Od czego zależy sukces firmy?
2009-10-31 02:22
Przeczytaj także: Nowe cele strategiczne źródłem przewagi konkurencyjnej
Zarządzanie oparte na kompetencjach
- Czy jako członkowie najwyższego kierownictwa przypisujemy strategiczne znaczenie wzmacnianiu i rozwojowi nowych kluczowych kompetencji?
- Czy opracowaliśmy odpowiedni plan wzmacniania i systematycznego rozwoju kluczowych kompetencji?
- Czy stworzyliśmy proces nakierowany na wyszukiwanie nowych rynków (możliwości) dla naszych kluczowych kompetencji?
- Czy ukierunkowujemy szkolenia pracowników na rozwój obecnych lub przyszłych kompetencji?
- Czy mamy umiejętności, technologie, zasoby, procesy, wiedzę, które:
- mają dużą wartość na rynku, ponieważ zapewniają klientom szczególne korzyści;
- są niepowtarzalne (nie dysponuje nimi żaden konkurent);
- są trudne do skopiowania;
- nie mogą być zastąpione innymi umiejętnościami lub technologiami?
- Czy korzystamy na bieżąco z tych kluczowych kompetencji w celu rozwijania innowacji i tworzenia nowych rynków?
- Czy innowacyjne produkty i usługi mają większy udział w całkowitym obrocie naszego przedsiębiorstwa niż w firmach konkurencyjnych?
- Czy podczas wprowadzania na rynek nowych produktów dbamy o to, aby sposób inauguracji produktu był jak najbardziej innowacyjny?
- Czy nieustanne innowacje procesowe pozwalają nam osiągnąć większą wartość dla klienta i ulepszyć struktury kosztów?
- Czy opracowaliśmy model biznesowy, który jest bardzo trudny do skopiowania przez konkurencję?
Nie twierdzimy, że korzystanie z naszego modelu zarządzania zapewni sukces w każdej sytuacji – byłoby to nadużyciem z naszej strony. Rynki oraz problemy, z jakimi członkowie kierownictwa zmagają się na co dzień, są zbyt złożone i zróżnicowane, aby mogło to być możliwe. Jesteśmy jednak przekonani, że jeśli spostrzeżenia z naszej książki zostaną zastosowane w działalności przedsiębiorstw, zwiększy się prawdopodobieństwo sukcesu.
Naszym celem było określenie kilku kluczowych dźwigni decydujących o sukcesie firmy i wzbogacenie wiedzy menedżerów najwyższego szczebla na temat strategicznych czynników, którym należy poświęcić szczególną uwagę. Mamy nadzieję, że osiągnęliśmy ten cel.
fot. mat. prasowe
Powyższy tekst pochodzi z książki „Jak utrwalić sukces? Co wyróżnia przedsiębiorstwa?” (Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009) autorstwa F. Bailoma, K. Matzlera i D. Tschemernja. Zdradzają sekret, dlaczego niektórym firmom udaje się osiągnąć sukces mimo różnych przeciwności, podczas gdy inne stale zmagają się z problemami. Publikacja jest wynikiem czteroletniego projektu badawczego, w którym zanalizowano ponad tysiąc organizacji z dziesięciu krajów. Autorzy są naukowcami z dużym dorobkiem w dziedzinie nauk o zarządzaniu. Książkę można znaleźć w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Przeczytaj także
-
Budowanie strategii firmy - pomocne pytania
-
Strategia błękitnego oceanu
-
Wykorzystać potencjał (i próżność) konsumenta
-
Inteligencja organizacji - klucz do przewagi przedsiębiorstwa
-
Technologie informacyjne w biznesie - jakie korzyści?
-
Strategia marketingowa firmy z branży kulinarnej. Jak zmaksymalizować efekty?
-
Przemysł: jak budować przewagę konkurencyjną?
-
Cena czy jakość? Czym konkuruje polski eksport?
-
Idea gospodarki o obiegu zamkniętym wchodzi w fazę realizacji