eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Co obecny sejm zrobił dla ubezpieczycieli?

Co obecny sejm zrobił dla ubezpieczycieli?

2019-09-13 13:04

Co obecny sejm zrobił dla ubezpieczycieli?

Co obecny sejm zrobił dla ubezpieczeń? © Sergey Nivens - Fotolia.com

Jesienne wybory parlamentarne tuż tuż. Nie oznacza to nic innego, niż to, że z każdym dniem będziemy mieć do czynienia z coraz większym nasileniem batalii o głosy wyborcze Polaków. Zakończenie obecnej kadencji Parlamentu to dobra okazja do podsumowań. Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili przyjrzeć się, co przez cztery lata udało się zrobić dla polskiego rynku ubezpieczeń i jak przez ten czas zmieniły się realia, w których funkcjonują ubezpieczyciele. W podsumowaniu ujęto zarówno najważniejsze zmiany, jak i kwestie, które powinny zostać ponownie rozpatrzone.

Przeczytaj także: Rekordowy wzrost cen ubezpieczeń

Jak politycy zareagowali na podwyżki cen OC?


W czasie ostatnich czterech lat mieliśmy do czynienia m.in. z gwałtownym wzrostem cen obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Pnące się w górę stawki OC szczególnie dały o sobie znać w 2016 roku oraz 2017 roku. Kierowcy narzekali, a parlamentarzyści postanowili wziąć sprawę we własne ręce, zgłaszając propozycje państwowej interwencji w rynek ubezpieczeń.
„Ostatecznie do takiej ingerencji w rynek OC jednak nie doszło. Tematem dotkliwych dla kierowców podwyżek zajęła się Komisja Nadzoru Finansowego, która nadal pracuje nad kwestią standaryzacji zadośćuczynień za szkody osobowe. Warto także wspomnieć, że nie weszły w życie ciekawe pomysły posłów zakładające np. niewielki i dobrowolny udział własny w polisie OC czy dostęp ubezpieczycieli do informacji o mandatach” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jakie ważne zmiany weszły w życie przez ostatnie cztery lata?


Na przestrzeni ostatnich czterech lat parlamentarzystom udało się jednak wprowadzić inne zmiany, które nie pozostały bez wpływu na rynek ubezpieczeń. Chodzi tu m.in. o takie kwestie jak:
  • ustanowienie podatku od aktywów obejmującego również ubezpieczycieli, którzy pośrednio przyczynili się do wzrostu cen polis (począwszy od lutego 2016 roku, zakłady ubezpieczeń muszą płacić miesięczny podatek wynoszący 0,0366% nadwyżki aktywów ponad 2 mld zł)
  • zmianę kodeksu cywilnego skracającą podstawowy termin przedawnienia roszczeń z 10 do 6 lat (taka zmiana niekorzystnie wpływa na sytuację konsumentów wysuwających roszczenia przeciwko zakładowi ubezpieczeń dotyczące np. missellingu)
  • wdrożenie unijnej Dyrektywy IDD zwiększającej poziom ochrony konsumenta na rynku ubezpieczeniowym (poprzez uchwalenie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń)
  • przyznanie Rzecznikowi Finansowemu uprawnień dotyczących ingerencji w spory pośredników ubezpieczeniowych z ich klientami
  • podwyższenie ustawowych limitów odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC dla kierowców (taka zmiana została wymuszona decyzją Komisji Europejskiej)
  • wprowadzenie przepisów zapewniających dalszą wypłatę rent dla tych ofiar wypadków sprzed lat, które znalazły się w kłopotliwej sytuacji na wskutek wyczerpania sumy obowiązkowego ubezpieczenia OC

fot. Sergey Nivens - Fotolia.com

Co obecny sejm zrobił dla ubezpieczeń?

Wdrożona została unijna Dyrektywa IDD zwiększająca poziom ochrony konsumenta na rynku ubezpieczeniowym.


Warto również nadmienić, że wraz z początkiem stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Tego aktu prawnego nie można jednak zaliczyć „na konto” Sejmu i Senatu ósmej kadencji. Został on bowiem uchwalony jeszcze przed poprzednimi wyborami.
„Dzięki wspomnianej ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej poszkodowane osoby mogą np. łatwiej pozywać zagranicznych ubezpieczycieli” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Politycy nie załatwili kilku spraw ważnych dla kierowców


Dotychczasowa analiza potwierdza, że minione cztery lata przyniosły całkiem sporo ważnych zmian prawnych dotyczących szeroko pojętego rynku ubezpieczeniowego. Nie oznacza to jednak, że udało się załatwić wszystkie kłopotliwe sprawy. Stopniowe wyhamowanie podwyżek cen obowiązkowych polis OC oraz późniejsze odwrócenie wzrostowego trendu sprawiło, że kwestie dotyczące standaryzacji zadośćuczynień i ewentualnego dostępu ubezpieczycieli do danych o mandatach nie są już postrzegane jako bardzo pilne.
„Trzeba jednak pamiętać, że te tematy powrócą, kiedy składki obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców znów zaczną szybko rosnąć” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czy zostanie wprowadzona możliwość czasowego wycofania samochodu z ruchu?


Wydaje się, że podczas ósmej kadencji Sejmu i Senatu nie został rozwiązany jeszcze jeden ważny problem dotyczący obowiązkowych polis komunikacyjnych. Chodzi o wprowadzenie możliwości czasowego wycofania z ruchu pojazdów mechanicznych (np. samochodów i motocykli) wykorzystywanych przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Kierowcy są zainteresowani taką opcją w związku z możliwymi oszczędnościami dotyczącymi składki obowiązkowego OC.

Warto przypomnieć, że w czasie bieżącej kadencji Sejmu pojawił się m.in. poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (druk sejmowy nr 1454). Został on jednak oceniony przez rząd jako zbyt radykalny w kontekście możliwości okresowego wycofywania pojazdów z ruchu.
„Temat czasowego wycofania z ruchu „niefirmowych” pojazdów zaistniał ponownie w czerwcu bieżącego roku. Taka data wykluczyła jednak ewentualne wprowadzenie przed wyborami zmian, na które od lat czekają rodzimi kierowcy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: