eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek motoryzacyjny ratują firmy

Rynek motoryzacyjny ratują firmy

2007-03-16 00:24

Malejąca z roku na rok sprzedaż samochodów osobowych była przede wszystkim wynikiem ograniczania zakupów przez osoby prywatne. Na przełamanie spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych wpłynęły jednak zakupy aut dokonywane przez firmy - wynika z raportu Instytutu Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Przeczytaj także: Motoryzacja: firmy ratują rynek

Liczba nowych pojazdów zarejestrowanych na osoby prywatne, która w roku 2006 wyniosła 118.096 sztuk, zmniejszyła się w porównaniu do roku 2005 o 5,7 procent. W tym samym czasie firmy zarejestrowały 104.474 samochody, niemal o 30 procent więcej. To właśnie wzrost po stronie firm kupujących samochody pozwolił na przełamanie dotychczasowego spadku i uzyskanie tak długo oczekiwanego wzrostu. Udział rejestracji na firmy w rejestracjach ogółem zwiększył się w ciągu ostatniego roku o 7,8 procent do poziomu 47 procent.

Zainteresowanie firm nie ograniczyło się jedynie do samochodów nowych. Kupowane były również samochody używane ich liczba była jednak zdecydowanie mniejsza. Stanowiły one niecałe 6 procent liczby zarejestrowanych aut nowych. W liczbach bezwzględnych oznacza to 6.170 zarejestrowanych samochodów używanych, w tym samochody w wieku do 2 lat stanowiły 40,8 procent rejestracji, trzyletnie – 11,1 procent rejestracji, 4 i 5 letnie – 11,4 procent rejestracji oraz w wieku powyżej 5 lat - 36,7 procent rejestracji.

W przypadku rejestracji na firmy największy udział przypadł w udziale województwu mazowieckiemu (48 tys. 639 zarejestrowanych nowych samochodów, 46,56 procent udziału). Rozkład ten jest w dużym stopniu związany z lokalizacją central firm leasingowych i wynajmu długoterminowego, których udział w całości rejestracji nowych samochodów osobowych na firmy kształtował się na poziomie 60 procent.

Spojrzenie na rynek aut firmowych z pominięciem firm leasingowych i wynajmu długoterminowego nieco zmienia te proporcje, jednak wciąż w rankingu króluje województwo mazowieckie, gdzie przedsiębiorstwa zarejestrowały na siebie 14 tys. 585 aut (35,17 procent udziału). Następne województwo w rankingu - wielkopolskie uzyskało wynik 3-krotnie niższy (4.543 zarejestrowane nowe samochody, 10,95 procent udziału). Najmniej samochodów rejestruje się na firmy w województwie świętokrzyskim (808 aut, 0,8 procent wszystkich zarejestrowanych na firmy samochodów).

Największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszyły się produkty Toyoty. Na drugiej pozycji znalazł się Opel. Trzecie miejsce w rankingu najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców marek zajęła Skoda. Czwartą marką na liście był Ford. Pierwszą piątkę najczęściej wybieranych marek zamyka Renault.

Najczęściej wybieranym przez przedsiębiorców modelem był Opel Astra, na dalszych miejscach listy rankingowej uplasowały Ford Focus, Skoda Octavia, Toyota Corolla, Skoda Fabia, Volkswagen Passat, Toyota Yaris, Fiat Panda, Toyota Avensis oraz Opel Vectra.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: