np. takie, jakie wprowadziła Blue Media S.A. Firma, we współpracy z Centrum Integracja w Gdyni, które na co dzień współdziała z osobami szukającymi pracy – postanowiła pomóc bezrobotnym, którzy nie wiedzą, jak poradzić sobie podczas procesu rekrutacji. W tym celu zorganizowała warsztaty „Kierunek: kariera”, których głównym zadaniem było przygotowanie do kontaktu z rekruterami oraz przećwiczenie rozmowy kwalifikacyjnej. Uczestnik, który najlepiej poradził sobie z zadaniami przygotowanymi przez prowadzących, został zaproszony na płatne praktyki w dziale obsługi klienta. Dodatkowo, pomimo że nie było na początku takich planów, na bezpłatne praktyki zaproszono też drugą osobę, która bardzo dobrze wypadła w trakcie szkoleń. W efekcie jedna osoba została na stałe zatrudniona w dziale obsługi klienta w firmie, a pozostałe osoby zdobyły cenną wiedzę oraz praktyczne umiejętności autoprezentacji podczas rozmów kwalifikacyjnych. Firma ma zamiar kontynuować warsztaty w 2011 roku oraz zwiększyć liczbę proponowanych praktyk.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: