eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka II 2020. Polacy w gorszych nastrojach

Koniunktura konsumencka II 2020. Polacy w gorszych nastrojach

2020-02-19 12:44

Koniunktura konsumencka II 2020. Polacy w gorszych nastrojach

Polacy w gorszych nastrojach ©  fotomek - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W lutym 2020 roku bieżąca koniunktura konsumencka w naszym kraju prezentuje się gorzej niż w poprzednim miesiącu – podał GUS. O gorszych nastrojach konsumentów przesądziły przede wszystkim mało optymistyczne oceny bieżącej sytuacji gospodarstwa domowego, a także możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłego poziomu bezrobocia.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2020. Bieżące nastroje Polaków gorsze niż ostatnio

Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lutym 2020 r.


Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 5,0 i 4,6 p. proc.). Wzrost (o 0,4 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do lutego 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,2 p. proc.

Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2020 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -2,2*. Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki w obu przypadkach o 3,1 p. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,4 p. proc.).

W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 5,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 2,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2020 r. przeprowadzono 1206 wywiadów w okresie 03-12.02.2020 r. (w tym 68 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

dr Piotr Ryszard Cmela

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: