eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › GUS: konsumenci coraz bardziej pesymistyczni

GUS: konsumenci coraz bardziej pesymistyczni

2020-10-21 13:07

GUS: konsumenci coraz bardziej pesymistyczni

Konsumenci coraz bardziej pesymistyczni © Stepan Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wraz z wybuchem pandemii nastroje polskich konsumentów uległy załamaniu. Od maja widoczne było jednak stopniowe wyhamowanie pesymizmu. Niestety w październiku notowania wskaźników ufności konsumenckiej znowu pikowały. W najnowszych danych GUS wyraźnie zatem odzwierciedla się dynamicznie rosnąca liczba nowych zakażeń koronawirusem.

Przeczytaj także: GUS: koniunktura konsumencka lepsza, ale daleka od ideału

Jak czytamy w najświeższej publikacji GUS, w bieżącym miesiącu odnotowujemy pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w październiku 2020 r.


Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości
dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 9,0 p. proc. i 7,3 p. proc.).

Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,4 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 1,2 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 5,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


W odniesieniu do października 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,3 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w październiku 2020 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,2.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 3,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 9,0 i 3,4 p. proc.).

Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 2,1 p. proc.).

W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 22,8 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Z komunikatu GUS wynika również, że istotny wpływ na koniunkturę konsumencką wywarła bieżąca sytuacja epidemiologiczna - 54,4% konsumentów określiło go jako umiarkowany, a 30,8% jako znaczny. Dla pozostałych respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Spośród osób pracujących (63,8% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 5,4% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 20,5% oraz 33,7%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wynosi 37,0%. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,4%) nie miała zdania.

Dla 40,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji Polski jako całości. Przeciętne zagrożenie odczuwa 46,3% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 11,3%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 1,8%
respondentów.

Dla 31,9% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia. 47,0% odpowiadających na pytania odczuwa przeciętne zagrożenie. Małe zagrożenie deklaruje 18,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 2,6% respondentów.

Według 64,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie dla gospodarki odczuwa 30,3% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje tylko 4,2%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 0,9% respondentów.

W przypadku 19,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 44,3% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 26,3%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 10,3% respondentów.

Dla 23,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla codziennego życia w lokalnej społeczności. Przeciętne zagrożenie odczuwa 54,0% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 20,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 2,4% respondentów.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: