eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firm › Czy w ostatnim kwartale 2019 roku czeka nas boom na karty przedpłacone?

Czy w ostatnim kwartale 2019 roku czeka nas boom na karty przedpłacone?

2019-11-19 11:26

Czy w ostatnim kwartale 2019 roku czeka nas boom na karty przedpłacone?

Czy w ostatnim kwartale 2019 roku czeka nas boom na karty przedpłacone? © Sodexo

Komunikat PR

Ostatnie miesiące roku to intensywny czas, w którym weryfikowany jest stopień realizacji planów sprzedażowych. A to sprawia, że w zespołach marketingu i sprzedaży szuka się atrakcyjnych i efektywnych nagród, które będą motywować do jeszcze większego zaangażowania zarówno sił sprzedaży, jak i kontrahentów oraz partnerów biznesowych. W ostatnich latach stawiano na karty przedpłacone, czy tak będzie i tym razem?
AdvertisementPodsumowania planów, rozliczenia z poniesionych kosztów… Koniec roku to bez wątpienia intensywny czas dla osób odpowiedzialnych za budżet w firmie. Sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana szczególnie w tych zespołach, gdzie podsumowanie wyników pokazuje, że do zamierzonego celu jeszcze długa droga. Co wtedy? Przesuwane i uruchamiane są dodatkowe budżety, aby dzięki akcjom marketingowym i kampaniom sprzedażowym osiągnąć zakładane wyniki – już nie tylko z bieżącego kwartału, również roczne. Stąd właśnie taka popularność kart przedpłaconych w końcówce roku.

Nagroda, która wyznacza trend


Karty przedpłacone premiowe idealnie sprawdzają się w programach wsparcia sprzedaży czy lojalnościowych jako forma nagradzania i motywowania współpracowników, partnerów biznesowych i klientów. Nie dziwi więc fakt, że w czasie, kiedy wzrasta liczba akcji marketingowych, widać także wzrost sprzedaży kart przedpłaconych (z ang. prepaid cards). Dowodem na to są dane Narodowego Banku Polskiego na temat kart płatniczych w Polsce.

Analizując je, wyraźnie widać trend wzrostowy w kartach prepaid w ostatnim kwartale roku:
Okres 4Q 2015 4Q 2016 4Q 2017 4Q 2018
Ilość wydanych kart 2,2 mln 2,4 mln 2,5 mln 2,6 mln
Wzrost w mln +0,2 mln +0,1 mln +0,1mln

Najnowsze dane za 2Q 2019 r wskazują, utrzymanie tendencji wzrostowej. Pomimo, iż do końca roku zostało jeszcze trochę czasu liczba sprzedanych kart jest niemal równa tej z końca 2018r. Karty przedpłacone to dziś całkiem duża część rynku kartowego w Polsce – stanowią ok. 6% wszystkich wydanych kart. Jest ich tylko o połowę mniej niż kredytowych i ponad dziesięciokrotnie więcej niż kart obciążeniowych tzw. chargé.

Skąd popularność tej nagrody?


Karty umożliwiają dokonywanie płatności z wykorzystaniem dostępnych środków do wartości wcześniejszego zasilenia. Nie ma potrzeby wizyt w banku i zakładania rachunku bankowego przez nabywcę (firmę, która karty kupuje) czy użytkownika. Po ich rozdaniu uczestnikom to już dostawca, taki jak Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, zajmuje się rozksięgowaniem środków na poszczególne karty i tworzy całe serwisy (telefoniczny, www, mobilny) do obsługi użytkowników. Jako nagroda mogą być stosowane zarówno w konkursach, krótkoterminowych akcjach marketingowych, jak i w powtarzalnych kampaniach sprzedażowych i lojalnościowych zaplanowanych na miesiące a nawet lata. Karta przedpłacona to doskonała nagroda także dlatego, że środki deponowane na niej mogą być wykorzystane w tym lub kolejnym roku, co tłumaczy, dlaczego marketerzy tak chętnie sięgają po nie właśnie w ostatnim kwartale. Zakup kart w 2019 r. to szansa na większy budżet w roku 2020 - firma zyskuje narzędzie wsparcia sprzedaży w kolejnym roku zamiast tracić niewykorzystane środki wynikające chociażby z decyzji biznesowych, np.: wycofanie ze sprzedaży danego produktu, wprowadzenie nowego, rezygnacja z promocji, przesunięcia kampanii w czasie.

Brak podatku VAT


Dodatkową wartość karty w oczach marketerów i szefów sprzedaży buduje fakt, że są one nieopodatkowane VATem, ich wykorzystanie w akcjach marketingowych i programach sprzedażowych pozwala także na realną oszczędność na poziomie 23%, czyli tyle, co należałoby zapłacić w przypadku nagród rzeczowych. Zatem w ramach tego samego budżetu można kupić więcej nagród, a tym samym zwiększyć zaangażowanie szerszego grona uczestników.

Firmy decydujące się na zakup karty od dostawcy takiego, jak Sodexo mogą liczyć również na wsparcie prawno-podatkowe zewnętrznych doradców. Jakby tego było mało marketerzy i działy sprzedaży zoptymalizują własne zasoby, gdyż magazynowanie kart czy ich logistyka, w tym wielokrotne doładowanie kart dowolnymi kwotami są również po stronie dostawcy. Jeśli akcja promocyjna rozwinie się pomyślnie i pojawi się potrzeba jej utrwalenia w postaci programu lojalnościowego wówczas, w ramach jednego dostawcy, można przejść z motywowania doraźnego przy użyciu karty na kompleksową usługę w postaci programu lojalnościowego w B2B.

Jak wyróżnić się na rynku?


Skoro w ostatnim kwartale widać wyraźny wzrost ilości kart przedpłaconych, to rodzi się pytanie: jak wyróżnić nagrodę na tle tych, które oferuje konkurencja? Warto sięgnąć po sprawdzone rozwiązania takie jak identyfikacja wizualna – zachowanie spójności z innymi materiałami marketingowymi stosowanymi w BTL. Sodexo Benefits and Rewards Polska jako jedyna firma na rynku oferuje zbliżeniową kartę premiową z opcją indywidualizacji wizerunku – to szansa na wyróżnienie na tle konkurencji poprzez zastosowanie logo, grafiki czy dopasowanego opakowania lub listu przewodniego itd. Jedną z najważniejszych przewag kart oferty Sodexo jest możliwość zawężenia listy punktów akceptujących kartę do tych preferowanych przez kupującego lub wprost do punktów zamawiającego – wtedy wydatek marketingowy na karty wróci w postaci zwiększonej sprzedaży produktów w sieci własnej lub partnerskiej.

Prezent, który trafia w oczekiwania


Spójrzmy wreszcie na to, jak sami uczestnicy akcji sprzedażowych traktują tę formę gratyfikacji. Jak wynika z badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość”, zrealizowanego przez IRC na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, aż 53% uczestników programów lojalnościowych uznało karty przedpłacone za najbardziej pożądane nagrody w różnych akcjach marketingowych. Karta premiowa to korzyści nie tylko wizerunkowe i relacyjne, ale także spełnienie oczekiwania grupy docelowej. Nagrodzony kontrahent, partner biznesowy czy klient sfinansuje nią to, co będzie chciał, a dzięki formie fizycznej cieszy bardziej niż przelew czy rabat. Szczególnie, że użytkowaniu karty towarzyszą bardzo atrakcyjne promocje i rabaty, sięgające nawet do 55%. To właśnie promocje zwiększają wartość nagrody, bo za tę samą kwotę po prostu można kupić więcej. Ta forma nagrody jest tak lubiana również ze względu na wygodę - karta jest od razu gotowa do użycia, bo PIN jest już dołączony do karty. Użytkownicy doceniają ją także za to, że można nią płacić w punktach stacjonarnych czy internecie. Mogą ją dodać do aplikacji Google Pay i płacić nią zbliżeniowo telefonem. Dzięki temu, że karty są zabezpieczone PIN-em przy płatnościach w punktach stacjonarnych, a w przypadku płatności online stosowane jest tzw. silne uwierzytelnienie (jednorazowy kod SMS wysyłany do niemal każdej transakcji), użytkownicy są spokojni o to, że środki na karcie są bezpieczne.

Akcja marketingowa zapięta na ostatni guzik


Dla marketera lub działu sprzedaży akcja kończy się, gdy program jest rozliczony, a nagrody wydane. Jednak dostawca, taki jak Sodexo, będzie opiekował się uczestnikami akcji do końca okresu ważności karty. W ramach oferty świadczone usługi to 24 godzinne wsparcie zarówno przez kanały tradycyjne, czyli telefon czy nowoczesne tj. mobilna aplikacja i serwis DlaCiebie.sodexo.pl. We wszystkich kanałach użytkownicy kart mogą samodzielnie i bezpłatnie sprawdzić saldo karty i historię transakcji oraz nadawać PIN i zmieniać go dowolną ilość razy.

Przywołane powyżej dane, pochodzące zarówno z NBP, jak i badania przeprowadzonego wśród uczestników programów lojalnościowych, wyraźnie wskazują, że karty przedpłacone cieszą się coraz większym uznaniem. Sięga po nie biznes, traktując jako atrakcyjną i co najważniejsze niemal bezobsługową nagrodę, lubią je użytkownicy – za uniwersalność, wolność wyboru i nowoczesność. Nie wykluczone, że z końcem 2019 roku czeka nas kolejny boom i rekord sprzedaży.

oprac. : Komunikat PR

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: