eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing IT wciąż rośnie

Outsourcing IT wciąż rośnie

2006-07-15 12:30

Outsourcing IT wciąż rośnie, ale kadra zarządzająca firm informatycznych już nie przenosi pracy informatycznej do dostawców outsourcingu typu onshore and offshore tak szybko. Znaczący procent dyrektorów IT uświadamia sobie, że ich niektóre wcześniejsze decyzje dotyczące outsourcingu były błędne i przenosi pracę informatyczną z powrotem do firmy - wynika z dorocznego badania Global IT Outsourcing Study, przeprowadzonego przez DiamondCluster International.

Przeczytaj także: Outsourcing usług IT: Polska liderem w Europie

W podobnym badaniu przeprowadzonym dwa lata temu, żaden z menadżerów ankietowanych przez DiamondCluster nie powiedział, że zmniejsza swój outsourcing. Ale w tym roku 9 proc. tych, którzy korzystają z usług typu onshore - outsourcing prowadzony na terenie Stanów Zjednoczonych - i 8 proc. tych, którzy zwrócili się w stronę usług outsourcingowych typu offshore, powiedzieli, że w tym roku planują ograniczenie outsourcingu.

DiamondCluster International przebadała 153 wysokich rangą menadżerów, głównie dyrektorów IT w firmach z budżetami na informatykę w wysokości od 5 do 500 milionów dolarów. Firma wykonuje takie badania od 2002 roku, pokazując trendy w outsourcingu na rynku informatycznym.

Powody, dla których firmy wycofują się z outsourcingu są różne. Niektóre z nich zdecydowały się na outsourcing zbyt szybko i przekazały niewłaściwe zadania. Inne wybrały niewłaściwego dostawcę, zawarły złe kontrakty lub były niewłaściwie przygotowane.

Niektóre kłopotliwe umowy outsourcingowe zakończyły się w sposób naturalny - na przykład na skutek zakończenia projektów rozwoju aplikacji. Ale te stanowią tylko małą część umów outsourcingowych, które się nie powiodły. Jedną z firm, która przeniosła z powrotem część swoich prac informatycznych był Nissan North America, który przekazał do ousourcingu działania IT takie jak analizy biznesowe czy program zarządzania, zawierając umowę z IBM, co zostało wycenione na 1 miliard dolarów.

Outsourcing w dalszym ciągu rośnie, choć w wolniejszym tempie niż w ostatnich latach. Prawie dwie trzecie badanych (64 proc.) przyznało, że zamierza zwiększyć poziom usług outsourcingowych typu offshore w najbliższych miesiącach. Ale to wciąż o wiele mniej niż 86 proc. badanych, którzy deklarowali to w 2004 roku.

47 proc. biorących udział w badaniu przyznało, że zakończyli współpracę z firmą outsourcingową w sposób "dziwny" - zwolnili ją lub unieważnili kontrakt wciągu poprzedniego roku. W 2004 roku przyznało się do tego tylko 21 proc. badanych.

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: