eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Załamanie rynku motoryzacyjnego

Załamanie rynku motoryzacyjnego

2004-11-05 11:05

Wyraźnie spada w Polsce sprzedaż nowych samochodów osobowych. Obserwacja bieżącej sytuacji potwierdza, iż to co się obecnie dzieje, to nie chwilowe załamanie, ale ponowny kryzys - twierdzi w swoim comiesięcznym raporcie firma analityczna Samar. Październik był kolejnym miesiącem spadku poziomu sprzedaży nowych samochodów - w miesiącu tym nabywców znalazło aż 38 procent samochodów mniej niż rok wcześniej.

Przeczytaj także: Sprzedaż samochodów spada

W ciągu 10 miesięcy bieżącego roku wprowadzono do obrotu niemal 800 tysięcy samochodów (zarówno nowych jak i używanych), co jest rekordem w najnowszej historii polskiej motoryzacji. Co więcej, liczba sprowadzonych do kraju samochodów jest najprawdopodobniej znacznie wyższa, gdyż spora ich ilość nie została dotąd oficjalnie zgłoszona w urzędzie celnym.

Przyczyny spadku sprzedaży samochodów nowych wciąż pozostają takie same. Na rynek niekorzystnie oddziałują wprowadzone w maju zmiany w ustawie o podatku VAT, ograniczające możliwość odliczania tego podatku przy zakupie samochodów przez firmy, tylko do aut spełniających wymóg ładowności liczony według tzw. wzoru Lisaka. Kolejną istotną przyczyną powracającego kryzysu jest lawinowy napływ samochodów używanych.

Październikowy wynik sprzedaży samochodów osobowych przerósł więc najczarniejsze prognozy. Polscy klienci kupili 19.801 aut, o 3,8 procent mniej niż przed miesiącem i o prawie 38 procent mniej niż przed rokiem. Wynik skumulowany od początku roku wyniósł 275 tysiące 426 sztuk i jest o 3,8 procent mniejszy niż uzyskany rok wcześniej.

Liderem rynku pozostaje Fiat z 16,6-procentowym udziałem w tegorocznej sprzedaży (17 procent przed rokiem). Wyniki marki są jednak mniejsze od ubiegłorocznych. Druga w rankingu Skoda również osiągnęła niższe wyniki tegorocznej sprzedaży - w październiku 2 532 auta, spadek o 31,8 procent, łączny 34 399 aut, spadek o 1,1 procent.

Na trzeciej pozycji znalazła się Toyota z wynikiem po dziesięciu miesiącach sprzedaży w wysokości 30 450 sztuk, o 1,7 procent mniejszym niż rok wcześniej. Na czwarte miejsce awansował Renault - sprzedaż tego producenta od początku roku wyniosła 26 617 sztuk, o 12,5 procent mniej niż w roku ubiegłym. Nieznacznie niższy wynik tegorocznej sprzedaży uzyskał Opel - 26 330 aut to piąty rezultat podsumowania.

Na kolejnej, szóstej pozycji znajduje się Ford z wynikiem sumarycznej sprzedaży 24 737 sztuk, firma ta wykazała rosnącą tendencję w stosunku do poprzedniego roku: wskaźnik wzrostu wyniósł 28,2 procent. Siódme miejsce należy ponownie do Peugeot, który sprzedał w okresie od stycznia do końca października 18 772 samochody, o 13,3 procent mniej niż rok wcześniej.

Ósme miejsce przypadło Volkswagenowi, dziewiąte należy do Citroena. Pierwszą dziesiątkę polskiego rynku zamyka Honda.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: