eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polki niezadowolone z wynagrodzenia

Polki niezadowolone z wynagrodzenia

2019-06-07 12:30

Polki niezadowolone z wynagrodzenia

Kobieta w pracy © fot. mat. prasowe

Wprawdzie z ankiety przeprowadzonej przez Sukces Pisany Szminką wynika, że 64 proc. Polek jest zadowolonych ze swojej pracy, to jednak o pełnej satysfakcji mówi już tylko 27 proc. badanych. Z kolei co trzecia respondentka w ogóle nie jest zadowolona z kariery zawodowej. Powodem są m.in. wynagrodzenia. 2 na 3 panie uważają, że ich pensja nie jest adekwatna do kompetencji i chciałyby zarabiać i minimum 1000 zł netto więcej. Raport „Satysfakcja Polek z Pracy i Zarobków” pokazuje również jasną stronę sytuacji - polskie kobiety nie pozostają bezczynne, z chęcią biorąc udział w szkoleniach i warsztatach.

Przeczytaj także: Kobiety na rynku pracy: stres, mikroagresja i wypalenie zawodowe

SYTUACJA POLEK


Opracowany przez Deloitte dla Coca-Coli raport „Ukryty potencjał polskiego rynku pracy. Kobiety nieaktywne zawodowo” wskazuje, że bierność zawodowa dotyczy aż 4 milionów kobiet pomiędzy 20 a 64 rokiem życia. Sytuacja ta znajduje swoje potwierdzenie również w danych GUS, z których wynika, że 2018 roku nie pracowała ponad połowa polskich kobiet (52 proc.). Jakie są powody? Przede wszystkim strach, brak wiary we własne możliwości i dostępu do szkoleń, rezygnacja z kariery na rzecz rodziny.

Przebadane przez Fundację Sukces Pisany Szminką Polki mówiły również o największych barierach w rozwoju zawodowym, które sprawiają, że nie są one z niego zadowolone. Okazało się, że największym powodem frustracji są zbyt niskie wynagrodzenia. Zaledwie co czwarta z respondentek (24 proc.) wskazała, że jej pensja bardzo dobrze lub dobrze pasuje do posiadanych przez nią kompetencji.

ZAROBKI


Nic więc dziwnego, że pytane o podwyżkę wskazują dość wysokie kwoty. 1000 zł to minimum, większość chciałaby nawet 2000 zł podwyżki na rękę. Dlaczego aż tyle? Jak odpowiadają: „koszty życia w Polsce bardzo szybko rosną, moja wypłata za 8h dziennie w pracy nie wystarcza mi i muszę być zależna od męża”. Dodatkowe 1000 zł niektórym ankietowanym umożliwiłoby samodzielne zaspokojenie podstawowych potrzeb, ale żeby być usatysfakcjonowaną z zarobków chciałyby zarabiać nawet 3000 zł więcej.

Kobiety wskazują też inne powody, dla których ich pensje miałyby pójść znacząco w górę: często pracują za najniższe ceny rynkowe albo według widełek przyjętych na zajmowanych stanowiskach zarabiają najniższą stawkę. Nawet za pracę opartą na relacjach z zarządem czy prowadzenie kluczowych projektów dla organizacji, kobiety pracują za mniejsze pieniądze niż mężczyźni na podobnych stanowiskach (60 proc. odpowiedzi).
- Chciałabym zarabiać chociaż o 1 000 zł więcej, ponieważ jestem warta więcej niż obecnie marne 2100 zł, które otrzymuję po 20 latach pracy. Mam dużą wiedzę, doświadczenie i wysokie zaangażowanie oraz motywację, a mimo to nie mogę wykorzystać swoich talentów i możliwości w obecnej pracy - mówi jedna z uczestniczek ankiety Fundacji Sukces Pisany Szminką.

Na co kobiety wydają zarobione pieniądze? Okazuje się, że ponad 42 proc. odpowiedziało, że najwięcej przeznacza na rachunki, 17 proc. na jedzenie i 10 proc. ze na dzieci. Tylko ok. 6 proc. ankietowanych najwięcej wydaje na podróże i inwestycje, a 4 proc. na rozwój zawodowy. Ubrania i dbanie o siebie znalazły się dalej w zestawieniu.

fot. mat. prasowe

Kobieta w pracy

Polki nie są zadowolone z zarobków, chcą podwyżek


- Czytając wyniki badania, miałam przed oczami kobietę z jednej strony świadomą swoich potrzeb w obszarze; pieniądz, rozwój i partnerstwo, z drugiej strony nadal poszukującą odpowiedzi – jak tym zarządzić, by coś się realnie zmieniło - i czy to ja mam tym zarządzić czy ktoś powinien to zrobić za mnie? Wydaję mi się zatem, że jesteśmy w połowie drogi. Następny krok to podjęcie konkretnych działań oraz edukacja i uświadamianie innych – naszych przełożonych, współpracowników i partnerów. - mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukces Pisany Szminką.

ROZWÓJ ZAWODOWY POLEK


Z ankiety wyłaniają się także inne pozytywne wnioski: 1/3 ankietowanych kobiet korzysta ze szkoleń w miejscu pracy, a aż 92 proc. prywatnie z innych narzędzi rozwoju zawodowego. Tu prym wiodą książki (80 proc. wskazań), różnego rodzaju warsztaty oraz e-booki, podcasty i wideo.

Część odpowiedzi pochodzi od uczestniczek bezpłatnych warsztatów prowadzonych przez Fundację w ramach programu Sukces To Ja. Oczekują one, że dzięki tym szkoleniom poznają ciekawe kobiety, które będą ich inspiracją, zdobędą kompetencje miękkie, pozbędą się lęków, nabiorą motywacji i zaczerpną przykłady, które przełożą się na samorozwój, wyższe zarobki czy zakładanie własnych biznesów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: