eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Największe błędy w marketingu

Największe błędy w marketingu

2003-11-19 02:25



Każda kampania powinna być oglądana z różnych punktów widzenia. Przede wszystkim z punktu widzenia, ilu nowych klientów udało się zdobyć w trakcie danej akcji, ale ważne jest również, jak długo klienci pozyskani w danej kampanii są nam wierni, czyli ponownie odpowiadają na następne oferty zakupu tego samego towaru lub są skłonni zakupić również droższe towary naszej firmy. W ten sposób możemy wyznaczyć jak długo nasi klienci są wobec nas lojalni i w odpowiedni sposób stymulować relacje z nimi, aby maksymalnie wykorzystać korzyści płynące z faktu, że taniej jest utrzymać starego klienta, niż nawiązać kontakt z nowym.

Z kampaniami reklamowym w Internecie przez strony WWW wiążą się kwestie sposobu zapłaty. Dla firm oferujących usługi reklamowe w Internecie najkorzystniejszym miernikiem może być ilość kliknięć CPC (Cost Per Click). Z punktu widzenia reklamodawcy taka taryfa nie zawsze jest najkorzystniejsza, gdyż nie zawsze celem kampanii jest przekazanie informacji, ale często nakłonienie do konkretnego działania. Należy więc przeanalizować również inne schematy płatności, biorące pod uwagę ilość osób odwiedzających witrynę CPM (Cost Per Million) lub dokonanych transakcji CPA (Cost Per Action).

Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż wiele osób otrzymujących maile reklamowe lub oglądające bannery nie od razu muszą zareagować na ich treść i zrobić to, czego oczekuje reklamodawca. Często akcja ta jest odłożona w czasie i jest realizowana przez bezpośrednie wejście na stronę producenta i tam dokonanie zakupu. Ta grupa osób może obejmować nawet 30% osób dokonujących transakcji i te osoby są najbardziej podatne na utrzymanie dłuższych, efektywnych dla firmy relacji.

Obecnie strategie firm są nastawione na klienta i to on jest najważniejszy i mówi się nawet, że to on zatrudnia i zwalnia naszych pracowników. To samo przesłanie powinno rzucać się w oczy w przypadku wszelkich przedsięwzięć marketingowych w Internecie. Dlatego też wygląd, zawartość, wygląd i wszystkie elementy znajdujące się w witrynie lub innym przekazie reklamowym powinny być podporządkowane preferencjom klientów. W przypadku witryn WWW bardzo ważnym wskaźnikiem tego, czego oczekują klienci jest przeciętna ilość stron oglądana przez odwiedzających, ponieważ dokładnie na tej ilości stron muszą znaleźć się wszystkie informacje, które mają zachęcić odwiedzającego do dokonania transakcji lub innego zachowania. To klient jest najważniejszy i wszystkie informacje powinny być tak dobrane, aby rozwiązać jego problem lub zaspokoić jego potrzebę. Dla klienta nie jest ważne, ile oddziałów ma dana firma i jakie towary sprzedaje, ale to, że na przykład chce kupić dobry i tani produkt zaspokajający jego konkretną potrzebę. W przypadku, gdy badania wykażą, iż firma ma kilka grup klientów, którzy mają całkowicie odmienne interesy, witryna powinna oferować różne ścieżki nawigacji, zoptymalizowane dla każdej z tych grup. Bardzo ważna jest tu znajomość upodobań klientów, które można poznać, między innymi, dzięki ankietom oraz obserwacji ruchu na witrynach. Prostym rozwiązaniem tego problemu może być również umieszczenie w witrynie wewnętrznej wyszukiwarki tak, aby każdy mógł szybko znaleźć to, co go najbardziej interesuje.

Bardzo ważny jest język, jakim mówimy na stronie WWW do klienta. Często można zauważyć witryny, gdzie firmy głównie opowiadają o sobie i często piszą w pierwszej osobie. Takie podejście nie daje klientowi odczucia, że to on jest najważniejszy. To raczej kierowanie się do klienta i używanie czasowników w drugiej osobie może odnieść pożądany rezultat.
Ważnym narzędziem w przyciąganiu klienta jest wysyłanie do niego listów pocztą elektroniczną. Obecnie jest to dość popularny kanał komunikacyjny między ludźmi dość skutecznie w wielu przypadkach wypierający tradycyjne listy. List elektroniczny jest dużo tańszy od tradycyjnej kampanii mailngowej i nie wymaga również tak wiele czasu na przygotowania. Stał się bardzo popularny jako możliwość szybkiego przekazania potencjalnemu klientowi informacji o ofercie. Jest jednak pewien duży problem, gdyż z dnia na dzień każdy z nas otrzymuje coraz więcej listów od wielu firm z różnymi ofertami. W efekcie bardzo często nie otwieramy ich, tylko od razu trafiają do kosza. Zachowanie to jest jeszcze wzmacniane przez sapmy, które wręcz zaśmiecają nasze skrzynki. Taka sytuacja bardzo utrudnia dotarcie do klienta z ofertą i zmusza do dogłębnego przemyślenia wszystkich elementów kampanii, a w szczególności treści samego maila. Najważniejszy w nim jest tytuł, bo przecież to, czy nas zainteresuje czy nie, decyduje o tym czy przeczytamy treść całego listu. Z tego powodu nie powinien on zanudzać klienta. Bardzo często firmy wpisują w tytule nazwę firmy lub aktualną datę, z której pochodzi oferta. Nie jest to dobry pomysł, bo nazwa firmy może z powodzeniem znaleźć się w adresie nadawcy a data dla klienta nie jest najważniejszym atutem, który skłoni go do przeczytania dalszej treści listu. Wysyłanie również regularnych maili z tym samym tytułem sprawia wrażenie, że wszystkie są o tym samym i zniechęca do ich czytania.

oprac. : Iwona Fiedorowicz / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: