eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakup samochodu: cena najważniejsza

Zakup samochodu: cena najważniejsza

2009-03-19 00:18

Zakup samochodu: cena najważniejsza

Cechy ważne przy wyborze samochodu © fot. mat. prasowe

Najważniejszym kryterium, którym kierowali się Polacy dokonując w 2008 r. zakupu samochodu, była cena auta (45%). Z kolei dla respondentów dopiero planujących zakup samochodu w 2009 r. najistotniejsza jest jego marka (42% wskazań) - wynika z badania TNS OBOP.

Przeczytaj także: Kupno samochodu: liczy się marka

Najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie samochodu jest dla Polaków w dalszym ciągu jego cena. Niemal połowa badanych (45%) stwierdziła, że dobra, odpowiednia cena zdecydowała o tym, że wybrali daną markę kupowanego pojazdu. Aspekt cenowy był relatywnie ważniejszy dla osób najmłodszych, w wieku 18 - 29 lat. Stosunkowo mniejsze znaczenie przypisywały cenie osoby posiadające wyższe wykształcenie oraz specjaliści i osoby zajmujące stanowiska kierownicze.

fot. mat. prasowe

Cechy ważne przy wyborze samochodu

Cechy ważne przy wyborze samochodu




Na drugim miejscu, wśród najczęściej wymienianych powodów wyboru danego samochodu, znalazła się ekonomiczność, którą wskazała jedna trzecia badanych (33%). Niskie koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są istotnie częściej wymieniane przez osoby, które informacje na temat samochodów i motoryzacji czerpią od specjalistów: dealerów i mechaników samochodowych. Kolejne miejsca wśród najczęściej wymienianych powodów zakupu określonego samochodu zajmują: okazyjność zakupu - 29%, prestiż marki i zaufanie do niej – 28%, dobra opinia o marce usłyszana od znajomych lub w reklamie – 25% oraz niezawodność auta – 23%. Relatywnie najrzadziej wymienianymi kryteriami wyboru auta w 2008 roku były: ekologiczność - 5%, serwis – 5% oraz nowość modelu danej marki – 1%.

Dane dotyczące intencji zakupu samochodu w 2009 r. pokazują, że kryteria związane z prestiżem marki – 42% wskazań i wcześniejszymi doświadczeniami z marką – 30% wskazań liczą się dla Polaków bardziej w fazie planowania, niż podczas realnego zakupu. Gdy planujemy zakup samochodu, jego cena jest ważna dla zdecydowanie mniejszej grupy badanych (31%), natomiast przy realnym zakupie to cena jest najważniejsza – 45%.

„Badania TNS OBOP potwierdzają, że zakup samochodu jest trudną decyzją, podczas której czynniki emocjonalne krzyżują się z możliwościami finansowymi. W fazie planowania zakupu auta większe znaczenie mają takie kryteria jak prestiż, renoma, zaufanie, wręcz przywiązanie i sympatia do określonej marki. Tymczasem podczas realnego zakupu wybory emocjonalne korygowane są przez możliwości finansowe i najważniejszym kryterium staje się cena” – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania „Intencja zakupu samochodu w 2009 r.”, które było realizowane w badaniu OMNIMAS przeprowadzonym przez TNS OBOP w okresie 22 – 25 stycznia 2009 r. oraz 5 – 8 lutego 2009 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1967.


oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: