eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dobra luksusowe z największym spadkiem w historii

Dobra luksusowe z największym spadkiem w historii

2020-11-27 13:28

Dobra luksusowe z największym spadkiem w historii

Spadła sprzedaż luksusowych zegarków ©  kopitinphoto - Fotolia.com

Dobra luksusowe to ten segment rynku, który cechował się dość dużą odpornością na kryzysowe zawirowania. Okazuje się jednak, że w czasach pandemii poradził sobie kiepsko. Jego wartość spadła -23 proc. r/r i jest to najgłębszy spadek, jaki zanotowano w historii. Problemy dotknęły wszystkie największe rynki, z wyjątkiem Chin - wynika z corocznego raportu firmy Bain & Company.

Przeczytaj także: Pokolenie Millenium napędza dobra luksusowe

Związane z pandemią ograniczenie wydatków i podróży to główne powody, dla których tegoroczna wartość sprzedanych dóbr luksusowych spadła o 23 proc., osiągając tym samym poziom 217 mld euro. Z doniesień Bain & Company wynika, że spadki nie ominęły żadnej grupy towarów, ale zdecydowanie najbardziej ucierpiały ubrania i zegarki, gdzie wartość sprzedaży okazała się aż o 30 proc. niższa aniżeli przed rokiem.

Fakt, iż pandemia stosunkowo najłagodniej obeszła się z segmentem obuwia (spadek o 12 proc.) wynika z tego, że klienci przestawili się na ekskluzywne buty sportowe. Z kolei relatywnie dobre wyniki, jakie zanotowała biżuteria, wynikały m.in. ze stosunkowo stabilnego popytu ze strony nabywców z Chin.

W poprzednich latach rynek notował kilkuprocentowe wzrosty dzięki popytowi generowanemu przez zamożnych Chińczyków, którzy zaopatrywali się w towary luksusowe głównie podczas podróży zagranicznych. Zdaniem ekspertów Bain & Company, którzy wraz z mediolańską Fondazione Altagamma już po raz 19-ty przeanalizowali branżę, do 2023 roku rynek powróci do poziomu sprzed pandemii, ale ulegnie znacznym przeobrażeniom – wzrośnie sprzedaż towarów przez Internet, rynek stanie się bardziej lokalny, a marki będą jeszcze bardziej angażować się społecznie.

fot. kopitinphoto - Fotolia.com

Spadła sprzedaż luksusowych zegarków

Spadek sprzedaży dotknął wszystkie grupy towarów luksusowych, przy czym najmocniejszy 30-proc. zanotowały ubrania i zegarki.


Do tej pory rynek dóbr luksusowych był dość odporny na zawirowania w światowej gospodarce. Jednak pandemia mocno dała się we znaki i rynek, tradycyjnie napędzany zakupami turystów, mocno ucierpiał z powodu ograniczeń w podróżach i zamknięcia gospodarek – powiedziała Katarzyna Wal, Starszy Menedżer, Bain & Company. – Widać jednak przesłanki do odbicia. Mamy pozytywne sygnały z Chin, gdzie konsumenci powrócili na rynek. W sierpniu szanghajski sklep Louis Vuitton pobił rekord miesięcznej sprzedaży w Chinach – klienci podczas pocovidowej odwilży kupili towary o wartości 22 mln dolarów, czyli niemal dwukrotnie większej niż średnia miesięczna sprzedaż w sklepie.

Z powodu pandemii ucierpiały w tym roku wszystkie największe rynki sprzedaży z wyjątkiem Chin. O ile w Europie i Stanach Zjednoczonych rynek skurczył się o odpowiednio 36 proc i 26 proc., to rynek chiński wzrósł o 45 proc. do 44 mld euro. Coraz liczniejsza grupa chińskich konsumentów, którzy stanowią obecnie około 30 proc. wszystkich klientów, zaczęła kupować towary luksusowe na lokalnym rynku. Eksperci Bain & Company szacują, że nawet gdy powrócą oni do turystyki, wewnętrzny rynek chiński nadal będzie się mocno rozwijał i w 2025 roku stanie się największym rynkiem towarów luksusowych, a chińscy konsumenci będą stanowić połowę wszystkich klientów marek premium.

Tak jak i w innych segmentach handlu, również w segmencie premium pandemia przyśpieszyła rozwój e-commerce. Wartość towarów luksusowych sprzedawanych przez Internet wzrosła w 2020 roku do 49 mld euro z 33 mld euro rok wcześniej. Tym samym, udział kanału online w całkowitej sprzedaży dóbr luksusowych na świecie niemal podwoił się w ciągu roku do 23 proc. z 12 proc. Eksperci Bain & Company spodziewają się, że pandemia była katalizatorem zmian i w roku 2025 Internet stanie się głównym kanałem sprzedaży dla dóbr luksusowych.
W tym roku handel towarami luksusowymi w sieci nabrał przyspieszenia i znalazł się na poziomie, którego osiągnięcie w normalnych warunkach zajęłoby około kilku lat. Tego trendu nie da się już odwrócić, bo konsumentami luksusu stają się coraz młodsze osoby, dla których Internet jest naturalnym środowiskiem funkcjonowania. Szacujemy, że do 2025 roku głównym kanałem kupowaniu towarów luksusowych będzie właśnie kanał online – powiedziała Katarzyna Wal.

Przeniesienie handlu towarami luksusowymi do Internetu to nie jedyne wyzwanie dla tradycyjnych luksusowych domów handlowych i stacjonarnych butików, gdzie ruch drastycznie się zmniejszył. Kolejnym jest zmieniający się model konsumpcji – osoby urodzone między 1981 a 2015, czyli Generacja Y i Z, które odpowiadają już za 57 proc. rynku, preferują marki realizujące odpowiedzialne etycznie i środowiskowo praktyki i angażujące się w niwelowanie nierówności społecznych i rasowych.

Bain & Company szacuje, że w 2020 roku całkowita wartość światowego rynku dóbr luksusowych, która oprócz dóbr osobistych uwzględnia takie kategorie jak nieruchomości, środki transportu (samochody, odrzutowce, jachty), podróże czy kolekcje sztuki, spadła do 1 bln euro.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: