eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Chroń swoją domenę internetową

Chroń swoją domenę internetową

2009-05-03 00:20

W dzisiejszych czasach unikalna domena internetowa jest tak samo ważna jak nazwa firmy czy jej logo. Jest to jeden z czynników identyfikujący firmę, mający istotny wpływ na jej wizerunek. Banał - być może, ale wobec rozwoju firm przechwytujących domeny, parkingów domenowych, systemów aukcyjnych - warto mieć na uwadze bezpieczeństwo własnej domeny internetowej - podał portal 2BE.PL.

Przeczytaj także: Domena firmowa: dane abonenta powinny być aktualne

W marketingu internetowym adres witryny odgrywa kluczową rolę – bez niego nie może istnieć strona, a co za tym idzie oferta firmy prezentowana i promowana w globalnej Sieci Internet. Czy rejestrując domenę możemy mieć pewność, że będzie nam służyć przez wiele lat? Jakie zagrożenia czyhają na naszą nazwę? Na te pytania starają się poniżej odpowiedzieć eksperci z 2BE.PL.

Cesja, czyli zmieniamy dane abonenta domeny

Cesji domeny dokonujemy najczęściej przy sprzedaży lub kupnie domeny, ale czasem też wtedy, kiedy przepisujemy naszą domenę z osoby fizycznej na firmę. Standardowa procedura zmiany właściciela, a jednak kluczowe działanie dla stwierdzenia – kto tak naprawdę jest posiadaczem nazwy. Ważne jest aby zwrócić uwagę w jaki sposób przeprowadza cesję nasz rejestrator. Najczęściej spotkamy się z formą papierową lub elektroniczną zmianą danych w panelu klienta. Wprawdzie operacja papierowa trwa dłużej i wymaga od obu stron – aktualnego i przyszłego Abonenta - pisemnego poświadczenia swojej woli oraz przesłania dokumentów potwierdzających tożsamość osób lub identyfikujących firmy, ale daje równocześnie pewność prawidłowo przeprowadzonej operacji. Dopiero po dokładnej weryfikacji nadesłanych dokumentów, rejestrator zmienia dane Abonenta.

„Zdarzają się przypadki, że ktoś zgłasza cesję domeny bez wiedzy jej właściciela. Gdyby taka cesja doszła do skutku, firma straciłaby swój adres www. Dlatego ważne jest aby wszystkie papierowe formalności zostały dopełnione firma zaś zadbała o odpowiednią, bezpieczną procedurę. To co klientowi może wydać się niekiedy nieco uciążliwe jest niczym innym, jak dbałością o jego prawa” - mówi Bartłomiej Juszczyk, właściciel rejestratora domenowego 2BE.PL.

Panel Klienta

Większość rejestratorów domen udostępnia swoim klientom panel administracyjny. Narzędzie to pozwala zarządzać istniejącymi domenami oraz rejestrować nowe. Eksperci radzą, aby zwrócić uwagę czy rozwiązanie oferowane przez naszego dostawcę posiada szyfrowane, bezpieczne połączenie. Hasło do panelu nie powinno być udostępniane osobom postronnym, gdyż za jego pomocą mogą być dokonywane niekorzystne dla nas zmiany – jak cesja (w niektórych firmach jest możliwa z poziomu panelu klienta), zmiana adresu e-mail, na który otrzymujemy powiadomienie o kończącym się okresie abonamentowym, przekierowanie domeny na inną stronę www itp. - które mogą prowadzić nawet do utraty domeny. Jakkolwiek trudno w to uwierzyć, powinno ono być przynajmniej tak chronione, jak – nie przymierzając – PIN do karty kredytowej. Warto przy okazji zwrócić uwagę – czy wręcz dopytać rejestratora domen – czy posiada on stosowne zaświadczenie wydawane przez GIODO, które chroni i gwarantuje poufność danych osobowych właściciela domeny.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: