eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Piractwo internetowe: Polska na 6 miejscu

Piractwo internetowe: Polska na 6 miejscu

2008-12-07 00:01

Przeczytaj także: Cyberprzestępcy coraz częściej współpracują

fot. mat. prasowe

Cennik towarów i usług na czarnym rynku

Cennik towarów i usług na czarnym rynku

Według raportu wartość wszystkich towarów reklamowanych na czarnorynkowych serwerach w ciągu 12 miesięcy przekroczyła 276 milionów USD. Dane kart kredytowych to najbardziej reklamowana kategoria towarów i usług w internetowej gospodarce czarnorynkowej (31%). Popularność tych informacji wynika prawdopodobnie z wielu możliwości ich uzyskania i wykorzystania w celu dokonania oszustwa. Częste używanie kart kredytowych podczas dokonywania zakupów przez Internet umożliwia internetowym przestępcom realizację transakcji i otrzymanie towarów zanim ofiary ataków uświadomią sobie oszustwo. Dane kart kredytowych są też często sprzedawane oszustom hurtowo — z rabatami lub bezpłatnymi numerami zapewnianymi przy większych zakupach. Podczas gdy kradzione numery kart kredytowych są sprzedawane zaledwie od 0,10 USD do 25 USD za sztukę, średni reklamowany limit kradzionej karty kredytowej to – według obserwacji firmy Symantec – ponad 4000 USD. Potencjalna wartość wszystkich kart kredytowych reklamowanych w okresie objętym przez raport wynosi 5,3 miliarda USD.

Drugą najbardziej popularną kategorią reklamowanych towarów i usług, wg raportu, są dane o kontach finansowych (20%). Popularność informacji na temat kont finansowych wynika prawdopodobnie z możliwości wysokich wypłat i szybkości, z jaką można ich dokonywać. W jednym przypadku środki z kont finansowych zostały wypłacone przez Internet do niemożliwych do ustalenia lokalizacji w ciągu niespełna 15 minut. Kradzione dane kont bankowych są sprzedawane od 10 do 1000 USD, zaś wysokość średniego reklamowanego kradzionego salda konta bankowego wynosi prawie 40 000 USD. Jeśli policzyć przeciętne reklamowane saldo konta razem ze średnią ceną skradzionych numerów kont bankowych, ich wartość wynosiła, według obserwacji firmy Symantec, 1,7 miliarda USD.

W badanym okresie firma Symantec zaobserwowała 69 130 unikalnych aktywnych reklamodawców i łącznie 44 321 095 przesłanych wiadomości. Sześciu z dziesięciu najbardziej aktywnych reklamodawców zamieściło dane kart kredytowych jako najważniejszą reklamowaną kategorię, trzech — konta finansowe, a jeden — niepożądaną pocztę e-mail. Wartość wszystkich reklamowanych towarów w przypadku 10 najbardziej aktywnych reklamodawców wynosiła ponad 575 000 USD. Gdyby jednak maksymalnie wykorzystano kradzione karty kredytowe i dokonano wypłat z kont bankowych, łączna wartość tych towarów wyniosłaby 16,3 miliona USD w odniesieniu do kart kredytowych i 2 miliony USD w przypadku kont bankowych. Potencjalna wartość towarów reklamowanych przez najbardziej aktywny w tej dziedzinie podmiot zidentyfikowany przez firmę Symantec jest równa 6,4 miliona USD.

Profile cyberprzestępców wg Symantec

1. Twórca trojanów:
  • Średni wiek: Około 26 lat
  • Przychód: Trojany można sprzedać na czarnorynkowych serwerach nawet za $3,000 dolarów. W zależności od miejsca zamieszkania to zajęcie może stać się pełnoetatową „pracą”.
  • Aktualna rola: Programista, który rozwija tylko wirusy i profesjonalnie tworzy złośliwy kod spełniający potrzeby klientów. Sprzedaje także rozwiązania typu „wszystko w jednym”, które zawierają instrukcję, narzędzia konfiguracyjne, strony serwerów, wsparcie i aktualizacje. Dostarcza klientom najnowsze trojany.
  • Kluczowe umiejętności: Bardzo wykwalifikowany programista, który jest na bieżąco z programami antywirusowymni i technologiami oraz posiada dobre umiejętności językowe.
  • Edukacja: Doświadczenie w programowaniu, informatyka, czerpał także wiedzę z for internetowych – zaczął używać darmowego złośliwego oprogramowania, które pomogło mu nauczyć się i rozwinąć własne złośliwe aplikacje.
  • Osobowość: Cierpliwy – spędza dużo czasu tworząc trojany, które muszą być wysokiej jakości ze względu na dużą konkurencji; maniak – siedzi przy komputerze całymi dniami; Introwertyk – nie lubi przechwalać się swoją pracą (tylko początkujący popełniają ten błąd)
  • Rozwiązanie: Sygnatury i technologie behawioralne

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: