eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Pracownicy a bezpieczeństwo danych

Pracownicy a bezpieczeństwo danych

2009-01-11 02:53

Przeczytaj także: Utrata danych często z winy pracownika


Zdalny dostęp do poufnych informacji: swobodny i niechroniony

Przeprowadzone badania potwierdzają, że w mobilnym świecie pracownicy wykorzystują zdalny dostęp do informacji korporacyjnych, gdy przebywają poza biurem — w domu lub w miejscach publicznych.

Wśród respondentów:
  • 89% często lub okazjonalnie prowadzi działania biznesowe zdalnie, za pośrednictwem wirtualnej sieci prywatnej (VPN) lub poczty elektronicznej.
  • 58% często lub okazjonalnie sprawdza służbową pocztę elektroniczną na komputerach publicznych, a 65% często lub okazjonalnie sprawdza służbową pocztę elektroniczną korzystając z publicznych punktów dostępowych.
W opinii RSA zdalny dostęp do poufnych danych wymaga silniejszych form uwierzytelniania, niż proste, statyczne i wystawione na większe ryzyko kombinacje nazwy użytkownika i hasła. Aby pomóc w rozwiązaniu tego problemu, organizacje mogą zapewnić system haseł jednorazowych i w ten sposób utrzymać elastyczność i wygodę związaną ze zdalnym dostępem do sieci VPN oraz poczty elektronicznej. Hasła mogą być udostępniane za pomocą tokena sprzętowego lub programowego, który jest łatwo dostępny z urządzeń mobilnych, takich jak inteligentne telefony BlackBerry®.

Informacje mogą być ruchomym celem, a dane są zwykle przenoszone nieprawidłowo

Wyniki badań wskazują, że w celu zwiększenia produktywności użytkowników, należy zapewnić możliwość przenoszenia informacji. Jednakże mobilność pracownika zwiększa zbiorową odpowiedzialność za ochronę danych, które są wynoszone poza teren firmy.

Wśród respondentów:
  • Jedna osoba na 10 zgubiła notebooka, telefon inteligentny i/lub pamięć USB z informacjami firmowymi.
    • W Meksyku zanotowano najwyższy odsetek zdarzeń, w których zostały ujawnione dane należące do przedsiębiorstwa — aż 29% respondentów przyznało się do zgubienia notebooka, telefonu inteligentnego i/lub pamięci USB; najniższy odsetek zanotowano w USA — 5%.
  • 79% często lub okazjonalnie opuszcza miejsce pracy z urządzeniem mobilnym zawierającym poufne informacje związane z wykonywanymi zadaniami. Takie urządzenia to między innymi notebooki, telefony inteligentne i pamięci USB.
RSA zwraca uwagę, że mobilność zapewnia sprawne działanie, jednak niechronione informacje — bez względu na miejsce ich przechowywania — zwiększają ryzyko. System zabezpieczania danych oparty na regułach umożliwia organizacjom klasyfikację poufnych danych, wykrywanie takich danych w całym przedsiębiorstwie, egzekwowanie reguł, a także kontrolowania i tworzenia raportów w celu zapewnienia zgodności z procedurami.

„Ochrona przed utratą danych jest głównym zmartwieniem osób odpowiedzialnych za sieci firmowe i zasoby informacyjne. Jednakże biorąc pod uwagę takie możliwości przenoszenia informacji, jakimi obecnie dysponujemy bardzo istotne jest, aby dane były zarządzane nie w oparciu o kaprysy i codzienne działania pracowników, lecz o z góry określone reguły i towarzyszące im kontrole” — powiedział Tom Corn, wiceprezes grupy ds. bezpieczeństwa danych w RSA. „W ten sposób organizacje mogą przede wszystkim uniemożliwić zapisywanie poufnych informacji na dyskach USB, lub co najmniej wprowadzić konieczność ich szyfrowania.”

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: