eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie sklepy internetowe 2007

Polskie sklepy internetowe 2007

2007-09-27 00:28

Przeczytaj także: Polskie sklepy online dobrze sobie radzą


Na takim tle na gigantów wyglądają internetowa księgarnia Merlin, z roczną sprzedażą w wysokości 63 mln zł w 2006 roku (w tym roku przewidywane obroty mają wynieść 90 mln zł), oraz Komputronik, największy internetowy sprzedawca komputerów i części komputerowych. Całkowite przychody Komputronika w 2006 roku sięgnęły 338 mln złotych, jednak tylko ich część pochodziła ze sklepu internetowego, historycznie najstarszej części przedsiębiorstwa, które poza tym zajmuje się prowadzeniem sieci sklepów off-line, sprzedażą hurtową i zaopatrywaniem klientów instytucjonalnych.

Zdaniem analityka PMR, o tym, że rynek sprzedaży on-line stopniowo przestaje być tylko ciekawostką są niedawne i planowane debiuty giełdowe firm specjalizujących się w tym segmencie. Pierwszy zadebiutował, w lipcu 2007, wspomniany już wyżej Komputronik. We wrześniu w jego ślady poszedł serwis Oponeo.pl, handlujący oponami samochodowymi.

fot. mat. prasowe

Wartość obrotów Komputronika, Agito.pl, Oponeo.pl i Hoopla.pl (mln zł), 2006-2007.

Wartość obrotów Komputronika, Agito.pl, Oponeo.pl i Hoopla.pl (mln zł), 2006-2007.

Plany debiutu mają dwa inne e-sklepy o profilu podobnym do Komputronika: Hoopla.pl i Agito.pl. Pierwszy z nich specjalizuje się w sprzedaży sprzętu AGD, RTV i fotograficznego, drugi oferuje ten sam asortyment oraz dodatkowo komputery i części komputerowe. Oba planują wejść na giełdę w 2008 roku. Moment podjęcia decyzji o debiucie jest nieprzypadkowy. Z jednej strony, e-detalistów zachęcała dobra koniunktura na giełdzie (decyzje zapadły, zanim zaczęła się korekta). Z drugiej strony, szybki wzrost rynku powoduje, że wiodące firmy muszą zdobyć kapitał, by nie dać się wyprzedzić mniejszym konkurentom, jak i firmom, które dopiero zamierzają rozpocząć działalność w sieci.

Charakterystyczne, że sprzedaż AGD, RTV i foto oraz komputerów i sprzętu elektronicznego to dwa najważniejsze działy handlu detalicznego on-line. Wartościowy udział tych dwóch pierwszych wynosi ponad 30%, podczas gdy na komputery przypada niecałe 15%. Tak popularne pod względem liczby klientów książki, płyty CD i DVD zajmują dopiero trzecie miejsce, odzież i obuwie plasuje się na czwartym.

PMR przewiduje, że rynek sprzedaży detalicznej w Polsce będzie rozwijał się kierunku podobnym do tego, jaki ma miejsce w najbardziej rozwiniętych krajach europejskich i USA. Na świecie najważniejszą kategorią dóbr, którymi handluje się przez Internet jest odzież. W przeciągu kilku lat podobnie będzie w Polsce.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: