eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Rynek VoIP rośnie, ale nie dzięki niższym kosztom

Rynek VoIP rośnie, ale nie dzięki niższym kosztom

2004-03-01 12:54

Rynek VoIP rośnie, ale nie dzięki niższym kosztom

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Technologia VoIP staje się powoli jednym z głównych planów inwestycyjnych wielu firm. Jak się to ma do moich złych ocen z przed dwóch lat? Na szczęście dla mnie dobrze, gdyż krytykowałem przereklamowane korzyści a nie technologię sama w sobie. Otóż nie ma już wątpliwości, że koszty tej technologii w rozumieniu substytutu cyfrowej telefonii tradycyjnej (PSTN) nie są niższe.
Nie wdając się w szczegóły okazało się, że koszty wyznacza oczekiwana jakość ta zaś wyznacza zapotrzebowanie na przepustowość łącz a te właśnie decydują o kosztach. VoIP jako alternatywa sprawdza się na pewno, ale w postaci zasady: niższa jakość, ale dzięki temu mamy oszczędności.

Więc gdzie prawdziwe korzyści?
Korzyścią z VoIP jest możliwość budowana usług konwergentnych i tu możliwe są oszczędności a raczej nowe korzyści w postaci nowych usług i możliwości. Koszt tych nowych rozwiązań jest niższy dzięki konwergencji (możliwości integracji usług na jednej platformie), więc nowy projekt daje się utrzymać w granicach opłacalności.

Wzrost wartości rynku inwestycji w VoIP oceniany jest na ponad 300% w latach 2003-2007. Według Infonetics Research w samych tylko nadchodzących trzech kwartałach inwestycje w tę technologię wzrosną o 30%. Operatorzy traktują inwestycje w VoIP jako kluczowe dla swojego biznesu. Jednym z głównych powodów jest między innymi możliwość obniżenia współczynnika capex usług głosowych wiedząc, ze operator musi inwestować także w inne usługi i tu widać główną korzyść z konwergencji usług w jednej sieci. Podobne korzyści mogą odnieść duże firmy posiadające własną infrastrukturę telekomunikacyjną przy założeniu, że inwestycja dotyczy nie tylko usług głosowych.

Drugą korzyścią z VoIP jest możliwość łatwiejszego nadążania za rynkiem. Są to w dużej części rozwiązania programowe, więc można skrócić cykl życia produktu i zachować jego rentowność. Rozwiązani programowe mają tę cechę, ze zmiana lub rozszerzenie ich funkcjonalności osiąga się często na drodze zmian w oprogramowaniu bez konieczności przekonstruowywania urządzeń.


Z prognoz i badań widać, że dane w sieciach wypierają transmisje głosowe dedykowane. Jest to sygnał, ze coraz częściej planowane inwestycje telekomunikacyjne dotyczą technologii transmisji danych, transmisja głosu jest traktowana w nowej technologii jako jedna z wielu potrzeb, głos w technologii VoIP to tylko dane w sieci.

W planowanych do zakupu rozwiązaniach firmy umieszczają VoIP jako jedną z czterech kluczowych technologii wraz z usługami mobilnymi, inwestycjami inwestycjami serwisy internetowe i sieci bezprzewodowe.

Podsumowanie
Rozpatrywanie technologii VoIP w oderwaniu od pozostałych usług sieciowych jest obecnie pozbawione przyszłości. Skoro usługi sieciowe integrowane są na bazie protokołu IP to inwestycje w ten protokół powinny być podstawą do planowania pozostałych usług. Planując inwestycje w sieć należy traktować ją teraz jako jednolitą platformę do budowani usług, nawet na żądanie. Podobnie jak kiedyś powstała koncepcja uniwersalnego okablowania strukturalnego jako inwestycji uniwersalnej minimalizującej ryzyko zestarzenia się technologicznego tak sieci IP są takim przykładem na poziomie warstwy komunikacyjnej. Nawet, jeżeli teraz nie wiemy czego się spodziewać, to istnieje duże prawdopodobieństwo, ze nowe rozwiązania będą bazowały na sieci IP. VoIP jest tego przykładem. Jednak pamiętajmy, ze VoIP jest tylko technologią a nie samą w sobie oszczędnością.

oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting IT-Consulting

Tylko nie nudź

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: