eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › GUS: koniunktura konsumencka lepsza, ale daleka od ideału

GUS: koniunktura konsumencka lepsza, ale daleka od ideału

2020-09-23 12:06

GUS: koniunktura konsumencka lepsza, ale daleka od ideału

Nastroje konsumentów nieco lepsze © vege - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wybuch pandemii przyniósł drastyczne tąpnięcie notowań wskaźników ufności konsumenckiej. I wprawdzie pesymizm jest ciągle spory, to jednak pewne jego wyhamowanie widoczne jest już od maja. We wrześniu nastroje konsumentów również okazały się nieco lepsze niż w poprzednim miesiącu. Ciągle jednak istotny wpływ na koniunkturę konsumencką wywiera bieżąca sytuacja epidemiologiczna - donosi GUS w dzisiejszym komunikacie na temat koniunktury konsumenckiej w naszym kraju.

Przeczytaj także: GUS: w sierpniu 2020 nastroje polskich konsumentów znowu pikowały

Jak czytamy w najświeższej publikacji GUS, w bieżącym miesiącu odnotowujemy poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) we wrześniu 2020 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -15,0 i był o 0,2 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Spośród składowych wskaźnika poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,8 p. proc. i 2,0 p. proc.).

Największy spadek (o 3,4 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do września 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 25,2 p. proc.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest wyższy o 0,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) we wrześniu 2020 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -16,0.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,1 p. proc. i 2,0 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,8 p. proc. i 0,4 p. proc.).

We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 23,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu
2019 r.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 0,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.



Z komunikatu GUS wynika również, że istotny wpływ na koniunkturę konsumencką wywarła bieżąca sytuacja epidemiologiczna - 55,5% konsumentów określiło go jako umiarkowany, a 26,3% jako znaczny. Dla pozostałych respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Spośród osób pracujących (60,9% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 4,4% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 18,0% oraz 37,4%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wynosi 38,0%. Niewielka liczba respondentów pracujących (2,2%) nie miała zdania.

Dla 25,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji jako całości. Przeciętne zagrożenie odczuwa 51,8% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 20,4%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 2,6% respondentów.

Dla 21,5% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia. 48,2% konsumentów odpowiadających na pytania odczuwa przeciętne zagrożenie. Małe zagrożenie deklaruje 25,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 4,8% respondentów.

Według 50,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie dla gospodarki odczuwa 42,2% konsumentów. Małe zagrożenie deklaruje tylko 6,0%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 1,0% respondentów.

W przypadku 15,0% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,1% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 29,3% konsumentów, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 15,6% badanych.

Dla 14,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla codziennego życia w lokalnej społeczności. Przeciętne zagrożenie odczuwa 50,6% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 30,6%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 4,7% konsumentów.

oprac. : eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: